۶ مکان دیدنی و خنک ایران برای مسافرت در تابستان

در تابستان به کجای ایران سفر کنیم؟

تابستان و سفر به مناطق خنک و خوش آب و هوا : شمال یکی از مناطق بسیار خوش آب و هوا است که در تمام فصلهای سال حتی تابستان دارای بارندگی است. جاده چالوس جایی بسیار دیدنی است که برایتان سفری لذت بخش را به ارمغان خواهد آورد.

separator line

۱. شمال و جاده چالوس

محور چالوس – کرج از بی نظیرترین مناظر و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور می‌باشد که همین امر گاهی سبب ترافیک‌های سنگین در تعطیلات می‌شود.

پخت و فروش انواع آش همانند آش رشته، آش دوغ، آش هیزمی و عدسی در حاشیه جاده چالوس – کرج مخصوصاً در نزدیکی تونل کندوان توسط دستفروش‌ها و رستوران‌ها رواج دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری این جاده محسوب می‌شود.

شاید شما هم اسم جاده ۵۹ به گوشتان رسیده باشد. جاده ۵۹ که البته بیشتر به جاده چالوس مشهور است، از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران ختم می شود.

۲. ماسال در استان گیلان

ماسال شهری واقع در استان گیلان است که مردم آن زبانی تالشی دارند و طبیعتی بکر و هوایی دلپذیر دارد و مناسب برای سفرهای تابستانی است.شهرستان ماسال را مانند بهشت گم شده ای می دانند که حتی افرادی که سالهای سال در آنجا زندگی کرده اند باز هم از تماشای جاهای دیدنی آن احساس شعف و لذت خاصی دارند.

این شهرستان دارای جاذبه های توریستی و مناظر زیبا و دلپذیر از قبیل جنگل های سر به فلک کشیده، درختان تنومند، آبشارهای طبیعی، حیات وحش و مراتع سرسبز است.

ماسال دارای آثار و بناهای تاریخی و چشم اندازاهای طبیعی زیادی است. این شهرستان دارای جاذبه ‌های گردشگری و توریستی بسیار ارزشمندی است و همه‌ ساله میهمانان و گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور برای بازدید از این اماکن گردشگری وارد منطقه می‌شوند.

۳. سرعین شهری در اردبیل

اردبیل دارای آب و هوایی دلپذیر با غذاهایی لذیذ و خوشمزه است که چشمه های آب گرم سرعین سالیانه افراد زیادی را به خود جذب کرده است. مردمان آن به زبان ترکی سخن می گویند. سرعین شهرتی جهانی دارد و هرگاه سخن از اردبیل بیاید شهر زیبای سرعین با چشمه های آب گرم آن برایمان تداعی خواهد شد.

چشمه های آب گرم سرعین

سرعین یکی از مناطق گردشگری اردبیل است که یک شهر کوچک در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل است. درواقع اردبیل مرکز شهرستان سرعین می باشد. شهر سرعین به علت چشمه های آبگرم فراوان شهرت دارد.

سرعین را به آبگرمش می‌شناسند، به طوری که هر طرف شهر را که نگاه کنید چشمه آب گرمی وجود دارد. مجتمع سبلان نیز یکی از این چشمه هاست. سبلان، بزرگترین مجتمع آبدرمانی کشور است و به دلیل امکانات زیادش یکی از مورد استقبال ترین مجتمع‌های آب درمانی سرعین. سه استخر سرپوشیده (دو استخر عمومی برای زنان و یک استخر عمومی برای مردان)، چهار واحد سونای خشک، دو واحد سونای بخار، حوضچه‌های آب سرد، ‪ ۱۱۲واحد وان انفرادی ‪ ۱۹واحد جکوزی، بخش فیزیو تراپی با امکانات ، بوفه و رستوران از جمله امکانات این آبگرم است. این مجتمع داخل شهر سرعین واقع شده.

یکی از خنکترین جاها در سرعین روستای آلوارس در ۱۲ کیلومتری غرب این شهر است. روستایی با قدمت سه هزار ساله که پیش از این عشایر شاهسون دام هایشان را برای چرا به آن می‌آوردند. روستای آلوارس با قرار گرفتن در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبزش، یکی از زیباترین روستاهای دامنه سبلان است. چشمه‌های فراوان به ویژه چشمه مین‌بلاغ که ماهی قزل‌آلایش معروف است، هوای خنک و تمیز و مراتع سرسبز این روستا آدم را سر شوق می‌آورد.

۴. دیلمان، ییلاق شرق گیلان

دیلمان شهری در شهرستان سیاهکل گیلان است. شاید برایتان جالب باشد بدانید معنی دیلمان چیست؟ «دیل» به معنای میان و درون که همان دل باشد و «لم» به معنای بیشه و جنگل است؛ بنابراین کلمه دیلم به روی هم به معنی دل جنگل یا بیشه را دارد.

دیلمان با اینکه شهری کوچک است اما هوای این منطقه آنقدر خنک است که حتی در تابستان هم خنک است و گاهی اوقات شب ها می بایست برای خوابیدن از لباس های گرم استفاده کرد. همین شهر کوچک سالانه گردشگران زیادی را جذب خود کرده است که در ماههای مختلف سال مخصوصاً در فصل تابستان گردشگران به سمت این شهر کوچک و زیبای دیلمان روانه می شوند.

دیلمان کوهی زیبا دارد که پر از برق است و به نام «درفک» می شناسندش و منظره بسیار زیبایی را در این منطقه به وچود آورده است. تماشای این قله سفید رنگ بین سرسبزی جنگل بسیار هیجان‌انگیز است.

دیلمان جاذبه‌های تاریخی دیگری مانند حمام میربلوک، قلعه‌ی تاریخی روستای گرمارو و دیگر دیدنی‌های فوق‌العاده‌ای دارد که سفر به این منطقه خوش آب هوا را برای مسافرانش لذت‌بخش‌تر می‌کند.

۵. شهر دیدنی آلاشت در سوادکوه مازندران

آلاشت سرزمینی است در دامنه شمالی فیروزکوه، در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا با میانگین بارندگی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌لیتر در سال است؛ آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و از چند محله تشکیل شده است و نکته بسیار جالب این است که اهالی آلاشت، در نام فامیلیشان پسوند محل خود را دارند.

آلاشت حیات وحش حفاظت شده دارد. درختان سیاه ریشه چون گردو، فندق و گیلاس و… را داخل حیاط خانه های روستایی و گوشه و کنار روستا خواهید دید. منطقه زیبای آلاشت به نام محله قدیمی آلاشت در فهرست آثار ملی کشور ، به ثبت ملی رسیده است.

قبل از ورود به این شهر، محله ای به نام کاربار است که امکانات رفاهی چون هتل و پمپ بنزین و… دارد. رصدخانه معروف آلاشت نیز در این قسمت واقع شده است.

این منطقه با طبیعتی وصف نشدنی میزبان مسافران بسیاری است و با سفر به آنجا می‌توانید زندگی میان ابرها را تجربه کنید و با سخاوت تمام شما را در ارتفاعی بلند، مهمان ابر و آفتاب و جنگل می‌کند.

۶. کرمانشاه و طبیعت بکر آن

کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌رود و زبان مردم آن کُردی است. این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

دیدنی های شهر کرمانشاه

تعطیلات کوتاه تابستان فرصت خوبی را برای بودن در طبیعت فراهم خواهد کرد؛ ضمن اینکه می‌توانید از مناطق دیدنی شهر مانند تکیه معاون‌الملک، تکیه بیگلربیگی، بازارسنتی کرمانشـاه، باغ پرندگان کرمانشـاه، باغ گل کرمانشـاه، پارک کوهستان، سراب نیلوفر، پارک ساحلی رود قره‌سو، سراب قنبر، طاق بستان، بیستون، مسجد عمادالدوله، حمام حاج شهبازخان و. . . دیدن کنید.

بیشترین ساعات آفتابی در ماه‌های تیر و مرداد و کمترین آن در ماه‌های دی و بهمن است. موقعیت اقلیمی و اکولوژیک استان کرمانشاه با توجه به میزان متوسط بارندگی و رطوبت نسبی سالیانه به نحوی است که دامنه کوه‌ها و دشت‌های آن عموماً پوشیده از جنگل و مرتع بوده و در پاره‌ای از نقاط نیز زمین‌های زارعی آبی و دیمی است.

تکایای شهر کرمانشاه و اکثر مساجد تاریخی این شهر مربوط به دوران قاجار و پهلوی اول می‌باشند و معماری قدیمی شهر نیز در این حال و هوا فرو رفته‌است. تکیه معاون الملک معروفترین ترین اثر از دوره قاجاریه در شهر کرمانشاه است که کاشی‌های منحصر به فردش آن را از دیگر تکایا متمایز می‌کند.

لیستی از خنک ترین استان ها برای سفرهای تابستانی در ایران

  1. استان چهارمحال و بختیاری
  2. استان تهران
  3. استان کردستان
  4. استان لرستان
  5. استان اردبیل
  6. استان کهگیلویه و بویراحمد
  7. استان گلستان
  8. استان گیلان
  9. استان خراسان شمالی
  10. استان آذربایجان شرقی
  11. استان آذربایجان غربی
  12. استان همدان
  13. استان زنجان
  14. استان مازندران

همچنین بخوانید:

۱۱ مکان گردشگری خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

نکات ضروری هنگام سفر در تابستان


منتشر شده

در

گردشگری

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *