پیش بینی بارش ۵۰ تا ۹۰ میلیمتری در اراک

بهاروند امروز دوشنبه ۵ بهمن در ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر بارش‌ها در استان و اراک آغاز شده و با توجه به پیش بینی ۴۸ ساعته، میزان بارش در شهرستان شازند ۸۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر، خنداب ۵۰ تا ۱۰۰ میلی متر، اراک ۵۰ تا ۹۰ میلی متر، کمیجان ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر، غرق آباد ۶۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر، ساوه ۶۰ تا۱۳۰ میلی‌متر، زرندیه ۴۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر، تفرش ۷۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر، آشتیان ۳۰ تا ۸۰، دلیجان ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر، محلات ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر و خمین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر برآورد شده است.

وی افزود: اوج بارش‌ها از بامداد روز سه شنبه تا بامداد روز چهارشنبه بوده و عمده بارش‌ها به جز در نواحی کوهستانی و گردنه‌ها به صورت باران است. برای نواحی کوهستانی تا ۴۰ سانتی متر بارش برف پیش بینی شده که امکان افزایش این میزان نیز وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی اضافه کرد: فردا و پس فردا افزایش دو یا سه درجه ای دمای هوا و روز پنج شنبه کاهش تا سه درجه زیر صفر رخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: پس از سیل بهار امسال، رصد و اقدامات لازم در خصوص سدها و بندهای خاکی استان انجام و آسیب های موجود برطرف شد و اکنون نیز تمامی دستگاه های مربوطه باید رصد از سدها و بندها را در دستور کار خود قرار دهند.

عزت الله آمره‌ای با بیان اینکه در استان مرکزی ۹۸ نقطه حادثه خیز در خصوص سیل اعلام شده گفت: ۳۰۰ نقطه در اراک در حریم رودخانه قرار دارد اما ۱۸ مورد که عموما در منطقه کرهرود قرار دارد خانه هایی هستند که در بستر رودخانه قرار دارند و این موضوع خطرناک است. باید شهرداری هرچه سریعتر نسبت به تخلیه این خانه‌ها اقدام لازم را انجام دهد.

وی اضافه کرد: استان مرکزی دارای دو سد بزرگ ساوه و کمال صالح است که ذخیره سد ساوه ۲۲۰ میلیون متر مکعب است و تا ۲۷۶ میلیون مترمکعب نیز ظرفیت دارد و در صورتی که بارش ها ظرفیت سد را به بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب برساند مازاد آن رها خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه استان مرکزی خاطرنشان کرد: سدکمال صالح نیز در حال حاضر ۸۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد و ظرفیت آن تا ۹۶ میلیون مترمکعب است و با توجه به اینکه بخشی از این سد در حوزه استان لرستان قرار دارد و میزان بارش ها در این حوزه بالاست، چند روزی است روزانه ۳ میلیون مترمکعب آب با سرعت ۵۰ مترمکعب از این سد در حال تخلیه است که با بارش های پیش رو، این هدررفت جبران خواهد شد و جای نگرانی نیست.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *