چرا با اینکه سرماخوردگی تمام شده، همچنان سرفه می‌کنیم؟

دکتر John Dougherty می‌گوید: بسیاری افراد می‌خواهند هرچه سریعتر سرماخوردگی آنها مداوا شوند، در حالی که می‌توانند علائم یک ویروس ساده را برای چندین هفته همراه داشته باشند.  

به گفته دکتر Dougherty، علائمی مانند سرفه که توسط ویروس سرماخوردگی یا عفونت ایجاد شده، در واقع پاسخ سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری است. وی افزود، گلبول‌های سفیدی در بدن وجود دارند که حتی بعد از درمان نیز در بدن حرکت می‌کنند و به مقابله با عوامل بیماریزا می‌پردازند. بدن همچنان ملتهب بوده و باعث بروز چنین علائمی می‌شود.   

به نظر میرسد دلیل اصلی وجود چنین سرفه‌هایی، عموما وجود مخاط در مجاری تنفسی بینی است.  

به گفته دکتر Laura Boyd، هنگام سرماخوردگی مخاط تولید و توسط حفرات بینی و سینوس ها به پشت گلو ریخته و چکه می کند و یک حالت سوزش و تحریک کنندگی ایجاد می کند که باعث می شود فرد سرفه کند. استفاده روش های پاکسازی سینوس مانند SinuCleanse به شستشوی سینوس کمک می کند در حالی که استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین مخاط را خشک می کند.  

اما این تنها دلیل وجود چنین سرفه هایی نیست و ممکن است به خاطر یکی از دلایل زیر باشد:

عفونت ثانویه، مانند ذات الریه پس از ویروس
گاهی ممکن است به یک سرماخوردگی دچار شوید و سیستم ایمنی مشغول مبارزه با آن شود و در همین حین یک عفونت باکتریایی به سراغ بدن بیاید که به درمان متفاوتی نیاز دارد و در بدن باقی بماند. اگر در چنین شرایطی بیمار و مداوا شوید، و دوباره بیمار شوید شدت آن بیشتر از قبل خواهد بود که این به دلیل عفونت باقی مانده در بدن است.

علائم دیگر 

علائم سرماخوردگی می‌توانند توسط عوامل دیگری مانند چکه کردن مخاط از حفره بینی، رفلاکس و یا سوزش سر دل ایجاد شوند.

نگرانی‌های دیگر

به گفته Dougherty، احتمال اینکه فردی به دلیل بیماری قلبی یا سرطان ریه سرفه کند بسیار کم است. اما هیچ کس بهتر از خود فرد، بدن خود را نمی‌شناسد. پس اگر احساس می‌کنید چیزی درست نیست، به بررسی آن بپردازید.  

علائمی که می‌تواند باعث ایجاد نگرانی شود:

. سرفه کردن بیش از مدت زمانی که انتظار می‌رود

. سرفه همراه با خون

. اگر هنگام سرفه چیزی تغییر می‌کند، مانند تبدیل سرفه خشک به سرفه همراه با مخاط.

برای مقابله با این سرفه‌ها می‌توان از داروهای ضد سرفه که حاوی دکسترومتورفان هستند یا عسل استفاده کرد. عسل گلو را می‌پوشاند و علائم سوزش و تحریک گلو را کاهش و تسکین می‌دهد.  

healthline.com

۲۱۲۱
 


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, علم و دانش

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *