آگاه‌سازی زینب (س) عاشورا را ماندگار کرد

آگاه‌سازی زینب (س) عاشورا را ماندگار کرد

 

اعتمادآنلاین|‌ حضرت زینب (س) بالافاصله بعد از حادثه ظهر عاشورا، در کربلا پرچمداری اسلام را بر عهده گرفت تا از این طریق هم از تحریف آنچه در کربلا گذشته است جلوگیری کند و هم ادامه‌دهنده راهی باشد که امام حسین (ع) به خاطر آن چشم به همه دار و ندارش بست.

فاطمه راکعی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: حضرت زینب (س) به مصداق شعر معروف «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» بعد از حادثه عاشورا کاملاً مُجدانه‌ مردم را از اتفاق رخ‌داده مطلع کرد و بدین ‌صورت بود که ایشان به تنهایی سرنوشت عاشورا را در تاریخ ماندگار کرد تا این رویداد درس عبرتی برای جهانیان باشد.

او در ادامه گفت:‌ همان‌طور که در اسناد تاریخی آمده است، حضرت زینب بعد از عاشورا با وجودی که آلام زیادی را متحمل شده بود یک لحظه‌‌ آرام نگرفت. ایشان همچنین در نشست‌های آگاه‌سازی‌ای که با قشرهای مختلف داشت آنچه را در کربلا اتفاق افتاد به طور کامل و جامع به مردم تفهیم کرد تا نتیجه‌ تلاش‌های جهادگونه‌اش این باشد که پیام عاشورا بعد از ۱۴ قرن همچنان مورد توجه مسلمانان قرار می‌گیرد و چراغ راهی برای آنها به شمار می‌رود.

راکعی توضیح داد: نقطه تاریخی جهاد زینب (س) بعد از شهادت مظلومانه برادر بزرگوارشان گفت‌وگویی بود که در بارگاه خلافت با یزید داشت. حضرت زینب در آن جلسه با سخنانی شجاعانه و پرمغز این اجازه را از یزیدیان سلب کرد که بتوانند درباره عاشورا و چرایی شهید کردن امام سوم شیعیان در افکار عمومی شبهه ایجاد کنند.

او ادامه داد: در واقع خطبه زینب در شام خوانده شده تا حمایت مناسب و به‌موقعی به «نه» بزرگ و باارزشی باشد که امام حسین در آن مقطع مهم و تاریخی به یزید و یزیدیان گفته بود و همان حمایت‌های پررنگ در شام و اظهارات رک و بی‌پرده بود که اجازه نداد سردمداران خلیفه نامشروع عاشورا را به نفع خود مصادره کنند.

فاطمه راکعی در پایان گفت: در آخر لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که پیروی از حضرت زینب هم برای زنان مهم است و هم باید مورد توجه مردان باشد.

چکیده گفت‌وگو با فاطمه راکعی

-حضرت زینب(س) به تنهایی سرنوشت عاشورا را در تاریخ ماندگار کرد

-خطبه حضرت زینب(س) در شام اجازه نداد سردمداران خلیفه نامشروع، عاشورا را به نفع خود مصادره کنند

 -پیروی از حضرت زینب هم برای زنان مهم است و هم باید مورد توجه مردان باشد

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *