پیروی کره جنوبی از آمریکا ارتباطات دوکشور را دچار مشکل کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر کره جنوبی گفت: دو کشور ایران و جمهوری کره به صورت سنتی از یک رابطه بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند و سال آینده شصتمین سال ارتباط و همکاری اقتصادی ایران و کره‌ای است.

وی ادامه داد: در این سال‌ها ارتباط خوبی میان دو کشور برقرار بود و شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران فعال بودند که حجم معاملات میان دو کشور به ۱۷ میلیون دلار می‌رسید.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران و کره از زمینه همکاری بسیار خوبی برخوردار هستند و به عنوان دو کشور در غرب و شرق آسیا نقش مکملی در آسیا دارند، اما متأسفانه در سه سال گذشته به دلیل پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا که فاقد ارزش قانونی است ارتباطات ایران و کره دچار مشکلاتی شد. کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچ گونه تحریم بین المللی از جمله تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران وجود نداشته است.

جهانگیری گفت: اقدام بانک‌های کره‌ای در مسعود گذاشتن بیش از ۷ میلیون دلار منابع مالی ایران روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است و ملت ایران به دلیل شرایط کرونایی به این منابع مالی به شدت نیاز دارد و این اقدام کره‌ای‌ها دولت ایران را از منابع مهم خود برای تأمین کالاهای پزشکی محروم کرده است.

وی افزود: متأسفانه حتی شرکت‌های کره‌ای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران خودداری کردند در نتیجه این اقدامات متأسفانه وجهه و جایگاه کره نزد مردم ایران که همواره مثبت و دوستانه بوده آسیب زیادی دیده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ما سفر نخست وزیر کره به ایران را به فال نیک می‌گیریم و امیدوار هستیم این ابهامات در ایران بهبود پیدا کند طبعاً جمهوری اسلامی نیز آمادگی دارد که در صورت برداشتن گام‌های درست و محسوس برای جبران گذشته باکره همکاری داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در عین حال ما سفر جناب نخست وزیر به ایران را به فال نیک می‌گیریم و امیدوار هستیم که با تحرکات و اقدامات جبرانی کره این امکان فراهم شود که جایگاه کره در ایران بهبود یابد. طبعاً دولت جمهوری اسلامی آمادگی دارد به شرط برداشتن گام‌های مؤثر و ملموس از سوی کره به این کشور برای جبران گذشته کمک کند.

وی یادآورشد: در دیدار خصوصی و عمومی با آقای نخست وزیر به طور صریح و شفاف انتظارات جمهوری اسلامی ایران از کره را مطرح و از ایشان خواستم در جهت جبران گذشته تلاش کند.

جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه آقای نخست وزیر به دلیل سفر قبلی خود به ایران به عنوان رئیس پارلمان با کشور ما به خوبی آشنایی دارند و از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران برای مشارکت و همکاری با کره به خوبی آگاه است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: با توجه به شکاف ایجاد شده در روابط و انتظار به حق مردم از دولت، ما از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند.

 

اخبار سیاسی |


منتشر شده

در

اخبار سیاسی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *