اهداء خون در سمنان ۵۰ درصد کاهش یافت/ نگرانی از کاهش سطح ذخایر

وحید بغدادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی مراجعات و اهداکنندگان خون در استان سمنان از زمان شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: پلاکت خون یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های خونی است که در استان مصرف می‌شود و مدت عمر نگهداری آن از سه تا پنج روز است.

وی بابیان اینکه با کاهش اهداکنندگان خونی در این ایام برای تأمین پلاکت خون با چالش مواجه هستیم، تأکید کرد: عموم مردم اهدای خون را در لیست فعالیت‌های ضروری هنگام خروج از منزل قرار دهند.

کاهش میزان ذخیره فرآورده‌های خونی

مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به اینکه بیشترین فرآورده‌های خونی گلبول‌های قرمز متراکم است که تا ۳۵ روز قابلیت نگهداری و ذخیره‌سازی دارند، افزود: پلاسما هم از دیگر فرآورده‌های خونی است که در استان مصرف می‌شود.

بغدادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلی برای تأمین خون در استان وجود ندارد اما میزان ذخیره فرآورده‌های خونی در حال کاهش است.

وی بابیان اینکه موج افزایشی ویروس کرونا در روزهای آینده در پیش رو است، یادآور شد: افرادی که شرایط اهدای خون‌دارند و علائم بیماری ندارند برای اهدای خون اقدام کنند.

رعایت نکات بهداشتی در فرآیند خون‌گیری

مدیرکل انتقال خون استان سمنان با تأکید بر اینکه تمام نکات ایمنی و بهداشتی در پایگاه‌ها رعایت می‌شود، تصریح کرد: عملیات تب سنجی قبل از ورود به ساختمان خون‌گیری در تمام پایگاه‌های انتقال خون استان انجام می‌شود.

بغدادی اضافه کرد: خون‌گیری در پایگاه‌های سمنان در دو نوبت صبح و عصر انجام می‌شود و در ایام تعطیلات نوروزی از دوم تا ۱۲ فروردین پایگاه‌های انتقال خون سمنان آماده خدمت‌رسانی به اهداکنندگان هستند.

وی یادآور شد: در شهرستان‌های دامغان و شاهرود روز دوم فروردین و روزهای کاری از پنجم تا ۱۱ فروردین خون‌گیری خواهند داشت.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *