۵.۳ میلیون دلار گل سرخ بهار امسال به هلند صادر شد

۵.۳ میلیون دلار گل سرخ بهار امسال به هلند صادر شد

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح الله لطیفی اظهار داشت: کشورمان در ۳ ماهه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از ۲ هزار و۳۵۶ تن گل و گیاه و انواع نباتات به ارزش ۵ میلیون و۳۳۳ هزار و۶۶۰ دلار به ۲۳ کشور جهان کرده است.

وی افزود: عراق با خرید بیش از یک هزار و ۵۴۳ تن محصول برابر با ۲ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۶۹۴ دلار اصلی ترین خریدار محصولات گل و گیاهی کشورمان بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: ویتنام با خرید بیش از ۱۵ تن انواع گل و گیاه و هلند با خرید بیش از ۵ تن گل سرخ و ارمنستان با ۲۲۶ تن انواع نباتات، مقاصد اصلی و شرکای تجاری گل و گیاه ایران هستند.

لطیفی در توضیح محصولات گیاهی صادراتی افزود: انواع درخت، بوته، درختچه‌های دارای میوه خوراکی، انواع نباتات، غنچه گل، گل خشک، گل سرخ و سایر گل‌های زینتی محصولات صادراتی کشور هستند.

لطیفی خاطرنشان کرد: در خصوص واردات گل و گیاه نیز در مدت زمان ۳ ماه اخیر صرفاً بیش از ۲۸ تن انواع درختچه و گل و گیاه از ۳ کشور ترکیه، آلمان و هلند به ارزش ۱۲۱ هزار و۱۷۲ دلار واردات شده است.

لطیفی گفت: ما در دنیا مقام هفدهم تولید گل و گیاه را داریم ولی در صادرات آن در مقام ۱۰۷ قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: سالانه ۳ میلیارد شاخه گل و گیاه تولید می‌شود که از این میان فقط ۲۰۰ میلیون آن صادر می‌شود که ۱۰۰ میلیون شاخه گل و ۱۰۰ میلیون آن گیاه آپارتمانی هستند و ارزآوری این میزان برای کشور ظرفیتی برابر با ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

لطیفی در تشریح دشواری‌های صادرات گل و گیاه گفت: مهم‌ترین دشواری‌های صادرات در این بخش را می‌توان به بحث‌هایی مانند گرانی نرخ کرایه حمل هوایی، مشکلات حمل زمینی از محل کشت و پایانه، مشکلات مربوط به تنظیم زمان‌بندی تولید و حمل و در نتیجه عدم تحقیق به موقع محصول متناسب با نیاز مشتری و همچنین ورود انفرادی صادرکنندگان ایرانی به بازارهای جهانی و عدم پیروی از یک استراتژی مشترک می‌توان اشاره کرد. البته طبیعی است که ورود کشورهای جدید و نوپا در عرصه صادرات گل و گیاه و فشرده شدن رقابت در بازارهای جهانی هم در این امر بی تأثیر نبوده است.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش فروش گل به قیمت پایین به واحدهای فرآوری در خارج از کشور به دلیل نبود امکانات فرآوری در ایران و همچنین بروز ضایعات فراوان و تبدیل به زباله گل به دلیل نبود سیستم‌های نگهداری و فرآوری که منجر به افزایش تناژ و کاهش عرضه این محصول می‌شوند از دیگر موانعی به شمار می‌رود که بر سر صادرات این محصول وجود دارد.

 


منتشر شده

در

اخبار اقتصادی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *