نگرانی مردم از قطع درختان در شوشتر

نگرانی مردم از قطع درختان در شوشتر

به گزارش خبرآنلاین از شوشتر : حدیث شیخی نیا: مدتی است که تخریب و قطع درختان پارک جنگلی شهرستان شوشتر باعث نگرانی مردم به عنوان صاحبان اصلی منابع طبیعی شده است.

ماجرا از این قرار است که عده‌ای شبانه دست به قطع درختان در این پارک می‌زنند و تاکنون بیش از صدها درخت در این پارک قطع شده است.

هر چند این پارک حدود پنج کیلومتر از مرکز اصلی شهر فاصله دارد و با توجه به اینکه جز شهرستان شوشتر نیست ولی می‌تواند برای تقویت سرانه فضای سبز شهر جایگزین خوبی برای استفاده مردم باشد.

یکی از عوامل آلودگی و تخریب محیط زیست «قطع بی‌رویه درختان» و «تخریب آنها» است که بسیاری از آسیب‌های وارد شده به محیط زیست ناشی از ناآگاهی نسبت به این آسیب‌ها است.

امروزه «آلودگی هوا» به عنوان یک مشکل بسیار مهم در سطح ملی و بین المللی است از این رو یکی از مؤثرترین روش‌های کنترل آلودگی هوا، کاشت درخت است.

قسمت کمی از آلودگی هوا با فضای سبز جبران می‌شود و این در حالی است که سرانه فضای سبز استاندارد دنیا برای هر نفر ۲۵ مترمربع است؛ لذا در شهرستان شوشتر با کمبود درخت مواجه هستیم و باید از قطع درختان خودداری کنیم و به درخت‌کاری بپردازیم.

مسئولان رسیدگی کنند

یکی از اهالی منطقه آب گرمک می‌گوید: چند سالی است به صورت مرتب برای تفریح به پارک جنگلی می‌رویم و از اینکه می‌بینیم یک جنگل به این شکل تخریب شده ناراحت می‌شوم؛ متأسفانه بیشتر پارک‌های جنگلی بر اثر قطع درختان و یا آتش زدن از بین رفته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: از مسئولان درخواست داریم که به این موضوع رسیدگی کنند تا بلکه در سریع‌ترین زمان ممکن از قطع بیشتر درختان در پارک جلوگیری شود.

قطع درختان جرم است

یکی از فعالان محیط زیست  بیان می‌کند: با توجه به اصل ۵۰ قانون اساسی در جمهوری اسلامی، حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی است؛ از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیره که با آلودگی محیط زیست و یا تخریب غیرقابل‌جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

نسترن عجمی تصریح می‌کند: هر زمانی که قطع درختان پارک جنگلی به من و یا دیگر همکارانم گزارش می‌شود به یگان محیط زیست و منابع طبیعی اطلاع می‌دهیم و در نهایت اگر اقدامی صورت نگیرد از طریق دادستان وارد عمل می‌شویم.

قطع درختان از سوی افراد سودجو

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شوشتر اظهار می‌کند: قطع درختان در پارک جنگلی شوشتر از سوی یک سری افراد به صورت شبانه انجام می‌شود و این در حالی است که این افراد مجوز ندارند.

وی ادامه می‌دهد: در این حین مأموران منابع طبیعی روزانه و حتی در روزهای تعطیل هم گشت و مراقبت را از این عرصه انجام می‌دهند.

غلامرضا نظری بیرگانی در پایان یادآور می‌شود: دو هفته گذشته یک مجرم را که نسبت به قطع درختان در محل پارک جنگلی شوشتر اقدام کرده بود، دستگیر و به مراجع قضائی معرفی کردیم.

تأثیرات مثبت پارک جنگلی

یک کارشناس محیط زیست می‌گوید: وجود جنگل و درختان در حاشیه شهرها باعث جذب آب به سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود و همچنین با جلوگیری از ورود ریزگردها در مناطق شهری، تأثیرات مثبتی را به همراه دارد.

وی اضافه می‌کند: بهتر است در ایجاد طرح‌های درخت‌کاری و این گونه پارک‌ها از گونه‌های درختی بومی که سازگاری بیشتری با آب و هوای مناطق، پوشش گیاهی و جلب جانوران وحشی مناطق دارد، استفاده شود تا بیشتر ارزش‌های اکولوژی و زیستگاهی در آن مناطق حفظ شود.

محمد خیلاپور یادآور می‌شود: از کاشت گونه‌های غیربومی مانند کهور آمریکایی، کنوکارپوس و اوکالیپتوس پرهیز شود و گونه‌های بومی چون کنار، رملیک و درختان مثمر و برای مناطق حاشیه رودخانه و بیشه‌ها از گونه‌های پده و گز سدیم استفاده شود.

پیگیری‌های منابع مختلف نشان داد که در شوشتر ظاهراً کسی اطلاعی از میزان سرانه فضای سبز فعلی این شهر ندارد.

به گزارش، مراقبت بیشتر از این اماکن، باعث حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود و در این خصوص باید مردم به درخت‌کاری بپردازند و با متخلفان برخورد محکم و قاطع شود تا از تکرار اتفاقات مشابه در این زمینه جلوگیری شود.

۴۶

منبع : خبر آنلاین


منتشر شده

در

خوزستان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *