کدام بازار همچنان سود می‌دهد؟

کدام بازار همچنان سود می‌دهد؟

 

در حالی که بازدهی بازار طلا و که در چهار ماه ابتدایی سال برابر با ۷۳.۹ و ۵۷.۸ درصد گزارش شده است، تغییر وضعیت بازار ارز شرایط را در تمامی بازارها دگرگون کرد. بازدهی قیمت ارز در چهار ماه ابتدایی سال کمتر از بازارهای یپش گفته بود. در چهار ماه اول سال بازار دلار با بازدهی برابر با ۳۷ درصد روبرو بود اما با این حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی دلار را پیشران افزایش قیمت در بازارها می دانستند. در نیمه پایانی هفته، پس از اعلام توافق ایران و عراق ود سفر مقامات بانک مرکزی به این کشور و سفر الکاظمی به ایران بود که بازار ارز با تغییر وضعیت روبرو شد. قیمت ارز از محدوده ۲۶ هزار تومان در بازار آزاد به محدوده ۲۲ هزار تومان بازگشت و قیمت هر دلار در صرافی های بانکی نیز به ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. به این ترتیب قیمت دلار در صرافی های بانکی کاهشی ۱۸۰۰ تومانی و در بازار آزاد کاهشی نزدیک به چهار هزار تومان را تجربه کرد.
ورق در بازار سکه برگشت

در بازار سکه نیز کاهش قیمت ارز شرایط را تغییر داد. قیمت هر قطغه سکه تمام بهار آزادی با رشد بی‌مهابای قیمت ارز به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز رسید اما بازگشت قیمت‌ها در بازار دلار، سبب شد قیمت سکه تا کمتر از ۱۰ میلیون نیز کاهش یابد اما در همین روزها رشد شدید قیمت طلا تحت تاثیر نااطمینانی‌های موجود در بازار تحت تاثیر شیوع کرونا سبب شد بار دیگر قیمت سکه در بازار افزایش یابد و در محدوده ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بایستد.

به این ترتیب تاثیر ریزش قیمت دلار در بازار داخلی با رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی تا حدی خنثی شد. سرمایه گذاران در بازار سکه نیز در هفته ای که گذشت با زیان همراه شدند.

 طلا چقدر عقب نشت

قیمت هر گرم طلا در بازار ایران تا مرز یک میلیون و ۳۰ هزار تومان نیز پیشروی کرده بود. با افت قیمت دلار، قیمت طلا نیز تا مرز ۹۵۲ هزار تومان عقب نشینی کرد اما افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی بار دیگر قیمت‌ها را به بالاتر از ۹۶۰ هزار تومان به زاای هر گرم رساند. نوسانات شدید قیمت در این هفته سرمایه‌گذارانی را که راهی فردوسی کرده بود به فروش چندان بالایی راضی نکرد و طبق اعلام فعالان بازار همچنان بازار برای سرمایه گذاران خرد جذاب است تقاضای خرید بالاتر از ماه قبل قرار دارد.

بازار جهانی
بازار جهانی

بورس چه شد؟

در هفته ای که گذشت بورس با نوسانی محسوس روبرو بود، شاخص بورس در برخی روزها سبز پررنگ را با قرمز معاوضه می کرد و در این میان صف‌های تقاضا و عرضه به سرعت تغییر شکل می‌دادند. این افت ارزش که بر بازارهای این هفته حاکم بود در بازار سرمایه خود را به صورت کاهش سرعت رشد نشان داد، بررسی عملکرد شاخص کل این بازار از رشد ۳.۲ درصدی حکایت دارد.

براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص کل این بازار در روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه روی سطح یک میلیون و ۸۴۱ واحدی به کار خود پایان داد و در هفته‌ای که سپری شد حدود ۶۰ هزار واحد رشد کرد که نسبت به میزان رشد هفته‌های قبل کمتر است.

این شاخص در روز چهارشنبه اول مرداد ماه به سطح یک میلیون و ۹۰۱ هزار واحدی رسید و در آستانه عبور از یک سطح تاریخی دیگر (دو ملیون واحدی) قرار دارد. بورس اوراق بهادار در چهارماه ابتدایی سال بازدهی ۲۷۴ درصدی براس سرمایه گذاران به همراه داشته است.

۲۲۳۲۲۳

منبع : خبرآنلاین

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *