یک کارشناس پاسخ داد:بورس تورم زاست یا تورم زدا؟

بهروز ملکی در تازه ترین یادداشت تلگرامی نوشت: بازار بورس طی یک سال گذشته رشد بی سابقه ای را تجربه نموده است. در خصوص تاثیر رشد چشمگیر بورس بر تورم، نظرات متنوعی در رسانه ها مطرح می شود اما در یک تقسیم بندی کلی می توان دو رویکرد متضاد را در این خصوص شناسایی کرد.

وی افزود: در رویکرد اول، رشد بورس به دلایل مختلف از جمله توانمند شدن سهامداران، تحریک انتظارات تورمی و… و. موجب افزایش تورم معرفی می‌شود.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در رویکرد دوم، رشد بورس به دلایل مختلف خصوصا جذب پول توسط بورس (پول از حساب بانکی خریدار سهم به فروشنده سهم جابجا می شود) و… و. موجب کنترل تورم معرفی می شود.

یک کارشناس پاسخ داد:بورس تورم زاست یا تورم زدا؟
یک کارشناس پاسخ داد:بورس تورم زاست یا تورم زدا؟

ملکی متذکر شد: همانطور که ملاحظه می شود دو رویکرد فوق کاملا در تقابل با یکدیگر قرار دارند. برای پاسخ به این مساله می بایست تورم را در چارچوب اقتصاد کلان تحلیل کرد. آنگاه درخواهیم یافت که هیچ کدام از دو رویکرد فوق قابل اتکا نیست.
وی گفت: بر اساس اجماع موجود میان اقتصاددانان، تورم، یک پدیده پولی است. یعنی نرخ رشد حجم پول است که با قدرت توضیح دهندگی بالایی، نرخ تورم را تبیین است.
ملکی افزود: البته قابل کتمان نیست که عوامل دیگری همچون سرعت گردش پول (تابعی از نرخ بازده دارایی‌های مالی به جز پول، نرخ تورم مورد انتظار، ترکیب ثروت خانوار و عوامل دیگر) بر نرخ تورم تاثیرگذارند.

وی خاطرنشان کرد: علی ایحال، هر گاه در خصوص تاثیر بازار بورس بر نرخ تورم (چه کاهش، چه افزایش) مطلبی را دیدید میتوانید از خواندن آن انصراف دهید، احتمالاً چیزی از دست نمی دهید.

۲۲۳۲۲۵

منبع : خبرآنلاین


منتشر شده

در

اخبار اقتصادی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *