آلزایمر

با کاهش مصرف قند و شکر از آلزایمر جلوگیری کنید

بیماری آلزایمر یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است فراموش می‌کند و مجدداً همان سؤال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌است. در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند حساب دارائیش را نگه دارد. بتدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می‌شود. کم‌کم مشکل مسیر یابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود. در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می‌کند. بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود.

کاهش مصرف شکر باعث جلوگیری از آلزایمر

یکی از مشکلات زوال عقل بروز توهم و هذیان است. مثلاً بیمار فکر کند همسرش به وی خیانت کرده‌است یا همسایگان و پرستارش قصد آسیب رساندن و توطئه علیه وی را دارند. بیمار ممکن است به فرزندانش بدبین شود. گاهی اوقات بیمار افرادی را مثلاً والدین فوت شده یا اقوام را که نیستند و حضور ندارند می‌بینند.

اما بطور کلی یکی از عواملی که باعث زوال عقل و آلزایمر میگردد مصرف بیش از حد قند و شکر میباشد، قند و شکر (شیرینی جات) عمل زوال عقل را سرعت میبخشد، پس بهتر است در طول زندگی مصرف قند و شکر به کلی قطع و هر از چندگاهی بصورت ماهانه یکبار شیرینی جات مصرف شود، عوامل دیگر آلزایمر  آلودگی هوا میباشد. بطور کلی افرادی که در وسط شهر و در معرض آلودگی قرار دارند بیش از اندازه در معرض بیماری آلزایمر قرار میگیرند، بدون شک با مصرف غذا و هوای سالم میتوانید از آلزایمر جلوگیری نمایید.

پیشگیری از آلزایمر :

  • کنترل فشار خون
  • عدم استفاده از شیرینی جات
  • کنترل دیابت
  • استفاده از آسنترا ( با تشخیص و تجویز پزشک)
  • هوای پاک و سالم
  • مصرف ویتامین E
  • کنترل چاقی
  • کنترل کلسترول خون

درمان:

برای درمان آلزایمر میتواند از داروهای کاهنده و داروهایی که باعث ضد جنون و ضد افسردگی میشود با تشخیص پزشک استفاده نمود.

 

نویسنده: سید امیرحسین شریفی حسینی

 


منتشر شده

در

سلامت

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *