کودکان به چه ویتامین‌هایی نیازمندند؟

کودکان به چه ویتامین‌هایی نیازمندند؟

به گزارش خبرآنلاین، بیشتر کودکان رژیم غذایی متعادلی دارند و موادمغذی مورد نیاز را از طریق تغذیه به دست می‌آورند. اما تحت شرایط خاصی ممکن است به مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی نیاز داشته باشند.

در این گزارش به شما درباره‌ی ویتامین‌های مورد نیاز فرزندتان اطلاعات مناسبی خواهیم داد.

مواد مغذی مورد نیاز کودکان

مواد مغذی که کودکان باید دریافت کنند به سن، جنسیت، میزان رشد و سطح فعالیتشان وابسته است.

براساس گفته‌ی متخصصان، کودکانی که در گروه سنی ۲ تا ۸ سال قرار دارند، روزانه نیازمند دریافت ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری هستند و برای سنین ۹ تا ۱۳ سال، روزانه حدود ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری نیاز است.

همه کودکان برای رشد و حفظ سلامت بدنشان به میزان معینی از هر ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند که مانند حجم کالری روزانه، براساس سن، متفاوت است.

آیا نیاز کودکان به موادمغذی با بزرگسالان تفاوت دارد؟

فرزندتان هم به تمام مواد مغذی، البته با حجم کمتر نیاز دارد.

چون کودکان در سن رشد قرار دارند، برای رشد بهتر باید مقادیر کافی مواد مغذی را که به ساخت استخوان‌های متراکم و قوی کمک می‌کند، مانند کلسیم و ویتامین D، دریافت کنند.

علاوه بر این، آهن، روی، ویتامین A، B12، یُد، B6، کولین و ویتامین D برای رشد مغز در سال‌های اولیه زندگی انسان نقش بسیار مهمی دارند.

با وجود این که حجم ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد، اما آنها برای رشد کافی باید میزان مناسبی از همه این مواد را دریافت کنند.

آیا کودکان به مکمل‌های ویتامین نیاز دارند؟

به طور کلی کودکانی که تغذیه سالم و متعادلی دارند معمولا نیاز نیست مکمل استفاده کنند.

با این حال نوزادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند با تشخیص پزشک ممکن است به ویتامین D نیاز داشته باشند.

آکادمی آمریکایی اطفال و وزارت دستورالعمل‌های کشاورزی ایالات متحده برای کودکان بالای یک سالی که تغذیه متعادل و سالمی دارند، مصرف مکمل‌ها را توصیه نمی‌کنند زیرا معتقدند کودکان اگر مقدار کافی میوه، سبزیجات، غلات، لبنیات و پروتئین از طریق تغذیه دریافت کنند، دیگر نیازی به مصرف مکمل ندارند.

بعضی کودکان به مکمل‌های غذایی نیاز دارند

در بعضی شرایط خاص، کودکانی که با کمبود بعضی مواد غذایی مواجه می‌شوند، نیاز به استفاده از مکمل‌ها دارند:

  • رژیم‌های گیاه‌خواری،
  • مشکلات گوارش و هضم مثل سلیاک، سرطان، فیبروز سیستیک یا التهاب روده،
  • جراحی‌هایی که معده یا روده را تحت تأثیر قرار می‌دهند،
  • بد غذا بودن کودکان یا عادت کردن آنها به غذاهایی که مواد مغذی زیادی ندارند.

کودکانی که رژیم‌های گیاه‌خواری دارند، بیشتر در معرض کمبود کلسیم، آهن، روی و ویتامین‌های D و B12 قرار دارند. رژیم‌های گیاه‌خواری می‌توانند برای کودکان بسیار خطرناک باشند، بخصوص که ویتامین بسیار مهمی مانند B12 به صورت طبیعی در گوشت حیوانات یافت می‌شود و به سختی قابل جایگزینی است.

تعیین نوع و دوز ویتامین

اگر فرزندتان باید رژیم غذایی خاصی داشته باشد، مشکلات گوارشی و هضم دارد یا بد غذاست، به دریافت مکمل نیاز دارد. اما برای تعیین این که چه ویتامین یا مواد معدنی و با چه دوزی باید مصرف کند، حتما به یک متخصص مراجعه کنید و هرگز بدون مشورت پزشک این مکمل‌ها را به تغذیه کودکتان اضافه نکنید.

مصرف میزان زیاد و خارج از تجویز پزشک این مکمل‌ها می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک باشد بخصوص درمورد ویتامین‌هایی که در چربی حل می‌شوند مثل ویتامین A، D، E و K.

چگونه از دریافت میزان کافی موادغذایی کودکتان مطمئن شوید؟

برای این که از میزان موادغذایی مصرفی فرزندتان اطمینان حاصل کنید، بهتر است نگاهی به رژیم غذایی آنها بیندازید. اگر به میزان کافی از انواع میوه‌ها استفاده می‌کنند احتمال این که نیازمند استفاده از مکمل باشند به شدت کم است.

رژیم غذایی که برای کودکان مناسب است باید حجم شکر و مواد فراوری شده کمتری داشته باشد و تمام مواد غذایی مفید مانند میوه، سبزیجات، غلات، پروتئین، چربی‌های مفید و لبنیات را در بر بگیرد.

کودکانی که تغذیه سالمی داشته باشند، اغلب همه مواد مورد نیازشان را دریافت می‌کنند اما همچنان تأکید می‌شود که مکمل‌های غذایی برای کودکانی که مشکلات گوارشی و رژیم‌های گیاه‌خواری دارند، فقط و فقط با دستور پزشک نیاز است.

منبع: healthline

۴۱۲۳۴

منبع : خبر آنلاین


منتشر شده

در

سبک زندگی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *