۹ ماه انتظار و اهمیت توجه به سلامت روان زنان باردار در دوران کرونا

به گزارش روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر جمال شمس به استرس و فشارهای روانی ۹ ماه بارداری زنان در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: کاهش خلق، به هم ریختگی زمان خواب و افکار ناراحت کننده می تواند از نشانه های استرس و نگرانی در این دوران باشد.

وی با بیان این که دوران بارداری تغییراتی را به لحاظ فیزیولوژیک در بدن ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: زنان باردار در این دوران به لحاظ خلقی دچار تغییراتی می شوند که زود رنجی یکی از این نشانه ها است.

روانپزشک گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که تغییرات اجتماعی و جسمی از جمله مولفه هایی است که می تواند زنان باردار را با چالش هایی روبرو کند، یادآور شد: تمام این موارد به افزایش استرس و فشارهای روانی دامن می زند.

شمس تصریح کرد: به طور معمول روند بارداری، نحوه زایمان، شرایط و سلامت جنین و نگرانی های نگهداری از نوزاد می تواند زنان باردار را در شرایطی قرار دهد که درمقایسه با سایرین تحت استرس و فشار روانی بیشتری قرار گیرند.

وی ادامه داد: استرس و فشارهای روانی می تواند خلق وخوی زنان باردار را دستخوش تغییراتی کند. تغییراتی در میزان اشتها، کاهش خلق و تغییر در ساعت خواب هم از جمله عواملی است که در برخی از  زنان باردار دیده می شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد:با بیان این که از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا ترس، استرس و نگرانی ناشی از ابتلا زنان باردار به کرونا یا انتقال بیماری به جنین بیشتر شده است، تاکید کرد: بدون تردید کرونا مشغله ذهنی زنان باردار را افزایش داده است.

وی همچنین گفت: این موضوع که اگر مادر دچار کرونا شود چه مشکلاتی برای جنین ایجاد می کند یا در صورت ابتلا تضمینی برای سلامت نوزاد وجود دارد یا خیر می تواند یکی از علل اصلی استرس و نگرانی زنان باردار تلقی می شود.

این روانپزشک با تاکید بر این که به طور کلی شانس ابتلا به کرونا در افرادی که دچار استرس و فشار روانی می شوند بیشتر از سایرین است، اظهارداشت: این موضوع که احتمال افسردگی در افرادی که به طور مستمر با فشارهای روانی روبرو هستد بیشتر است ارتباطی به روند بارداری و استرس های ناشی از آن نداشته و یک قانون کلی به حساب می آید.

شمس افزود: شرایط کرونایی وضعیت زنان باردار را نسبت به سایرین بیشتر تحت الشعاع قرار می دهد، کم شدن انرژی، اختلال در تمرکز، ایجاد اشکالاتی در خواب و افکار ناراحت می تواند از نشانه های جدی و قابل بررسی باشد.

وی هشدار داد: اگرچنانچه زن بارداری به یک باره دچار افت انرژی  یا اختلال در خواب باشد ویا مدام فکرهای ناراحت کننده به سراغش بیاید، باید هر چه سریع تر به پرشک مراجعه کند، این موارد علایمی هستند که مربوط به استرس و فشار روانی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: ورزش های مناسب، تغذیه کافی، ارتباط و تعامل با سایرین نیز می تواند به میزان قابل توجهی اثرگذار باشد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *