کشاورزی منطقه آزاد ماکو در انتظار بهره برداری و آب رسانی سد کرم آباد

کشاورزی منطقه آزاد ماکو در انتظار بهره برداری و آب رسانی سد کرم آباد
کشاورزی منطقه آزاد ماکو در انتظار بهره برداری و آب رسانی سد کرم آباد

به گزارش خبرآنلاین از منطقه آزاد ماکو، محمدرضا عبدالرحیمی  در این دیدار ضمن تبریک انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای و قبولی طاعات و عبادات در ماه میهمانی خدا گفت: سازمان منطقه آزاد اجرای پروژه های وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای در ماکو را پروژه های خود می داند و از هیچ کوششی برای إتمام وبهره برداری از پروژه های موجود دریغ نمی کند.

وی با اشاره به عزم وزارتخانه های نیرو و جهادکشاورزی برای اتمام پروژه راهبردی شبکه های اصلی و فرعی اراضی ۲۰ هزارهکتاری پایاب سد کرم آباد افزود: این پروژه ها با سرمایه گذاری سنگین بالای دو هزارمیلیاردتومانی طی چند سال اخیر انجام گردیده است و عدم بهره برداری سریع از این سد باعث تضرر اقتصادی کشور و منطقه می شود.

عبدالرحیمی اجرا و بهره برداری پروژه های کلان در بخش صنعت، کشاورزی، گردشگری و معدن را مستلزم تامین آب مورد نیاز آن عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود: با تکمیل و جاری شدن آب در شبکه های مربوط منطقه شاهد تحول بسیار مهم در بخش راهبردی کشاورزی خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اذعان بر اینکه اگر دولت امروز می خواست پروژه سد کرم آباد را امروز اجرا کند بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم بود تصریح کرد: مقرر است با تعیین و انتخاب بهره برداران و سرمایه گذاران برخوردار از صلاحیت و اهلیت ایجاد ارزش افزوده بالا برای کشور و منطقه ظرف چند ماه آتی، ضروریست پروژه نیز تکمیل شود.

وی با بیان اینکه مسئولیت و راهبری تکمیل پروژه شبکه های اصلی و فرعی سد با وزارتخانه های نیرو و جهاد است ادامه داد: مسئولیت واگذاری اراضی ملی نیز باسازمان منطقه آزاد ماکوست که قطعا تلاش می کنیم در مسیر شکل گیری کشت و صنعت و دامپروری های بزرگ و اشتغال زا و ثروت آفرین در منطقه گام برداریم.

در این دیدار مدیرعامل شرکت آب منطقه آذربایجان غربی گفت: برای اتمام پروژه و آب رسانی به پروژه های پایاب این سد مبغ سه هزار و پانصد تا چهارهزار میلیارد ریال اعتبار لازم است .

اتابک جعفری بر آمادگی کامل شرکت آب منطقه ای برای تامین آب کلیه بخش های اقتصادی اعم از صنعت و خدمات و گردشگری در سطح منطقه آزاد ماکو تاکید کرد و گفت: آب مورد نیاز بخش صنعت در استان نیز تامین است و سرمایه گذاران می توانند در این بخش فعالیت کنند.

جعفری  از مزیتهای قانونی منطقه آزاد و موقعیت منطقه به عنوان فرصت بسیار مهمی یاد کرد که نه تنها برای منطقه بلکه برای کل کشور می تواند منبع توسعه اقتصادی باشد.

شایان ذکر است: ایستگاه اصلی پمپاژ در دهانه رود ارس که مقرر است هر ثانیه بیش از پنج و دو دهم مترمکعب از حقآبه کشورمان از رودخانه مرزی ارس را برداشت و پمپاژ نماید، خط لوله اصلی تا سد به طول نزدیک بیست کیلومتر و به قطر دو متر و دو ایستگاه پمپاژ و تاسیسات ضربه گیر جریان آب در مواقع ضروری، دو ایستگاه تامین برق پروژه و خط لوله دو کیلومتری منشعب از خط لوله اصلی و متصل به مخزن ده هزارمتر مکعبی کنار سد موسوم به مخزن بهنگام که تامین آب بالغ بر هفت هزار و پانصد هکتار از اراضی محدوده از آن صورت خواهد گرفت و نیز شبکه های فرعی بر روی اراضی که تا بخشهایی از زمین های شهرستان شوط و شهر مرگنلر و … کشیده شده است و تا بیش از نود و پنج درصد آماده شده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *