رئیسی در قوه قضائیه بماند

اعتمادآنلاین| قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری معتقد است که نداشتن تخصص در حوزه‌هایی مانند سیاست و اقتصاد از نقاط ضعف ابراهیم رئیسی است و او هیچ گاه نمی‌تواند در قامت یک سیاستمدار حرفی برای گفتن در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد.

 

به گزارش رویداد۲۴، رئیس قوه قضاییه در حالی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد که تخصص و تجربه‌ای جز در حوزه قضا ندارد. او از ۲۰ سالگی تا به این لحظه در قوه قضاییه بوده است و تخصصی در حوزه‌هایی مانند سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ندارد.

 

او پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، پشت میکروفن رسانه‌ها قرار گرفت تا بیانیه خود را بخواند. او اعلام کرد که شعارش برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مبارزه با فساد است و رقیبی هم جز این ندارد. او شعار انتخاباتی‌اش را هم بر اساس حوزه کاری خود در چند دهه اخیر انتخاب کرده که با انتقاداتی نیز همراه بود. برخی به او انتقاد کردند که اگر واقعا به دنبال مبارزه با فساد است بهتر است در همان قوه قضاییه بماند و شعار خود را عملی کند. اما به نظر می‌رسد که ابراهیم رئیسی معتقد است راه مبارزه با فساد از پاستور و صندلی ریاست جمهوری می‌گذرد.

 

البته حضور او در انتخابات ریاست جمهوری حواشی دیگری هم داشت؛ او در حالی اعلام کرد مستقل وارد میدان رقابت‌ها شده‌ که در دوره قبل او از جبهه اصولگرایان وارد شد و اکنون نیز اصولگرایان تمام قد پشت او ایستاده‌اند و حتی گزینه‌هایشان نیز به نفع او انصراف می‌دهند. به عقیده بسیاری از کارشناسان سیاسی، یکی از نقاط ضعف رئیسی نداشتن تخصص است و او هیچ‌گاه نمی‌تواند در قامت یک سیاستمدار حرفی برای گفتن داشته باشد. او یک قاضی است و مشی سیاستمداری را نیاموخته است و تخصصی در حوزه‌هایی مانند اقتصاد، فرهنگ، سیاست و … ندارد. 

 

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره به رویداد‌۲۴ می‌گوید: شعار مبارزه با فساد شعار خوبی است، اما نمی‌تواند صرفا برای اداره یک کشور کافی باشد. مبارزه با فساد یک ارزش است و باید برنامه همه کاندیدا‌ها باشد. هیچ کاندیدایی نیست که بگوید می‌خواهم از یک ضد ارزش حمایت کنم.  شعار مبارزه با فساد یک امر بدیهی است و دستگاه‌های اجرایی و قضایی باید در این امر همکاری داشته باشند.

 

قنبری با بیان اینکه مسئول اصلی مبارزه با فساد قوه قضاییه است، ادامه داد: دو قوه دیگر هم مسئولیت مبارزه با فساد را دارند، اما نهاد مسئول در این حوزه قوه قضاییه است. حتی اگر قوه قضاییه را مسئول مستقیم مبارزه با فساد ندانیم، شعار مبارزه با فساد شعار سایر کاندیدا‌ها و حتی سایر نهادها است. سوال مهم این است که اساسا مگر با این شعار می‌توان کشور را اداره کرد؟ خب همه می‌خواهند با آن مبارزه کنند، نه در ایران بلکه در همه جای دنیا، این خواسته برای مسئولان مطرح است. چرا باید با این شعار داعیه‌دار اداره کشور شوند؟

 

رئیسی می‌داند برخی اصولگراها رای خانواده خود را هم ندارند

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه ثبت نام و حضور رئیسی در انتخابات ابهامات و نقاط قابل تامل بسیاری داشت، گفت: رئیسی پس از ثبت‌نام اعلام کرد که مستقل در انتخابات ورود کرده است، زیرا او به خوبی می‌داند که جریان اصولگرایی جایگاهی در میان مردم ندارد و جریان اصولگرایی سال‌هاست که پایگاه اجتماعی خود را از دست داده است و کاندیدا‌ها نمی‌خواهند بگویند که از این جریان هستند، حتی کسانی که از قبل این جریان به قدرت رسیدند هم انتصاب خود را انکار می‌کنند، مانند احمدی نژاد.

 

داریوش قنبری ادامه داد: اگر مستقلند چگونه است که یک جریان سیاسی مانند اصولگرایی تمام قد از او حمایت می‌کند و او را کاندیدای خود معرفی می‌کند! برای مردم مشخص و واضح است که رئیسی متعلق به کدام جریان است. حتی اگر خود را مستقل معرفی کند. ما کاندید‌های مستقل داریم مانند آقای محسن رضایی، ولی رئیسی نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد، زیرا او دوره قبل هم با حمایت کامل اصولگرایان پا به عرصه گذاشت و اکنون نیز این جریان خاص سیاسی حامی تمام قد او هستند.

 

به نظرم کسانی که الفبای سیاست را بدانند، قطعا این را می‌دانند که عقبه فکری رئیسی به کجا برمی‌گردد و مورد حمایت چه طیفی است و نهایتا همین حالا هم تا حدودی هویت کابینه او مشخص شده است. اینکه گفته دیگران به نفع او کنار نروند، خود او هم می‌داند که برخی از اصولگرایانی که ثبت‌نام کرده‌اند هیچ جایگاهی ندارند و ممکن است حتی رای خانواده خودشان را هم به سختی داشته باشند؛ بنابراین رئیسی از ناحیه آن‌ها دغدغه‌ای ندارد، زیرا می‌داند که آن‌ها اساسا وزنی ندارند که بخواهد به آن‌ها امتیازی دهد. البته از سوی دیگر ماهم می‌دانیم همه این اصولگرایانی که ثبت نام کرده‌اند هم قرار نیست که تایید صلاحیت شوند.

 

ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه بماند

قنبری با بیان اینکه واقعیت این است که رئیسی یک سیاستمدار نیست و نمی‌تواند در قامت یک سیاستمدار در انتخابات حاضر شود، گفت: تمام سوابق رئیسی در قوه قضاییه بوده است و اکنون در موضع یک سیاستمدار وارد انتخابات ریاست جمهوری شده است. سخنان علی لاریجانی در این خصوص هم درست بود که نمی‌توان با منطق دادگاه و پادگان وارد عرصه سیاست شد و حرفی برای گفتن داشت و عملا و یقینا در مجموع عرصه سیاست تخصص خاص خود را می‌خواهد؛ یکی از نقاط ضعف رئیسی نداشتن سوابق سیاسی است و تخصص او فقط در حوزه قضایی است و در حوزه‌های اقتصادی یا فرهنگی حرفی برای گفتن ندارد. حتی شعاری که انتخاب کرده است هم متناسب با قوه قضاییه است.

 

وی ادامه داد: بهتر بود که آقای رئیسی در همان قوه قضاییه باقی می‌ماند و شعار مبارزه با فسادی که مطرح می‌کند را از همان‌جا دنبال می‌کرد. او با حکم رهبری هم به قوه قضاییه رفته است و جایگاه خوبی در دستگاه قضا دارد. کشورداری تخصص خاص خود را می‌خواهد، زیرا مسائل و مشکلات زیادی دارد.

 

 

اخبار اقتصادی


منتشر شده

در

اخبار روز, اخبار سیاسی, تهران

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *