یک عضو هیات علمی: باید از الگوهای ورزش همگانی دنیا استفاده کنیم

یک عضو هیات علمی: باید از الگوهای ورزش همگانی دنیا استفاده کنیم

جمشید همتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره نقش ورزش همگانی در تحرک مردم گفت: ورزش همگانی دغدغه‌ای است که اکثریت دوستان فعال در حوزه ورزش، آن را یک دغدغه اصلی می‌بینند اما به عنوان فردی که در هیئت علمی دانشگاه حضور و گرایش علوم ورزشی دارم و همچنین با توجه به تجربیاتم، این موضوع را فقط بحث دغدغه داشتن نمی‌تواند حل کند. الگوهای بسیار خوبی در توسعه ورزش همگانی در دنیا و کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد که می‌تواند الگوی مناسبی برای ما باشد که بخشی از آن را در کشور پیاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: به طور کلی، اگر بخواهم تعریفی از ورزش همگانی داشته باشم، ورزش همگانی فعالیتی است که هدف آن توسعه سلامت و تندرستی مردم می‌باشد و مهارت کمترین نقش را در این حوزه دارد. اوقات فراغت، شادابی و هیجان افراد در ورزش همگانی مهم است.

همتی تأکید کرد: دوستان برنامه‌های مختلفی را طراحی و پیگیری می‌کنند اما ورزش همگانی نیاز به تعامل بخش‌های مختلف در سازمان‌های مختلف دارد. فدراسیون وررزش همگانی به عنوان متولی اصلی کار، نقش مهمی دارد. خوشبختانه در حال حاضر دوستان مشغول به کار در فدراسیون، صاحب ایده و فکر هستند. ملایی به عنوان رئیس فدراسیون و شجیع به عنوان نایب رئیس فعالیت می‌کنند، شناخت کاملی از آنها دارند، تجربیات خوبی دارند و امیدوارم در این حوزه به معنای واقعی، توسعه تندرستی در اقشار مختلف جامعه را شاهد باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در بُعد سلامت، چاقی، دیابت و انواع بیماری‌هایی که دلیل اصلی آنها کم‌تحرکی و بی‌تحرکی است، طرحی را ارائه و پیگیر آن هستم؛ طرحی تحت عنوان «مربی خانواده» مانند «پزشک خانواده» پیشنهاد داده‌ام و روی آن کار می‌کنم. از طریق نیروهای داوطلب قصد دارم این نهضت و طرح را راه‌اندازی کنم تا بحث هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کند. طرح به گونه‌ای است که افراد علاقه‌مند به کار آموزش و مربیگری (دانشجویان حوزه ورزش و فارغ‌التحصیلان) برای پیشبرد کار مناسب هستند. بهتر است از طریق فدراسیون ورزش‌های همگانی چنین اقدامی انجام شود و تمدید و صدور کارت‌های مربیگری آنها به مدت یک سال، منوط به مشارکت در طرح باشد.

همتی درباره چگونگی انجام طرح گفت: در این راستا باید افراد داوطلب به صورت هدفمند در شهرهای مختلف به مردم آموزش دهند. بحث ورزش همگانی باید به صورت سیستماتیک و منظم انجام شود و در هفته حداقل سه جلسه تمرینات تشکیل شود. در بسیاری از کشورها از نیروهای داوطلب در برگزاری مسابقات مهم، جهانی و المپیک استفاده می‌کنند و یکی از امتیازات داده شده به داوطلبان، اولویت قرارگیری در استخدام و جذب است. ما نیز می‌توانیم امتیازات را معرفی و به صورت واقعی به آن بپردازیم. برای مثال، فرد پس از یک سال آموزش می‌تواند در اولویت استخدام قرار گیرد یا تسهیلات این‌چنینی (مانند صدور مجوز باشگاه) به وی داده شود.

وی ادامه داد: این طرح جای کار دارد البته با یک برنامه منسجم و نظارت فدراسیون، می‌توان آن را انجام داد تا در پنج سال آینده اثرات مفید آن در بُعد سلامت و کاهش ناهنجاری‌ها دیده شود.

منبع : مهرنیوز

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *