۳۰۰نفر بدلیل جرائم مالی غیرعمد در زندان هستند/مرخصی به ۱۳۷۳زندانی

۳۰۰نفر بدلیل جرائم مالی غیرعمد در زندان هستند/مرخصی به ۱۳۷۳زندانی

به گزارش خبرنگار مهر، مراد فتحی ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان، اظهار داشت: در زندان های کشور دو طیف زندانی داریم که یک طیف هنجار شکن بوده و جرائم عمد انجام داده و بنا بر قانون باید دوران محکومیت خود را سپری کنند.

وی افزود: طیف دیگر، زندانیان جرائم غیرعمد مالی هستند که بنا بر مشکلات اقتصادی و مالی محکوم به زندان شده اند و بنا بر مشکلات اقتصادی برای آنها به وجود آمده گرفتار شده اند و نیازمند کمک هستند.

۳۰۰نفر بدلیل جرائم مالی غیرعمد در زندان هستند/مرخصی به ۱۳۷۳زندانی

 

مدیرکل زندان های کردستان ادامه داد: این افراد در راستای بدهکاری به بازاریان و یا جرائم مهریه و کارگاهی محکوم شده اند و خود و خانواده هایشان دچار مشکلات عدیده ای می شوند.
فتحی یادآور شد: این افراد علاوه بر تحمل مشکلات مالی باید مشکلات روحی را نیز تحمل کند و خانواده آنها و فرزندان این زندانیان نیز این نداری و انگ اجتماعی را باید تحمل کنند که نیاز است از طریق برگزاری مراسم های گلریزان بتوانیم بخشی از این افراد را به آغوش خانواده خود بازگردانیم و امیدواریم شهروندان با مشارکت خود زمینه؟ زادسازی زندانیان جرائم مالی غیرعمد را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۸۸ نفر از زندانیان جرائم مالی غیرعمد از زندان های کردستان آزاد شدند، بیان کرد: از این تعداد ۹ نفر زن و ۱۷۹ نفر مرد بودند که بیشترین آنها محکومین مالی غیر کلاهبرداری بودند.
مدیرکل زندان های کردستان گفت: در این راستا ستاد دیه استان کردستان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، ستاد دیه کشور یک میلیارد تومان، از محل گذشت شکات شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، آورده زندانیان ۵۰۰ میلیون تومان، وام بانک های عامل سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و کمیته امداد ۳۳ میلیون تومان کمک کرده اند.
فتحی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث بیماری و ویروس کرونا در زندان ها تا کنون خوشبختانه موردی در این رابطه مثبت اعلام نشده است.
وی افزود: بیش از ۷۰ نفر کادر پزشکی و درمان به صورت شیفتی در این راستا به زندانیان خدمت رسانی می کنند و سه بار در روز تمام اندرزگاه های استان گندزدایی می شود و افراد جدید الورود نیز قبل از انتقال به بند ۱۴ روز در قرنطینه قرار می گیرند.
مدیرکل زندان های کردستان به بحث مرخصی های عید نوروز و مرخصی در رابطه با کرونا پرداخت و ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۳۷۳ نفر در مرخصی هستند و دغدغه بسیاری از خانواده های زندانیان رفع شد.
فتحی یادآور شد: همچنین بمناسبت ماه رجب ۲۰۵ نفر از زندانیان استان کردستان بر اساس عفو رهبری از زندان آزاد شدند و در حال حاضر در حال پایش پرونده زندانیان هستیم تا زندانیانی که می توانند مورد عفو قرار گیرند و یا مرخصی آنها تمدید شود، شناسایی شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بحث صلح و سازش و اخذ رضایت شکات نیز با توجه به فعالیت مددکاران اجتماعی در پرونده های قتل، ۳۱ نفر از سال ۹۸ تا کنون از قصاص رها شدند که ۱۶ نفر آزاد شده اند و بقیه حکم آنهان دیه تبدیل شده که در صورت تامین آن می توان آزاد شوند.
مدیرکل زندان های کردستان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های ما خانواده های زندانیان است که دچار مشکل شده و ممکن است آسیب های اجتماعی گریبان گیر آنان شود، گفت: خانواده زندانیان و فرزندانشان در وقوع جرم نقشی نداشته و این خانواده ها به کمیته امداد معرفی شده تا کمک هزینه های مالی و غیرنقدی به آنها پرداخت شود.
فتحی اظهار کرد: موضوع بعد بحث توانمندی سازی زندانیان برای بازگشتن شرافتمندانه به جامعه پس از دوران محکومیت است که در این راستا در سال گذشته بیش از ۹ هزار نفر گواهینامه مهارتی گرفته که پس از بازگشت به جامعه بتوانند با استفاده از این گواهی ها جذب بازار کار شوند و یا اینکه از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *