کتابی چهارصد ساله که یک شیرینی شکلاتی را در خودش پنهان کرده بوده! +تصاویر

کتابی چهارصد ساله که یک شیرینی شکلاتی را در خودش پنهان کرده بوده! +تصاویر
کتابی چهارصد ساله که یک شیرینی شکلاتی را در خودش پنهان کرده بوده! +تصاویر

یک شیرینی شکلاتی نیم‌خورده در نسخه‌ای خطی مربوط به قرن ۱۶ پیدا شده‌است! امیلی دویش، که در کتابخانه دانشگاه کمبریج کار می‌کند، از مشاهده مواد غذایی فشرده در صفحات کتاب سنت‌آگوستین شگفت‌زده شده است. تاریخ این نسخه خطی به سال ۱۵۲۹ باز می‌گردد. ولی شیرینی خوشمزه‌ای که در آن پیدا شده است، مطمئنا بسیار تاریخ کمتری دارد! شاید حداکثر ۵۰ سال قدمت داشته باشد. خب در این مطلب لست سکند هم ما را همراهی کنید، تا ببینم این شیرینی چطور در کتابی ۴۰۰ ساله جا مانده است.

به نظر می‌رسد نمونه‌های این شیرینی و کلوچه‌های شکلاتی تا دهه ۱۹۳۰ اختراع نشده‌اند. پس به نوعی این باستان شناسی در باستان شناسی حساب می‌شود. کلوچه‌ای با قدمت اختراع کمتر از صد سال در کتابی ۴۰۰ ساله! خانم دویش نیز حیرت زده است. او در مصاحبه با سان گفت؛ پس از اینکه کلوچه شکلاتی نیم خورده‌ای را در این کتاب قدیمی پیدا کردم و خبر آن را به همکاران و بخصوص بخش حفاظت رساندم، همه آن‌ها متعجب شدند.

اما این کلوچه چطور به کتاب قدیمی کتابخانه کمبریج راه پیدا کرده است؟ ظاهرا این شیرینی توسط یک دانش آموز بیشتر از ۵۰ سال قبل بصورت تصادفی در کتاب قرار داده شده است. بعد از این ماجرا باعث شد که مسئولین کتابخانه کمبریج بگویند ما برای مشخص کردن نقاط مختلف کتاب کاغذ بدون اسید در اختیار شما قرار می‌دهیم، پس لطفا از مواد خوراکی استفاده نکنید.

ظاهرا یک مدرسه راهنمایی صاحب قبلی این کتاب بوده است و یکی از دانش آموزان این مدرسه این کار ناپسند را انجام داده است. با توجه روغنی بودن شیرینی، لکه‌ای که توسط آن بر روی کتاب بر جای مانده است برای همیشه باقی می‌ماند و این موضوع جز حسرتی دائمی، چیزی را در پی ندارد. این کتاب در سال ۱۹۷۰ به بخش ویژه کتابخانه کمبریج اهدا شده است و در این قسمت هیچ مواد خوراکی راه پیدا نمی‌کند.

کتابخانه دانشگاه کمبریج قرن‌ها قدمت دارد. سایت مرکزی آن‌ها محل جمع آوری چندین میلیون کتاب، نقشه، نسخ خطی و مجله است. این کتابخانه کتاب‌هایی با قدمت چند هزار ساله و به زبان‌های متفاوت را در خود جای داده است.

یک لوح سفالی سومری قدیمی‌ترین قطعه این مجموعه است. این لوح که به خط میخی باستانی نوشته شده است قدمتش به حدود ۲۲۰۰ سال پیش ازمیلاد حضرت مسیح (ع) می‌رسد. البته به تازگی کتابخانه کمبریج با دیجیتالی کردن نسخه‌های خود قصد دارد دسترسی به این نسخه‌ها را برای علاقه مندان آسانتر کند و از طرفی احتمال خسارت‌هایی شبیه به وجود این شیرینی را در نسخه‌های ارزشمند کتابخانه کاهش دهد.

شما تا به حال چنین بی احتیاطی‌هایی را در مورد نسخه‌های خطی یا سایر آثار ارزشمند مشاهده کرده‌اید؟

منبع: thevintagenews.com

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *