۴حجره از بازار تاریخی اراک ‌تخریب شد

۴حجره از بازار تاریخی اراک ‌تخریب شد

۴حجره از بازار تاریخی اراک ‌تخریب شد

به گزارش خبرآنلاین از مرکزی ؛ بازار اراک از جمله بناهای کهن کم‌نظیر ایران و هویت تاریخی این شهر به شمار می‌رود، بازاری که هنوز چون گذشته رونق دارد و یکی از مراکز تجاری اصلی مردم اراک به شمار می‌آید. هرچند که برخی از نمادهای زندگی امروزی در دل این معماری زیبا جا خوش کرده است، اما این بازار با معماری منحصر به فرد  در مرکز شهر همچنان با جلوه‌های فرهنگی و تاریخی خود در پیشانی هویت و فرهنگ اراک قرار دارد که حفظ و مرمت آن باید از ضروریات است.

سازه‌های بازار تاریخی و کم‌نظیر شهر اراک که به عنوان هویت و شناسنامه و نبض اقتصاد تاریخی این شهر شناخته می‌شود که متاسفانه بر اثر گذشت زمان و به علت عدم رسیدگی در سال‌های اخیر دچار آسیب جدی شده است.

چنانچه به سرعت به وضع این مجموعه تاریخی رسیدگی نشود و تمهیدات لازم به کار بسته نشود، قطعا دچار آسیب‌های جدی‌تر و جبران‌ناپذیر می‌شود.

به طوری که در بارش سنگین روزهای اخیر در اراکمتاسفانه شاهد تخریب ۴ حجره از این بنای ارزشمند بودیم و این ۴ حجره که در سرای تقوایی مجموعه بازار قرار دارند متحمل آسیب شدند.

بنابراین باید هر چه زودتر از شکستن استخوان‌های هویت تاریخی این شهر جلوگیری شده و با حفظ و مرمت این بنای ارزشمند، شریان فرهنگ و تاریخ این سرزمین را در سراها و گذرهای این مجموعه عظیم به نظاره نشست.

خسارت  ۳۰۰۰ میلیون ریالی به بازار تاریخی اراک در اثر بارش‌های اخیر

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: چهار حجره بازار تاریخی اراک براثر شدت بارش روزهای اخیر تخریب شد، این ۴ واحد تجاری در سرای تقوایی بازار اراک دچار تخریب و آسیب شده است.

وی افزود: این تخریب عمدتا در ضلع شرقی مشرف به حیاط پشتی سرای تقوایی ایجاد شده به طوری که دیوار ضلع شرقی مغازه‌ها فرو ریخته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: علت اصلی آسیب ایجادشده فرسودگی دیوار کاهگلی مرتفع این بخش بوده است، همچنین به علت رهاشدگی و عدم رسیدگی به ناودان یکی از  حجره‌ها، خسارت‌هایی به بخش غربی حجره مذکور وارد شده است.

ایزدی بیان کرد: پس از گزارش یگان حفاظت  به معاونت میراث فرهنگی در ساعت ۱۰ صبح ۲۱ فروردین ماه بلافاصله اقدامات حفاظتی به منظور پیشگیری از ادامه تخریب واحدها انجام شد و پوشش حفاظتی به منظور جلوگیری از بیشتر شدن خسارت‌ها در بخش‌های آسیب‌دیده به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به بازدید و بررسی انجام‌شده مقرر شد نسبت به آواربرداری و مرمت بخش‌های آسیب دیده با مشارکت مالکان اقدام شود، خسارت وارده به مغازه‌ها به میزان  ۳ هزار میلیون ریال برآورد اولیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی عنوان کرد: تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و کمک به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب مرمت انجام شود.

ایزدی افزود: مرمت بازار تاریخی اراک سال گذشته آغاز شد که به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و در نیمه امسال مرمت این اثر تاریخی ارزشمند به طور کامل اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح جامع بازار اراک احیا این بنای ارزشمند است که هویت شهری اراک را در خود دارد.

۴۶


منتشر شده

در

مرکزی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *