پلتفرم «پست کتاب» نمایشگاه مجازی کتاب راه اندازی شد

مهرداد ملک محمدی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان که امور لجستیک و مدیریت شبکه پستی کتاب اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را در همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده گرفته با اشاره به اینکه، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن ماه برگزار خواهد شد، افزود: مدیریت شبکه پستی، هماهنگی جمع‌آوری مرسولات و ارسال کتاب و همچنین ارائه خدمات به ناشران در این نمایشگاه از طریق پلتفرم دانش بنیان «پست کتاب» خواهد بود.

وی ضمن تشریح ویژگی‌های پلتفرم دانش بنیان «پست کتاب» افزود:  این پلتفرم در حقیقت پیشخوان مجازی پستی است که تمام ناشران در آن عضو هستند و با استفاده از سامانه ما به تمام دفاتر پستی به‌صورت مجازی متصل هستند و دیگر نیاز نیست برای ارسال مرسولات خود به دفاتر پستی مراجعه کنند.

ملک محمدی در خصوص زیرساخت‌های فراهم شده برای ساماندهی امور لجستیک و پستی کتاب در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه ارسال کتاب توسط ناشر برای خریدار رایگان است و تاکنون ۱۰۰ هزار نفر برای دریافت بن کارت ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرعامل این شرکت فناور همچنین تصریح کرد: ۲ هزار ناشر برای عرضه کتاب‌های خود در اولین نمایشگاه مجازی کتاب با تخفیف ۲۰ درصدی حضور دارند.

وی درخصوص میزان آشنایی ناشران با این سامانه گفت: از اواسط سال ۱۳۹۸ سامانه پست کتاب به‌صورت عمومی به ناشران خدمت‌رسانی کرده است و در حال حاضر سه هزار ناشر به سامانه متصل هستند، بر این اساس ناشران با امور این سامانه از قبل آشنایی دارند.

به گفته وی، در این دوره نمایشگاه که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، بخشی از یارانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از ناشران به این سامانه منتقل شده است و ناشران هزینه کمتری برای ارسال پرداخت می‌کنند.

ملک محمدی ادامه داد:از ابتدای راه اندازی این سامانه تاکنون یک میلیون مرسوله ارسال شده است و ما زیر ساخت لازم برای ارسال روزانه بیش از ۳۰۰ هزار مرسوله کتاب را برای نمایشگاه مجازی کتاب پیش‌بینی کردیم.

وی با اشاره به  شیوه کار پلتفرم دانش بنیان «پست کتاب» اظهارکرد: در این سامانه بعد از خرید کتاب بنا بر حجم مرسوله خریداری شده، زمان حدودی تحویل به خریدار اعلام می‌شود و وضعیت مرسوله در شرایط مختلف از آماده‌سازی تا زمان تحویل از طریق پیامک به خریدار اطلاع‌رسانی می‌شود.

به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی کتاب اجازه و امکان برگزاری حضوری را نیافتند، از این رو خانه کتاب و ادبیات ایران بنا به درخواست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به طراحی و راه‌اندازی «نمایشگاه مجازی کتاب» کرده است.

براساس گزارش روز شنبه صندوق نوآوری و شکوفایی، از جمله مزیت‌های نمایشگاه مجازی، برطرف شدن معضل اصلی نمایشگاه فیزیکی، یعنی محدودیت‌های فضایی و مکانی است.

در نمایشگاه مجازی تمام ناشران با هر تعداد کتاب (البته در چارچوب آیین نامه‌ها و ضوابط نمایشگاه) می‌توانند آثار خود را عرضه کنند. ضمن اینکه علاقمندان و خریداران کتاب در اقصی نقاط کشور نیز از رنج و هزینه سفر به تهران آسوده می‌شوند و به این ترتیب در هزینه‌های برگزاری نمایشگاه صرفه‌جویی می‌شود.


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *