یمن استفاده ائتلاف سعودی از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی را محکوم کرد

 

یمن استفاده ائتلاف سعودی از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی را محکوم کرد

 

به گزارش تارنمای شبکه خبری “المسیره” یمن، در بیانیه این شورا همچنین آمده است: این نخستین جنایت نیست، بلکه این اقدامات بخشی از یک سلسله جنایات انجام شده توسط ائتلاف متجاوز سعودی علیه غیرنظامیان است که طبق قوانین بین المللی بشردوستانه از حق حمایت برخوردار هستند.

این نهاد یمنی همچنین سکوت شرم آور بین المللی را در قبال هدف قرار دادن غیرنظامیان در مناطق، منازل مسکونی و مزارع را محکوم کرد.

در همین ارتباط وزارت بهداشت و مسکن یمن جنایت‌های جنگنده‌های متجاوز سعودی در حق شهروندان غیرنظامی در شهرهای صنعا و صعده (غرب یمن) با استفاده از جنگ‌افزارهای ممنوعه مانند موشک‌ها و بمب‌های خوشه‌ای را محکوم کرد.

این وزارت‌خانه همچنین اعلام کرد که قویا ادامه سکوت شرم‌آور جامعه جهانی در قبال جنایت‌ها و عاملان آن را محکوم کرده و آن را حاصل سکوت سازمان ملل متحد در گذشته می‌داند.

وزارت حقوق بشر یمن نیز حمله جنگنده‌های متجاوز به منازل و مناطق مسکونی شهروندان یمنی در منطقه “الصباحه” در استان صنعا و استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را محکوم کرده است.

این وزارت‌خانه همچنین نسبت به باقی‌مانده بمب‌های خوشه‌ای در یمن و خطراتی که این بمب‌ها در زندگی شهروندان یمنی بویژه کودکان و زنان دارد، هشدار داد.

این نهاد حقوق بشری یمنی همچنین کشورهای ائتلاف عربی به سرکردگی آمریکا و سعودی و مزدوران یمنی آنان را مسؤول کامل تمام جنایت‌ها علیه ملت یمن از مارس ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) دانسته است.

وزارت حقوق بشر یمن همچنین از سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواست که برای توقف حملات ائتلاف و شکستن محاصره برنامه‌ریزی شده، وارد عمل شود و یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل و بی‌طرف برای بررسی تمام جنایت‌ها و کشتارهایی که این ائتلاف به آن دست زده است، تشکیل دهد.

بیش از پنج سال تجاوز سعودی، جنگده‌های متجاوز هزاران بمب خوشه‌ای را بر سر شهرها و مناطق مختلف یمن ریخته‌اند.

در نتیجه انفجار بمبهای خوشه‌ای و دیگر سلاح‌های نظامی توسط ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی، مزارع و مراتع، هزاران غیرنظامی که بیشتر آنان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

این اقدامات در سایه سکوت جامعه جهانی و با توجه به نفوذ آمریکا و حمایت مالی عربستان از بسیاری از تشیکلات بین‌المللی انجام می‌شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *