«کرونا»تهدیدی که با تدبیر مردم فرصت می‌شود/مشق نوع‌دوستی در جامعه

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: حدود ۵۰ روز از اعلام اولین مورد مثبت کرونا ویروس در ایران می‌گذرد به طوری که رفته رفته تمام استان‌های کشور درگیر این ویروس ناشناخته شدند و در کمتر از ۲ هفته پس از اعلام اولین مورد مثبت مشاهده شده در کشور؛ شیوع این ویروس جدید کرونا تقریباً تمامی استان‌های کشور را در برگرفت.

درست در همان روزهایی که مسئولان دست اندرکار در وزارت بهداشت و سایر بخش‌ها جلسات و نشست‌های متعددی را برای چاره اندیشی مقابله با این ویروس تشکیل می‌دادند رفته رفته پای ستادهای مردمی در استان‌های مختلف برای کمک به مسئولان نیز به این مقوله باز شد اما این بار هم مردم استان همدان پیشتاز این عرصه بودند به طوری که ستاد مردمی مقابله با کرونا در راستای نظم بخشی به جریان مردمی و داوطلبانه ۲۹ اسفندماه سال گذشته راه اندازی شد.

مردم نیز همپای مسئولان وارد میدان شده‌اند

حال که حدود ۳ هفته از شکل گیری این ستاد مردمی در همدان سپری شده مردم نیز همپای مسئولان وارد میدان شده‌اند و به هر نحو تلاش می‌کنند تا مانع از شیوع بیشتر این ویروس شوند و هر کسی تا آنجا که در توان خود می بیند قدم بر می‌دارد.

محمد جوان ۲۵ ساله‌ای که چهره اش زیر ماسک پنهان شده و دستانش با دستکشی که ساخته گروه‌های مردمی است پوشیده شده تا راهی عملیات ضدعفونی شبانه معابر همدان شود در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد از بین رفتن ویروس کرونا باشیم، گفت: من و پدرم از ۲ هفته قبل با اعلام فراخوان ستاد مردمی مقابله با کرونا به این ستاد آمدیم.

«کرونا»تهدیدی که با تدبیر مردم فرصت می‌شود/مشق نوع‌دوستی در جامعه

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها در این ستاد تقسیم شده و وظایف مشخص است، گفت: من به اتفاق ۴ برادر بسیجی دیگر هر شب طبق نقشه‌ای که در اختیارمان قرار داده می‌شود به انجام عملیات ضدعفونی معابر می‌پردازیم.

محمد با اشاره به اینکه احساس می‌کنم قدم برداشتن برای خدمت در این ستاد به نوعی کمک به مسئولان و حتی مردم کشور است تا هر چه سریع‌تر از شر این ویروس خلاص شویم، ادامه داد: یادم می‌آید در زلزله کرمانشاه نیز ستادهای مردمی همراه مسئولان بودند و حتی اگر در کار هم موفق نمی‌شدیم همین که حضورمان به مسئولان دلگرمی می‌داد کافی بود.

یکی از دوستان محمد نیز که صحبت‌های محمد را تأیید می‌کرد در گفتگو با مهر با بیان اینکه این روزها بیشتر مردم نگران هستند و باید با کمک به مسئولان راه رسیدن به موفقیت در این عرصه را برای آنها هموارتر کرد نه اینکه با صحبت‌های ناامید کننده همت آنها را نیز کم رنگ کرد، گفت: من از همان روز اول در ستاد مردمی فعال بودم و می‌دیدم که مسئولان از حضور مردم در کنار خودشان احساس رضایت دارند.

رفته رفته شمار فعالان ستادهای مردمی در استان همدان افزایش یافت و در حال حاضر چند هزار نفر در این ستاد کمک حال مسئولان هستند اکبر با بیان اینکه روزهای اول کمی سخت می‌گذشت چرا که نیروها به تعداد الان نبودند، گفت: رفته رفته شمار فعالان ستادهای مردمی در استان همدان افزایش یافت و در حال حاضر چند هزار نفر در این ستاد کمک حال مسئولان هستند.

پس از شنیدن صحبت‌های این دو جوان بسیجی پیگیر یافتن شخصی که مسئولیت هماهنگی برنامه‌های این ستاد است شدیم که پرس و جویای ما در نهایت به گفتگو با دبیر ستاد مردمی مقابله با کرونا در استان همدان ختم شد.

علی زبرجدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ستاد مردمی مقابله با کرونا در استان همدان به منظور ساماندهی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین مجموعه‌های مردمی فعال در رابطه با مقابله با ویروس کرونا شکل گرفت، گفت: یکی دیگر از اهداف این ستاد جلوگیری از موازی کاری‌ها است.

وی با بیان اینکه این ستاد تحت نظر نماینده ولی فقیه در استان همدان شکل گرفته چرا که مردم از امام جمعه درخواست کردند برای ساماندهی مباحث این عرصه وارد عمل شود، گفت: شور و اشتیاق مردم برای خدمت در این عرصه زیاد است.

دبیر ستاد مردمی مقابله با کرونا با بیان اینکه موضوع در این بخش حساس است و باید نهادی که قدرت اجتماعی دارد در این زمینه ورود پیدا می‌کرد، گفت: این نوع قدرت اجتماعی از نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان که ظرفیت آن را دارد انتظار می‌رفت.

کار مردمی به نام دیگر نهادها مصادره نشود

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف ستاد آن است که کار مردم به نام مردم ثبت شود و کار مردمی به نام دیگر نهادها مصادره نشود، گفت: مردم در این بخش میدان‌دار هستند و در گزارش‌ها نیز باید مردم میدان دار باشند.

زبرجدی با اشاره به وضعیت کشورهای دیگر برای تهیه مواد غذایی و لوازم بهداشتی گفت: در کشور ایران مردم وارد عرصه شده و دست همنوع خود را می‌گیرند و این اقدامات حماسه‌هایی است که باید به اسم مردم ثبت و ضبط شود.

دبیر ستاد مردمی مقابله با کرونا در استان همدان با بیان اینکه ستاد مردمی مقابله با ویروس کرونا در قالب ۱۲ کمیته شامل کمیته‌های عملیات، شناسایی محلات، رصد و بازرسی، برنامه ریزی، نیروی انسانی، دبیرخانه، مالی و پشتیبانی، آموزش، فرهنگی، شهرستان‌ها، روابط عمومی، رسانه و تولید محتوا و کمیته خواهران فعال است، اظهار داشت: این کمیته‌ها بیش از ۲۰ برنامه عملیاتی در ۵ رسته ستادی، پیشگیری، مقابله و درمان، فرهنگی و اجتماعی دارند.

وی با بیان اینکه در این ۵ رسته عملیات به نحو مطلوب طراحی شده و کمیته‌ها با مشارکت هم این عملیات را انجام می‌دهند به فراخوان جذب نیرو اشاره کرد و گفت: فراخوان جذب، ساماندهی، آموزش و برنامه ریزی در عملیات مدنظر بوده است.

آموزش رصدگران مردمی برای اجرای پروتکل بهداشتی در مراکز تجاری

زبرجدی با بیان اینکه در بخش آموزش اصناف و اقشار مختلف مردم مورد توجه بودند، اظهار داشت: آموزش رصدگران مردمی برای اجرای پروتکل بهداشتی در مراکز تجاری مد نظر بوده و برای آموزش‌های خانه به خانه مقدمات کار مهیا شده و غربالگری تلفنی مردم نیز انجام پذیرفته است.

وی با بیان اینکه تمام کارها با هماهنگی مرکز بهداشت انجام می‌شود، اظهار داشت: هنوز برای مراجعه حضوری خانه به خانه برنامه‌ای تعریف نشده اما عملیات لازم تدوین و زیرساخت‌ها مشخص و مسئول اجرا معین شده و در صورت اعلام نیاز این طرح نیز اجرایی خواهد شد.

فعالیت یک هزار چرخ کار در شیفت‌های مختلف با استفاده از ۵۰۰ چرخ خیاطی معمولی و صنعتی در استان همدان برای تولید ماسک زبرجدی از فعالیت یک هزار چرخ کار در شیفت‌های مختلف با استفاده از ۵۰۰ چرخ خیاطی معمولی و صنعتی در استان همدان برای تولید ماسک خبر داد و گفت: بخش اعظم ماسک‌های تولید شده در قالب طرح‌های خیریه به دست مردم می‌رسد.

دبیر ستاد مردمی مقابله با کرونا با یادآوری اینکه بیش از ۵۰۰ هزار عدد ماسک در سطح استان همدان توزیع و بخشی از ماسک‌های تولیدی نیز به شبکه توزیع در بازار تحویل داده شده است، گفت: اهدای گان، دستکش و ماسک استاندارد به مراکز بهداشتی درمانی نیز در برنامه بوده به طوری که ۲ هزار عدد گان در بیمارستان‌ها توزیع شده است.

وی ارزش هر گان را ۴۵ هزار تومان عنوان کرد و اظهار داشت: حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزش کالاهای اهدایی به مراکز بهداشتی درمانی استان همدان بوده است.

زبرجدی به تهیه ۵۰ هزار بسته بهداشتی در همدان اشاره کرد و گفت: این بسته‌ها ارزش ریالی از ۱۵ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان به فراخور نیاز هر خانوار را داشتند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار بسته غذایی نیز برای تحویل به نیازمندان آسیب دیده از کرونا به ارزش ۲ میلیارد تومان تهیه و توزیع شده است، اظهار داشت: طرح غربالگری مردم و شهروندان نیز توسط کمیته خواهران پیگیری شده به طوری که بیش از ۳۰۰ نفر در مدت ۱۵ تا ۲۰ روز به کمک شبکه بهداشت رفته و برای غربالگری تلفنی خانوارها کمک حال کادر بهداشتی-درمانی بودند که این اقدام مورد تقدیر فرماندار همدان قرار گرفت.

وی از ثبت ۵۰ هزار نفر عملیات ضدعفونی معابر در قالب گروه‌های مردمی شامل یک هزار گروه سخن گفت و با بیان اینکه این طرح ادامه دارد، افزود: این گروه‌های مردمی شامل بسیج، هیئت‌ها، معتمدین محلات و اعضای سمن‌ها بوده است.

زبرجدی به کارهای فرهنگی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مشاوره و ارائه کلیپ‌های سرگرمی در فضای مجازی برای نگه‌داشتن کودکان و نوجوانان در خانه از دیگر برنامه‌ها بوده است، اظهار داشت: کاروان شادی در سطح شهرهای استان همدان با هماهنگی فرمانداری و شورای تأمین با عنوان «نوای ظهور» فعال شده که در این طرح ۵ گروه سرود شاخص استان همدان به صورت سیار در محله‌های همدان حاضر شده و ایجاد شادی معنوی در جامعه را دنبال می‌کنند.

وی اظهار داشت: ستاد مردمی کوچک‌تری در مساجد محلات شکل گرفته و بیشتر برنامه‌ها به صورت مسجد محور انجام می‌شود به طوری که رصد واحدهای تجاری و ضدعفونی معابر و محله‌ها از جمله این اقدامات است.

اجرای پویش منتظران «نذر همدانی؛ سیل مهربانی»

دبیر ستاد مردمی مقابله با کرونا در استان همدان با بیان اینکه در قالب طرح پویش منتظران «نذر همدانی؛ سیل مهربانی» ۱۰۰ هزار بسته غذایی تأمین می‌شود که ۳۰ هزار بسته مختص شهر همدان خواهد بود، گفت: جامعه هدف برای توزیع این بسته‌ها خانوارهایی هستند که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند.

وی با بیان اینکه تعدادی از این افراد شناسایی شدند و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ارزش هر بسته به نحوی هدف گذاری شده که ۵۰۰ هزار تومان را در بر بگیرد، گفت: به دلیل اینکه در این طرح افراد خاص شناسایی می‌شوند شاید به عدد ۱۰۰ هزار خانوار نرسیم.

زبرجدی به فعالیت‌های کمیته مشارکت‌ها و جذب خیرین نیز اشاره کرد و با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلیارد تومان در قالب کمک‌های نقدی و غیر نقدی به ستاد مردمی مقابله با کرونا کمک شده و همچنان ادامه دارد کما اینکه همچنان نیازمند کمک خیرین هستیم، اظهار داشت: در مجموع بیش از ۵ هزار نفر در سطح استان همدان در قالب گروه‌های ضد عفونی معابر، بیش از یک هزار نفر در قالب واحدهای تولیدی ماسک به عنوان خیاط و بیش از ۵۰۰ نفر به عنوان ناظر مردمی در گروه‌های رصد به ارگان‌های مسئول کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه نیروها و فعالیت‌های مردمی ساماندهی شده و در بحث ضدعفونی معابر نیز قرارگاه‌های مشترکی ایجاد شده به طوری که بین ستاد مردمی، شهرداری و بسیج هماهنگی لازم وجود دارد تا موازی کاری صورت نگیرد، گفت: کارگاه‌های تولیدی شناسایی شده و در زمینه تأمین مواد اولیه برای کارگاه‌ها هماهنگی صورت گرفته و کارها در حال انجام است.

تابع نیازهایی هستیم که از طرف دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی مقابله با کرونا به ما اعلام می‌شود دبیر ستاد مردمی مقابله با کرونا در استان همدان با بیان اینکه در طرحی دیگر آموزش و پرستاران برای کمک به کادر بهداشتی درمانی مدنظر قرار گرفته است، گفت: هیچیک از کارها در کمیته ستاد مردمی مقابله با کرونا خودسرانه انجام نمی‌شود و تابع نیازهایی هستیم که از طرف دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی مقابله با کرونا به ما اعلام می‌شود.

زبرجدی با بیان اینکه در این زمینه بستر مهیا شده و بیش از ۳۰۰ نفر از کسانی که در این زمینه اعلام آمادگی کرده بودند برای کمک پرستار آموزش دیدند و دوره سوم نیز با حضور ۲۰۰ نفر برگزار خواهد شد، گفت: این دوره‌ها ادامه دار است و ۱۰ دوره پیش بینی شده تا اگر نیاز به این نیروها وجود داشته باشد به کمک افراد حاضر در خط مقدم سلامت بروند.

وی همچنین با یادآوری اینکه طبق تعهد انجام شده باید ۵ هزار گان مخصوص قرنطینه تحویل علوم پزشکی همدان دهیم که تاکنون یک هزار عدد از این تعهد آماده شده گفت: از افرادی که کارگاه خیاطی دارند و یا چرخ صنعتی خیاطی در اختیار دارند دعوت می‌شود به کمک ستاد مردمی بیایند.

زبرجدی همچنین با بیان اینکه مردم در قالب پویش «هواتو دارم» نسبت به همدیگر احساس وظیفه می‌کنند، گفت: درست است که ویروس کرونا یک تهدید به شمار می‌رود اما همین تهدید فرصتی برای تقویت هم نوع دوستی و رواج عاطفه ایجاد کرده تا این خصوصیات انسانی را به اوج برسانیم.

این ایام سفره خیلی‌ها تنگ و کوچک شده و باید هوای یکدیگر را داشته باشیم

وی با بیان اینکه افرادی که مستأجر دارند بهتر است از اجاره‌ها بگذرند و در این ایام که سفره خیلی‌ها تنگ و کوچک شده هوای یکدیگر را داشته باشند، گفت: مردم به پویش تأمین بسته‌های غذایی بپیوندند چرا که در ستاد مردمی تمام امور ساماندهی شده و جامعه هدف مشخص است.

دبیر ستاد مردمی مقابله با کرونا در استان همدان همچنین از ایجاد طرح هر کاسب یک خانواده، هر پزشک یک خانواده، هر وکیل یک خانواده سخن گفت و افزود: در این طرح کسانی که تمکن مالی دارند یک خانواده را تا پایان پشت سر گذاردن بحران کرونا از نظر کمک مالی حمایت می‌کنند.

آنچه مسلم است اینکه فعالیت ستاد مردمی مقابله با کرونا منجر به خیزشی همگانی در بین مردم در موضوع مقابله با این ویروس شده و امید می‌رود با همراهی مردم و مسئولان به زودی این ویروس منحوس از کشور رخت بربندد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *