ویروس جدیدی در برزیل کشف شد

Yaravirus که به دلیل Yara (ملکه آب در اساطیر برزیلی) نامگذاری شده اولین بار در یک دریاچه مصنوعی در شهر Belo Horizonte در برزیل کشف شد. در حالی که ممکن است این ویروس هیچگونه خطر جدی به همراه نداشته باشد، مرموز و ناشناخته است. 

دو سال پیش دو دانشمند Bernard La scola و Jonatas S. Abrahao به کشف یک ویروس جدید ساکن در آب به نام Tupanvirus کمک کردند که در دسته بندی ویروس‌های غولپیکر قرار می‌گیرد. این ویروس‌ها به دلیل داشتن کپسیدهای عظیم (پوسته پروتئینی که ویروس را احاطه و محافظت میکند) به این نام مشهور شده‌اند. این ویروس‌ها که به تازگی کشف شده‌اند تنها به دلیل اندازه بزرگشان مورد توجه نیستند ، بلکه ژن‌های پیچیده تری را به همراه خود دارند که قابلیت سنتز پروتئین را به آنها می‌دهد. 

پیش از این کشف، تصور می‌شد که ویروس‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند و فقط قابلیت آلوده کردن بدن میزبان را دارند. اما اکنون مشخص شده که ویروس‌ها از آنچه که تصور می‌شد پیچیده تر هستند. 

این ویروس تازه کشف شده (Yaravirus) به دلیل ابعاد کوچکش نمی‌تواند در دسته ویروس‌های غول پیکر قرار گیرد اما از لحاظ خاص و یگانه بودن ژن‌ها بسیار مورد توجه است.

نویسندگان مقاله می‌گویند: بسیاری از ویروس‌های شناخته شده ویژگی‌های مشترکی دارند که در نهایت باعث طبقه بندی شدن آن‌ها می‌شود. اما Yaravirus به دلیل حمل ژن‌هایی که تا به حال توصیف و مشاهده نشده‌اند اجازه دسته بندی آن را نمی‌دهد. حدود ۹۰ درصد این ژن‌ها قبلا شناخته نشده بودند و به ژن‌های یتیم معروف شده‌اند. تنها ۶ ژن یافته شده که به ژنوم ویروس‌ها در بایگانی داده‌ها شباهت دوری دارد و از بقیه این ژنها هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. 

دانشمندان می‌گویند ممکن است Yaravirus از اولین گونه ویروس‌ها یا نوع دوری از ویروس‌های غول پیکر بوده باشد که به این شکل درآمده. با این حال تحقیقات بسیار زیادی نیاز است تا اطلاعات بیشتری در مورد این ویروس ناشناخته و جدید بدست آید. 

sciencealert.com

۲۱۲۱


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, علم و دانش

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *