۱۰۰ جای دیدنی تهران

باور کنید جاهای دیدنی تهران فقط برج آزادی و برج میلاد نیست. تهران شهری با قدمت زیاد است که از نظر تاریخی میتواند بسیاری از نیازهای گردشگری را رفع کند. در هنگام سفر به این شهر وقت خود را فقط به گشت و گذار در بازار نگذرانید و از جاذبه های آن دیدن کنید و لذت ببرید.

تهران، شهر هزار توی هزار دالان که خواسته یا ناخواسته پذیرای بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت ثابت است. ۳ میلیون نفر هم از شهرستان های اطراف تهران مانند کرج، شهریار، رباط کریم، ورامین و قلعه حسن خان به آن می آیند و روزانه بیش از ۵۰۰ هزار مسافر به صورت میانگین وارد آن می شوند. چند درصد از این جمعیت از جاهای دیدنی تهران بازدید میکنند؟

یک شهر شلوغ ۱۴ میلیون نفری که قریب به اتفاق شهروندانش جز به کار و رسیدن به منزل و استراحت کردن به چیز دیگری فکر نمی کنند چرا که خیلی وقت فکر کردن ندارند. بدن خسته ناشی از چندین ساعت کار مداوم و دست کم دو ساعت ماندن در ترافیک را هیچ چیز جز خواب جلا نمی بخشد.

شاید همین باشد که جمعیت مهاجرینی که سالانه از تهران به خارج از کشور کوچ می کنند رو به افزایش گذاشته است. اما تهران فقط کار و ترافیک و نزاع و آلودگی و درگیری ندارد. یک تحقیق نشان داده است افرادی که به تهران گردی علاقه مند هستند کمتر در معرض افسردگی و وسوسه خروج از کشور قرار دارند.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، این شهر بیش از ۲ هزار نقطه گردشگری، زیارتی، تاریخی و تفریحی دارد. وی افزود: بازدید از تمام جاذبه های گردشگری تهران نیاز به ۳۵ روز زمان دارد.

در اینجا نام صد جای دیدنی تهران را آورده ایم که اگر هفته ای تنها به یکی از این نقاط سر بزنیم دو سالی طول می کشد تا ادعا کنیم تهران را به خوبی دیده ایم. البته کیست که نداند جاهای دیدنی تهران بسیار بیشتر از این است و تنها پیاده روی در خیابان های لاله زار و جمهوری خود تاریخ معاصر تهران را روایت می کند.

تهران قدیمی

۱- مجموعه برج آزادی

برج آزادی که در زمان خود شهیاد نام داشت خیلی زود نماد دروازه گونه تهران و ترجمان معمارانه ایران مدرن شد، این بنا اکنون سی و شش ساله است و نماد انقلاب اسلامی تلقی می شود.

100 جای دیدنی تهران۲- خانه موزه مقدم، حسن آباد

موزه مقدم محل زندگی خاندان احتساب‌الملک، یکی از درباریان صاحب منصب سلسله قاجار بوده است. این خانه سپس محمدتقی‌ خان احتساب‌الملک به فرزندش دکتر محسن مقدم استاد باستان‌شناس دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما رسید و این زوج با ذوق و علاقه‌ای بی‌نظیر به کار جمع‌آوری آثار تاریخی از سراسر ایران‌زمین پرداختند و از آنها در معماری و تزیین خانه خود استفاده کردند. در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم خانه پدری خود و اشیای گردآوری شده در آن را وقف دانشگاه تهران نمود.

۳- عمارت مسعودیه، بهارستان

عمارت مسعودیه یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که پنج عمارت بزرگ دارد و در سال ۱۳۷۷ به ثبت آثار ملی رسیده است. عمارت مسعودیه به همراه باغ نگارستان، باغ لاله‌زار و باغ سردار ایروانی یکی از اماکنی است که در محدودۀ شمال حصار شاه طهماسبی تهران در عصر ناصری بنا شده و همچنان که خصوصیات باغ‌های ایرانی را داراست با نقش‌مایه‌ها و عناصری از معماری فرنگی مزین شده است.

۴- باغ موزه نگارستان، بهارستان

۵- کاروانسرای خانات، میدان شوش

۶- خانه کاظمی، تهران قدیم چاله میدان

در این روزگار که مردم تهران درگیر مشکلات و گرفتاری های روزمره هستند، شاید کمتر کسی به فکر سفر و دیدن اماکن گردشگری ایران بیفتد ولی شما می توانید فقط با چند هزار تومان به تهران قدیم سفر کنید. شاید بیشتر کسانی که در تهران زندگی می کنند اطلاع چندانی از آثار باقی مانده تهران قدیم نداشته باشند. اگر دوست دارید گشت و گذاری در یکی از جاهای دیدنی تهران داشته باشید می توانید به چهار راه سیروس در خیابان ۱۵ خرداد بروید. خیابان امامزاده یحیی و خیابان جاویدی که کمی جلوتر از چهارراه به سمت خیابان ری قرار دارد، خود نمونه ای از خیابان های طهران است که هنوز با اون مردم صاف و ساده و مهربانش حال و هوای قدیم را دارد. این محله دارای چندین اثر قدیمی است که از آنها می توان به خود امامزاده و درخت چند صد ساله آن، خانه کاظمی، حمام نواب، خانه شهید مدرس، خانه دبیرالملک، خانه مهر انگیز کامبیز ( خانه پدر سالار یا خانه فرهنگ امامزاده یحیی) و خانه فخرالملوک ( رستوران نان و نمک) اشاره کرد.

۷- باغ موزه قصر

شاید شنیدن نام «باغ موزه قصر» برای نسل‌های قبلی یادآور خاطرات تلخ و ناخوشایند باشد، ولی در حال حاضر، این مکان یکی از جاهای دیدنی تهران است؛ بنابراین، اگر دوست دارید تا برای ساعاتی به گذشته سفر کنید و برگی از تاریخ معاصر ایران را ورق بزنید، توصیه می‌کنیم بازدید از این جاذبه تاریخی پایتخت را از دست ندهید.

۸- مدرسه دارالفنون، ناصرخسرو

۹- خانه دکتر مصدق، فلسطین

۱۰- قنات آب، شهرک امید

هنری

۱۱- خانه موزه استاد صبا، بهارستان

۱۲- موزه فرش، کارگر شمالی

۱۳- موزه موسیقی، الهیه

در تجریش، یک مرکز فرهنگی وجود دارد که به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران که خیلی مورد توجه گردشگران قرار ندارد و آن موزه موسیقی تهران است که محفلی برای آشنایی با دنیای موسیقی ایران در چند سده گذشته است. مجموعه ای نفیس از سازهای مناطق مختلف کشور که ساز و ضرب و ریتم اقوام بزرگ و پر افتخار ایران زمین را در نمایشگاه دائمی، در معرض دید علاقمندان به هنر موسیقی قرار می دهد.

۱۴- خانه صادق هدایت، سعدی

۱۵- موزه سینما، باغ فردوس

۱۶- موزه آبگینه و سفالینه، سی تیر

۱۷- شهرک سینمایی غزالی، جاده مخصوص

۱۸- موزه هنرهای معاصر، کارگر شمالی

ساختمان موزه تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است‌. تندیس‌هایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر هم‌چون هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است‌. بیننده مسیری چرخشی را در گرداگرد فضای اصلی موزه می‌پیماید و پس از تماشای نگارخانه‌ها، به هشتی می‌رسد در دل هشتی‌، اثر زیبا و نوین ماده و فکر، که توسط هنرمند ژاپنی‌، نوریوکی هاراگوچی‌، از روغن و پولاد ساخته شده است‌، خود نمایی می‌کند. موزه هنرهای معاصر بعنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران، مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می‌آید. این موزه شامل مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا در زمان تاسیس خود است. بر اساس تعریف رسمی موزه، موزه هنرهای معاصر نمایشگر چگونگی سیر تحولات هنر معاصر در یک دوره محدود و مشخص هستند.

۱۹- تئاتر شهر، پارک دانشجو

مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس علی سردار افخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجامید. این مجموعه در روز شنبه هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی اوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد.

۲۰- تالار وحدت، حافظ

فرهنگی تاریخی

۲۱- مجموعه موزه های کاخ گلستان

کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی گردیده‌است. هر چند که بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه‍.ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست؛ و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.

۲۲- مجموعه موزه های کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در شمال شرق تهران (شمیرانات) قرار دارد. شکل گیری کاخ نیاوران به نخستین سالهای سلسله قاجار بازمی گردد. مجموعه کاخ نیاوران که پس از انقلاب اسلامی به مجموعه ای موزه ای تبدیل شده است تا سال ۱۳۷۸ با مجموعه سعدآباد بطور مشترک اداره می گردید و از آغاز سال ۱۳۷۹ رسماًٌ مستقل شد.

۲۳- مجموعه موزه های کاخ سعد آباد

۲۴- موزه عبرت ایران، عشرت آباد

۲۵- موزه رضا عباسی، شریعتی

۲۶- موزه جواهرات، چهارراه استانبول

۲۷- موزه عروسک های ملل، پاسداران

۲۸- موزه ملی ایران، سی تیر

۲۹- موزه ملک، باغ ملی

۳۰- باغ مینیاتوری ایران، جانبازان غربی

مذهبی

۳۱- آرامگاه ابن بابویه

۳۲- موزه آثار شهدا، بهشت زهرا

۳۳- موزه مرکزی شهدا، طالقانی

۳۴- مسجد و مدرسه سپهسالار، ناصر خسرو

۳۵- کلیسای سرکیس مقدس، نجات الهی

۳۶- موزه هنرهای دینی امام علی، اسفندیار

۳۷- حسینیه و خانه امام خمینی، جماران

۳۸- مرقد امام خمینی، بهشت زهرا

۳۹- حسینیه ارشاد، شریعتی

۴۰- امام زاده داوود، کن

گردش و فضای سبز

۴۱- آبشار و آب نما تهران، شهید خرازی

۴۲- پارک ژوراسیک سعادت آباد، پارک پرواز

۴۳- باغ ایرانی، شیخ بهایی

۴۴- پارک بازیافت، علی آباد جنوبی

۴۵- دریاچه شهدای خلیج فارس، چیتگر

۴۶- بوستان نوروز، پل طبیعت،گنبد مینا و زیما پارک آب و آتش

پارک نوروز یا بوستان نوروز با مساحت بیش از ۹۰ هزار متر مربع، در پهنه غربی اراضی عباس آباد تهران، بزرگترین بوستان مجموعه را تشکیل می‌دهد که برای آن کارکردهای بین المللی و فرهنگی نیز تعریف شده است.

بوستان نوروز که از جاهای دیدنی و تفریحی تهران به شمار می آید شامل مجموعه پلانتاریوم، دریاچه ، باغ گل، اسکیت پارک، پارک دوستدار کودک و مسیرهای کالسکه و دوچرخه رو است و برای علاقمندان به تهرانگردی که دنبال جاذبه های گردشگری تهران هستند می تواند جای جالبی باشد.

۴۷- باغ گیاه شناسی ملی، پیکان شهر

۴۸- باغ پرندگان، هنگام

باغ پرندگان در شمال‌شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده است و پرندگانی نظیر کبوتر، طوطی، کلاغ، خروس، فنچ، عقاب‌،کرکس،قرقاول،طاووس،پلیکان،فلامینگو و …. در این محوطه قرار گرفته‌اند.

۴۹- موزه حیات وحش، هفت چنار

۵۰- موزه حشرات هایک میرزا یانس، چمران

ورزشی

۵۱- کوهستان های شمال تهران، توچال، دربند،کلک چال، درکه، دارآباد

۵۲- دوچرخه سواری پارک چیتگر

۵۳- مجموعه ورزشی استادیوم آزادی

۵۴- مجموعه ورزشی انقلاب، نیایش

۵۵- پیست های اسکی توچال، دیزین، شمشک و …

۵۶- پینت بال ای تهران کوهستان و انقلاب و …

۵۷- پرواز پاراگلایدر، شهران

۵۸- جاده پیاده روی، پارک پردیسان

بوستان جنگلی پردیسان با مساحت ۲۷۵ هکتار یکی از بوستان‌های بزرگ شهر و یکی از جاهای دیدنی تهران است که در شمال غربی تهران، منطقه ۲ شهرداری قرار دارد. به علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پارک پردیسان، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک پدید آمده‌است و بیشتر روزهای هفته و به ویژه روزهای تعطیل مردم برای استفاده از این پارک رهسپار شمال غرب تهران می‌شوند.

۵۹- پارک اختصاصی بانوان بهشت مادران، حقانی

۶۰- کارتینگ، پرند

علمی

۶۱- موزه پست و تلفن، باغ ملی

۶۲- موزه ملی پزشکی، کارگر شمالی

۶۳- موزه خودروهای تاریخی، جاده مخصوص کرج

۶۴- موزه تماشاگه زمان، تجریش

۶۵- نمایشگاه هوایی، اتوبان کرج

۶۶- موزه دکتر حسابی، مقصود بیک

۶۷- موزه صنعت برق، پیروزی

۶۸- رصد خانه، زعفرانیه

۶۹- پارک ترافیک، مرزداران

۷۰- موزه اسناد ملی، حقانی

تجاری

۷۱- بازار قدیم تهران

۷۲- بازار سنتی تجریش

۷۳- بازار مبل و موزه مبل یافت آباد

۷۴- نمایشگاه بین المللی تهران، چمران

۷۵- مجتمع تجاری و پردیس بزرگ سینمایی کوروش، ستاری

۷۶- هایپر استار باکری

۷۷- مال های جدید تهران تیراژه ۲ و ارگ و تهران مال و پالادیوم …

۷۸- مرکز خرید گلستان، شهرک غرب

۷۹- مرکز همایش های اجلاس سران

۸۰- بازار موبایل علاالدین جمهوری

خوراکی

۸۱- رستوران ها و کافه های دربند

۸۲- رستوران ها و کافه های درکه

۸۳- رستوران های فرحزاد

۸۴- کافه و رستوران های ییلاقات تهران فشم و میگون. لواسان و کن

۸۵- کافه نادری انقلاب

۸۶- پیتزا پنتری، ویلا

۸۷- قنادی های کوک

۸۸- گل رضاییه، سی تیر

۸۹- چلوکبابی های قدیمی بازار تهران مسلم، شمشیری، شرف الاسلامی …

۹۰- دیزی سنتی آذری، میدان راه آهن

تفریحی

۹۱- برج میلاد و دلفیناریوم

۹۲- آکواریوم و موزه صلح پارک شهر

۹۳- سورتمه تهران، گلابدره

۹۴- تله کابین توچال

۹۵- سینمای ۷ بعدی پارک آب و آتش

۹۶- دهکده آبی پارس

۹۷- مجموعه آبی فشافویه، اتوبان قم

۹۸- باشگاه موتورسواری صحرایی، اتوبان بابایی

۹۹- سرزمین عجایب مجتمع تیراژه، اشرفی اصفهانی

۱۰۰- شهربازی بیلینو، بوستان نهج البلاغه

۱۰۱- برج طغرل

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان می‌باشد. در برخی متون این محل،برج خلیفه یزید نامیده شده‌است. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر می‌باشد (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) به عقیدهٔ برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

برج طغرل حدود سالهای ۶۰–۱۸۴۰


منتشر شده

در

گردشگری

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *