احتمال افت ۳۰ درصدی اقتصاد افغانستان با حکومت طالبان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش اقتصادی منطقه‌ای خود اعلام کرد تولید ناخالص داخلی افغانستان به دنبال آغاز حکومت طالبان تا ۳۰ درصد سقوط خواهد کرد.

جهاد ازعور، رئیس دپارتمان خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) گفت: وضعیت اقتصادی افغانستان حتی قبل از سقوط کابل هم در حال بدتر شدن بود.

او در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: آنها در افغانستان با بیش از یک شوک روبرو شده‌اند؛ خشکسالی و کووید ۱۹. بنابراین آن‌چه ما پیش‌بینی کردیم و از آن می‌ترسیم این است که اقتصاد این کشور به شدت آب برود.

در این گزارش همچنین اشاره شده است: (به دنبال به قدرت رسیدن طالبان) کمک‌های مالی بین‌المللی به افغانستان قطع شده و اغلب دارایی‌های این کشور در خارج مسدود شده و بانک‌های افغانستان با کمبود نقدینگی فلج شده‌اند.

در ادامه گزارش صندوق آمده است: این شوک‌ها باعث می‌شود اقتصاد افغانستان با سقوطی ۲۰ تا ۳۰ درصدی روبرو شده، واردات افت کند، نرخ ارز افغانی سقوط کرده و تورم جهش کند. در نتیجه این بحران‌ها استانداردهای زندگی در افغانستان به شدت سقوط خواهد مرد و میلیون‌ها نفر به فقر مطلق دچار خواهند شد که این حتی می‌تواند باعث ایجاد یک بحران انسانی شود.

همچنین صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد به دنبال وقوع چنین بحرانی تعداد پناه‌جویان افغانستان به شدت افزایش خواهد یافت و کشورهای همسایه را با مشکل مواجه خواهد کرد.


منتشر شده

در

اخبار اقتصادی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *