پیشنهاداتی برای حمایت از بازنشستگان تامین اجتماعی

پیشنهاداتی برای حمایت از بازنشستگان تامین اجتماعی
پیشنهاداتی برای حمایت از بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش خبرنگار مهر، در بیانیه کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تأمین اجتماعی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده است: اگرچه مجلس دهم در ایام پایانی خود قرار دارد اما انتظار داریم که نمایندگان از خود نام نیکی به یادگار بگذارند و چشم کشیدیم و گوش خواباندیم تا در جلسات اخیر که پس از وقوع پدیده شوم و منحوس کرونا برگزار گردید، نمایندگان اشاره‌ای به مشکلات ما کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی داشته باشند و طرحی سه فوریتی برای کمک به ما مستمری بگیران پیشنهاد دهند.

در حال حاضر دولت به استناد مصوبات مجلس دهم هزاران میلیارد تومان از محل بودجه و اعتبارات دولتی و عمومی برای افزایش حقوق و همسان سازی مستمری بازنشستگان کشوری و لشکری و سایر صندوقهای کارمندی نظیر نفت و فولاد و مس و…، اختصاص داده است و متأسفانه نمایندگان مجلس هیچکدام اشاره‌ای به این ظلم آشکار نکردند و هیچکدام در دفاع از ما کارگران فریاد برنیاوردند.

به راستی چرا زمانی که در مورد پول نفت و گاز و پتروشیمی و معادن و مالیات حکم صادر می‌شود، فقط این مبالغ را میان کارمندان بازنشسته توزیع می‌کنند و چرا ما کارگران مستمری بگیر که عمر خود را صرف توسعه و آبادانی این کشور کردیم و در صحنه‌های انقلاب و جنگ تحمیلی و بازسازی و تحریم‌ها وسط میدان و پیشرو و پیش قدم بوده‌ایم را از این اموال دولتی محروم نگه می‌دارند.

بالاخره بخواهید یا نخواهید کارگران و مستمری بگیران نیمی از جمعیت کشورند که موکل شما نیز هستند صرف نظر از اینکه به فرمایش حضرت امام (رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) این کارگران ولی نعمتان مسئولان و صاحبان اصلی انقلاب هستند، حال چگونه است که وکلای ملت این موکلان میلیونی خود را به حساب نمی‌آورند و در نظر نمی‌گیرند؟

این کانون به نمایندگی از حدود ۴۰۰ کانون استانی و شهرستانی و بالغ بر ۴ میلیون نفر مستمری بگیر از نمایندگان مجلس دهم تقاضا می‌کنیم در اولین فرصت و در ابتدای جلسه آتی خود با ارائه طرح سه فوریتی به درخواست‌های ما کارگران و مستمری بگیران تأمین اجتماعی بپردازند. زیرا نگرانیم که بخاطر تعطیلی و بیکاری گسترده ناشی از بحران کرونا و عدم پرداخت حق بیمه، سازمان تأمین اجتماعی نتواند مستمری فروردین ما را بپردازد و در این شرایط ما مستمری بگیران از همین حداقل پرداختی و آب باریکه هم محروم بمانیم.

دولت علاوه بر افزایش سالانه مستمری کارمندان کشوری و لشکری مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی و افزایش مستمری کارمندان خود هزینه می‌کند اما ما کارگران بازنشسته را که با شرایط سخت و طاقت فرسا اشتغال داشته‌ایم و زحمت کشیده‌ایم و چرخ‌های توسعه و آبادانی این کشور را چرخانده‌ایم، از پول نفت و مالیات محروم نگه داشته است.

از محضر شما نمایندگان خواستاریم که پیشنهادات زیر را به صورت طرح سه فوریتی در اولین جلسه مجلس مطرح و مصوب کنید تا ما بتوانیم در این شرایط بحرانی، مستمری نازل خود را دریافت کنیم.

_ با توجه به افزایش مصارف سازمان تأمین اجتماعی در حوزه درمان و غرامت دستمزد ایام بیماری و مقرری بیمه بیکاری و مستمری‌های ازکارافتادگی، کاهش منابع بیمه‌ای ناشی از امهال و استمهال پرداخت حق بیمه و بیکاری و قطع درآمد و… لازم است دولت علاوه بر مساعدت به ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی یعنی بیمه شدگان و مستمری بگیران، نسبت به تسریع در بازپرداخت بدهی‌های خود به این سازمان اقدام نماید.
_ تبصره الحاقی: دولت مکلف است اعتبارات، کمک‌ها و تسهیلات اعطایی بابت بحران کرونا به بخش بهداشت و درمان را به تناسب سهم وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق نفت و… از تخت‌های بستری به صورت سرانه برابر توزیع کند. در خصوص توزیع کمک‌های بین المللی می‌بایست این نسبت رعایت شود.
_ تبصره الحاقی: دولت مکلف است کمک‌ها، تسهیلات و اعتبارات تخصیصی بابت افزایش حقوق و همسان سازی و…حقوق مستمری بگیران را بطور سرانه برابر و به نسبت تعداد مستمری بگیران بین کلیه سازمان‌ها وصندوق های بیمه گر اجتماعی تقسیم نماید.
_ تبصره الحاقی: با توجه به کاهش وصولی حق بیمه تأمین اجتماعی در اثر شیوع ویروس کرونا و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، دولت مکلف است حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این قانون مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی بیمه‌ای خود به سازمان تأمین اجتماعی را از محل واگذاری سهام بورسی و غیر بورسی متعلق به خود، فارغ از جدول ۱۸ قانون بودجه کل کشور و قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با سازمان مزبور تهاتر کند.

سازمان تأمین اجتماعی مکلف است منابع دریافتی را صرف تأمین خدمات درمانی و مستمری جاری و معادل ۳۰ درصد آن را صرف اجرای قانون همسان سازی کند.
_ تبصره الحاقی: دولت مکلف است معادل ۳۰ درصد از مبلغ برداشتی صندوق توسعه را جهت باز پرداخت بدهی و بیمه‌ای خود به سازمان تأمین اجتماعی اختصاص و تا قبل از پایان فروردین مبلغ مزبور را جهت مستمری در اختیار سازمان مزبور قرار دهد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *