آرامش بهداشتی جامعه در گروی واکسیناسیون است

دکتر محمدرضا هاشمیان روز چهارشنبه با بیان این که ممکن است در ماه های اخیر وضعیت اپیدمی دستخوش برخی تغییرات همانند جهش، سرعت انتقال و افزایش درصد کشندگی شود هجمه علیه واکسن را مورد انتقاد قرار داد و افزود: متاسفانه حتی در مورد واکسن ایرانی هم موضع گیری هایی وجود دارد، واکسنی که هنوز وارد بازار نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که طبق اعلام رسمی واکسن ایرانی تا خردادماه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: قطعا استفاده از واکسن در ریشه کنی بیماری و کاهش بار اپیدمی به میزان قابل توجهی اثرگذار خواهد بود.

هاشمیان ضمن اعلام این مطلب که بدون تردید هر واکسن و یا دارویی عوارض خاص خود را دارد توضیح داد: وجود عارضه بخش جدانشدنی داروها و واکسن هاست ولی اگر این موضوع را که ریشه کنی بیماری را در پی دارد مد نظر داشته باشیم شیرینی استفاده از داروها و واکسن ها دوچندان می شود.

وی ادامه داد: کادر درمان و بهداشت، گروههای پرخطر و افرادی که در معرض ابتلا به کرونا بیش از سایرین هستند راهی جز استفاده از واکسن ندارند به طور مثال واکسن آنفولانزا عارضه هایی را به دنبال دارد اما اگر کادر درمان از این واکسن استفاده نکنند صرف نظر از عارضه ها ممکن است بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند.

 هاشمیان با بیان این که نسبت عوارض واکسن کرونا در مقابل میزان مرگ و میر خصوصا برای گروههای پرخطر و کادر درمان ناچیز است تاکید کرد: هر چقدر در دنیا بیشترواکسن استفاده شود به همان میزان هم عوارض بیشتری را شاهد خواهیم بود ولی این درحالی است که در زمان پاندمی ها منفعت استفاده از واکسن بیشتر از ضررها و عوارض آن است.

وی ادمه داد: به نظر می رسد منطقی است از واکسنی که ۶۰ درصد کارایی داشته باشد، استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که استفاده از واکسن در دنیا در حال افزایش است توضیح داد: نمی توان زیرساخت های بهداشتی کشورها را در مقابله با بیماری های ویروسی با هم مقایسه کرد به طور مثال کشور چین به عنوان یکی از پرجمعیت ترین کشورهای دنیا با قدرت در مقابل کرونا ایستادگی و واکسیناسیون را آغاز کرد. این درحالی است که با توجه به جمعیت بالای این کشور میزان مرگ و میرها ناچیز گزارش شده است.

وی افزود: بسیاری از کشورهای همسایه از جمله ترکیه و امارات وارد طرح واکسیناسیون ملی شده اند.

هاشمیان با یادآوری این موضوع که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت واکسینه شدن در برابر کرونا اجباری نیست خاطرنشان کرد: هرگز نمی توان به مردم و اقشار مختلف برای تزریق یا عدم تزریق واکسن فشار وارد کنیم و در عین حال باید برای گروههای در معرض خطر که تمایل به واکسینه شدن دارند، واکسیناسیون را آغاز کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان این که طی تصمیم گیری های انجام شده، ورود واکسن برخی از شرکت های داروسازی به کشور مجاز اعلام شده، خواستار تسریع روند ورود و آغاز واکسیناسیون در کشور شد.

وی گفت: باید واکسیناسیون با سرعت زیادی در کشور آغاز شود چرا که قبل از بحران کرونا کشور ما افتخارات منطقه ای فراوانی را در ریشه کنی بیماری ها در کارنامه خود ثبت کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موضع گیری علیه واکسن را ظلمی به دستاوردهای علمی محققان کشور، روند درمان و پیشگیری از شیوع بیماری دانست و گفت: تقاضای همیشگی نسبت به واکسینه شدن با اولویت کادر درمان و گروههای پرخطر همچنان بر قوت خود باقی است.

هاشمیان با بیان این که شمار مبتلایان به کرونا از مرز ۹۵ میلیون نفر در دنیا گذشته است، اظهار کرد: متاسفانه بیش از  دو میلیون مورد مرگ ناشی از کرونا در دنیا ثبت شده است.

بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی از کاهش آمارمبتلایان به کووید در تهران خبر داد و افزود: در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی سازی شرایط ممکن است آمار ابتلا و مرگ و میر دچار تغییراتی شود.

این استاد دانشگاه شرایط تهران را پیچیده توصیف کرد وگفت: در بخش های کرونای بیمارستان مسیح دانشوری تا چند روزپیش  کمتر از ۲۰ نفر بستری بودند و این در حالی است که تعداد مبتلایانی که نیاز به بستری دارند، آرام آرام در حال افزایش است.

عضو هیات علمی دانشگاه نسبت به افزایش بار مبتلایان در پی بازگشایی ها و اطمینان خاطر مردم نسبت به عادی شدن وضعیت هشدار دادو خاطرنشان کرد: آمارها گواه این مهم است که حدود  ۵ تا ۱۰ درصد بستری شدگان کرونایی در بیمارستان مسیح دانشوری افزایش یافته است.

این فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه با بیان این که از زمان آغاز قرنطینه های ساعتی طی روندی آرام هفته به هفته آمار مبتلایان به کرونا کاهش یافت توضیح داد: با اعمال محدودیت های کرونایی علاوه بر کاهش آمار شیوع بار بیماری، خوشبختانه  با کاهش مرگ و میرها نیز روبه رو شدیم.

وی تاکید کرد: توانمندی و مهارت پزشکان سراسر کشور در درمان مبتلایان به کرونا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

هاشمیان با بیان این که هجوم و کشندگی  ویروس کرونا به میزان قابل توجهی در کشور مهارشده اظهار امیدواری کرد که این روند تا ریشه کنی کامل کووید ادامه دار باشد.

وی با اشاره به هشدارهای برخی مسئولان درباره افزایش شیوع و یا ایجاد موج مجدد کرونا در کشور گفت: اپیدمی کووید ۱۹ از زنجیره ابتلا پیروی می کند به این معنی که اگرمتخصصان سراسر دنیا نسبت به شیوع بیشتر در ماه های آینده هشدار می دهند، قطعا احتمال شیوع و انتشار بیشتربیماری وجود دارد.

این فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه ادامه داد: در مدیریت درمان خصوصا در حوزه های اپیدمیولوژیک اگرچنانچه پیش بینی می شود زنجیره کرونا در حال افزایش و پیشروی است باید تصمیمات جدی تر برای اعمال محدودیت ها در دستورکار باشد.

تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام “کُوو ایران برکت” روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد و روز شنبه ( ۲۷ دی ماه) مرحله چهار این مطالعه آغاز شده و طی این هفته تزریق واکسن بر روی ۷ نفر دیگر انجام می شود.

تعدادی دیگر از مراکز و موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان در تلاش برای ساخت واکسن ایرانی کرونا هستند که به موفقیت های خوبی در این زمینه دست پیدا کرده اند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *