چند نکته برای تامین ایمنی کودکانی که در خانه تنها می‌مانند

چند نکته برای تامین ایمنی کودکانی که در خانه تنها می‌مانند
چند نکته برای تامین ایمنی کودکانی که در خانه تنها می‌مانند

محمدرضا مرشد دوست -کارشناس ایمنی- در گفت و گو با ایسنا درباره نکات ایمنی برای کودکانی که والدینشان کارمند است و به ناچار در خانه تنها می‌مانند، اظهار کرد: بر اساس استانداردها نباید به هیچ عنوان کودکان سنی الف و سال های ابتدایی دبستان را در خانه تنها گذاشت. حتی اگر به کودکان این گروه سنی نکات ایمنی را هم به خوبی بیاموزیم اما با این حال نباید آنها در خانه تنها بمانند.

وی ادامه داد: این کودکان حتما باید با نظارت یک فرد بزرگتر در خانه بمانند، با توجه به اینکه مهدها هم فعال نیستند، حتی توصیه می‌کنیم که با توجه به شرایط فعلی و برای رعایت نکات بهداشتی، کودکان به مهدهای خصوصی فرستاده نشوند. پس اساسا این کودکان در بحث قرنطینه خانگی باید در خانه بمانند و تنها هم نباشند.

این کارشناس ایمنی با بیان اینکه سنین گروه سال‌های میانی و پایانی دبستان هم ترجیحا نباید طی مدت زمان طولانی در خانه تنها بمانند، گفت: اگر شرایط به صورتی بود که این گروه سنی باید در خانه تنها بماندند حتما باید نکات ایمنی به آن ها آموزش داده شود.

مرشد دوست گفت: یکی از نکات مهم این است که نباید مسئولیت پخت غذا یا حتی گرم کردن غذا را به این گروه سنی سپرد. این در حالی است که متاسفانه برخی از والدین این مسئولیت را به کودکان خود می‌سپارند، به آن ها می گویند که سر یک ساعت مشخص گاز را روشن یا خاموش کنند؛ اما این اقدامات ممکن است موجب وقوع حادثه شود. بنابراین نباید کودکان را به سمت آشپزخانه کشاند. حتی اگر میان وعده ای برای کودکان در نظر گرفته شده که خودشان باید آن را حاضر کنند. باید با حداقل استفاده از وسایل آشپزخانه و حضور در آشپزخانه باشد.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که بعضی از کودکان به وسایل برقی علاقه دارند و ممکن است در صورت نبودن والدین در خانه به سراغ این دسته از وسایل بروند. پس والدین باید از پیش این وسایل را از دسترس کودکان خارج کنند. همچنین می توانند لبه های تیز میز و صندلی ها را نیز با فوم های مخصوصی که روی لبه‌های تیز قرار می‌گیرد، بپوشانند.

این کارشناس ایمنی با بیان اینکه یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود خطر سقوط کودکان از ارتفاع است، افزود: اگر خانه‌ای باکن دارد بهتر است خانواده پیش از خروح از خانه درب بالکن را ببندند تا کودکان نتوانند به این محل دسترسی داشته باشند. حتما هم باید با تماس تصویری یا تلفنی از شرایط کودکان مطلع شد.

مرشد دوست اظهار کرد: یکی از مشکلات دیگر این است که گاهی والدین درب اصلی خانه را از بیرون قفل می‌کنند و کودک دیگر دسترسی به خارج از خانه ندارد، در صورتی که اگر حادثه‌ای در خانه اتفاق بیفتد کودک باید بتواند از خانه خارج شود. در این زمینه بهترین راه توجیه کردن کودک و تشریح خطراتی است که ممکن است در صورت بیرون رفتن از خانه، او را تهدید کند.

وی افزود: والدین علاوه بر اینکه شماره تلفن های ضروری را به کودکان آموزش می دهند، باید این شماره‌های ضروری را هم برای کودکان در مکانی که در دسترسشان باشد، یادداشت کنند.

مرشد دوست گفت: برخی از روان‌شناسان هم توصیه می‌کنند که والدین پیش از بیدار شدن کودک از خواب خانه را ترک نکنند؛ چرا که در مدت زمان طولانی بر روی افکار کودک تاثیر می گذارد. باید کودک را مدتی قبل از بیرون رفتن از خانه بیدار کرد و به او آگاهی داد.

این کارشناس ایمنی در پایان نیز تصریح کرد: این روزها مواد ضدعفونی کننده در خانه در دسترس است؛ اما والدین پیش از ترک منزل باید این مواد را از دسترس کودکان خارج کنند.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *