پیگیری اجرای «شهید خدمت» برای نیروهای خیریه ها در کمیسیون بهداشت

پیگیری اجرای «شهید خدمت» برای نیروهای خیریه ها در کمیسیون بهداشت
به گزارش خبرنگار مهر، محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر صبح امروز در نشست خبری با مؤسسات خیریه و عام المنفعه گفت: مسئولیت هلال احمر و به ویژه سازمان داوطلبان در بحران‌ها به قبل از سوانح، حین و پس از سوانح تقسیم می‌شود. در طول سال گذشته موضوع آموزش و توانمند سازی به ویژه با همکاری خیریه‌ها برای ارتقا عمل در سوانح به ویژه در حوزه امداد و نجات انجام شد. رسیدگی به مردم در حین سوانح به نحوه مواجه افراد و جامعه وابسته است و در حادثه کرمانشاه شاهد تلف شدن مبالغ زیادی توسط برخی افراد مشهور بودیم و برخی نهادها و تشکل‌ها آنچنان که باید ظهور نکردند.
وی افزود: در سیل سال گذشته جمعیت هلال احمر در کنار تشکل‌های مردم نهاد ورود کرد و با تقسیم کار در فرآیند کمک رسانی، اقدام به عمل کردند. در سال ۹۸، ۵۷ تشکل در سیل سیستان و بلوچستان و ۴۷ تشکل در سیل نوروز ۹۸ با هلال احمر همکاری داشتند.
رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر ادامه داد: بر اساس قانون مدیریت بحران، وظیفه جمع آوری کمک‌های مردمی بر عهده هلال احمر، بهزیستی و برخی نهادهای دیگر است و می‌توان عدم اعطای نقش قانونی به تشکل‌ها را یک نقص دانست.
نصیری با اشاره بر همکاری سازمان داوطلبان با تشکل‌ها در خصوص کرونا، ابراز داشت: در گام اول توجه ما بر موضوع پیشگیری، گام بعدی توجه به بیمارستان‌ها و گام آخر با توجه به توصیه اخیر مقام معظم رهبری، حمایت‌های معیشتی از خانوارها است. این موضوع با محوریت کمک معیشتی، تأمین اجاره بها و تأسیس یک قرض‌الحسنه برای نیازمندان انجام می‌شود.
وی بیان کرد: کمک‌های نقدی مردمی در سیل سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ریال بوده که به هر خانوار ۱۰ میلیون تومان اعطا شد. در موضوع کرونا نیز ۱۲۴ بنگاه اقتصادی، بیش از ۷۲ هزار و ۶۰۰ نیروی داوطلب همکاری داشته و موضوع حائز اهمیت فعالیت خیریه‌ها و ۲۲ تشکل در ۳۳۰ بیمارستان بوده است.
نصیری تاکید کرد: خیریه‌ها در بحران به عنوان رکن بحران محسوب می‌شوند و با کمک آنها می‌توانیم تمامی بحران‌ها را پشت سر بگذاریم. یکی از موارد مهم این است که در خیریه‌ها و تشکل‌ها نیز باید گروه‌های امداد و نجات و بحران داشته باشیم و از سوی دیگر انجام کار مشترک در حوزه‌های غیر بحران برای کسب آمادگی در مدیریت سوانح بسیار ضروری است.
وی با اشاره بر موضوع شهید خدمت اظهار داشت: بر اساس قانون و تفاهم نامه میان ما و سازمان اجتماعی کشور، آئین نامه «شهید خدمت» وجود دارد و در مواقع بحران افرادی وابسته به نهادها که در جریان خدمت رسانی جان خود را از دست بدهند، شهید محسوب می‌شوند اما نیروهای تشکل‌ها و خیریه شامل این موضوع نمی‌شوند و در صورتی که این نیروها شامل سازمان داوطلبان شوند، موضوع شهید خدمت برای آنها نیز محقق می‌شود. با این حال مسئله شهید خدمت برای نیروهای تشکل‌ها، گروه‌ها جهادی و خیریه‌ها فردا از سوی رئیس جمعیت هلال احمر در کمیسیون بهداشت سلامت پیگیری خواهد شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *