وسیع ترین عرصه جنگلی کشور بالگردندارد/ دوگانه آتش وعرصه های سرسبز

وسیع ترین عرصه جنگلی کشور بالگردندارد/ دوگانه آتش وعرصه های سرسبز
وسیع ترین عرصه جنگلی کشور بالگردندارد/ دوگانه آتش وعرصه های سرسبز

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان فارس با دارا بودن بیش از ۱۰ میلیون هکتار عرصه جنگلی و مرتعی، بیشترین وسعت عرصه‌های جنگلی کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بیشترین سهم در عرصه‌های جنگلی کشور را دارد اما متأسفانه از داشتن حداقل امکانات برای اطفای حریق رنج می‌برد.

طی چند سال گذشته وقوع چندین مورد آتش سوزی گسترده خسارات جبران ناپذیری را به عرصه‌های منابع طبیعی استان وارد کرد. چندی قبل بود که یک آتش سوزی گسترده در تنگ خرسی پاسارگاد به وقوع پیوست که طی آن تنها زیستگاه خرس قهوه‌ای در آتش سوخت.

در این آتش سوزی که چند روز به طول انجامید بیش از هر چیز ناتوانی فارس در امکانات اطفای حریق به چشم می‌خورد. در آن زمان تنها بالگرد اطفای حریق فارس زمین گیر شد و تعداد قابل توجهی از گونه‌های جانوری از جمله پرندگان، لاک پشت‌ها و پوشش‌های گیاهی در آتش سوختند.

طی این سال‌ها آتش سوزی‌های متعددی در استان به وقوع پیوسته که از دیگر نمونه‌های این آتش سوزی می‌توان به منطقه کوهمره سرخی نیز اشاره کرد. در تمام این حوادث ضعف امکانات در استان به چشم می‌خورد. با توجه به بارش‌های سال گذشته و امسال استان فارس این نگرانی وجود دارد که به دلیل شرایط خاص پوشش‌های گیاهی امکان افزایش آتش سوزی وجود دارد. بر این اساس کارشناسان امر نسبت به این موضوع در حالی هشدار داده اند که فارس همچنان با کمبود امکانات اطفای حریق دست و پنجه نرم می‌کند و از داشتن حداقل‌ها برای خاموش کردن آتش در عرصه‌های جنگلی استان با مشکل روبه رو است.

در این میان مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر در رابطه با اقدامات این مدیریت برای پیشگیری از آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی فارس گفت: طی چند روز گذشته دستورالعملی از سوی ستاد بحران استانداری فارس تهیه و به تمامی دستگاه‌های عضو ستاد بحران از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، فرمانداری‌ها و… ابلاغ شده است.

رحیم آزادی افزود: بر اساس این دستور العمل از این دستگاه‌ها خواسته شده که راه‌ها دسترسی به مناطق را برای آتش سوزی احتمالی شناسایی کرده و امکانات لازم را آماده کنند.

وی با اشاره به اینکه اعتباری نیز برای خرید تجهیزات اطفای حریق از سوی ستاد بحران نیز تخصیص یافته، توضیح داد: در این راستا از فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذی ربط در این حوزه خواسته شده که گروه‌های مردم نهاد را شناسایی کنند تا در صورت وقوع آتش سوزی برای اطفای حریق در حوزه انسانی با مشکل روبه رو نباشیم.

بالگرد تأمین نشد چون بودجه نیست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در پاسخ به این سوال مهر مبنی بر اینکه آیا بالگرد اطفای حریق نیز پیش بینی شده، بیان کرد: متأسفانه برای تأمین بالگرد به اعتبار نیازمندیم که متأسفانه تاکنون تأمین نشده است.

آزادی افزود: البته سازمان مدیریت بحران در مرکز با برنامه و بودجه و همچنین سازمان جنگل‌ها در حال برنامه ریزی برای انعقاد تفاهمنامه ای به منظور تأمین بالگرد است که در صورت تحقق این امر استان فارس نیز به بالگرد اطفای حریق مجهز می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: با توجه با بارش‌های چند مدت گذشته در استان فارس وضعیت پوشش گیاهی انبوه‌تر از سال‌های گذشته است از این رو نگرانی‌هایی پیرامون احتمال افزایش آتش سوزی در عرصه‌ها وجود دارد.

شهرام منتصری بیان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه اعتبارات سال ۹۹ هنوز ابلاغ نشده نمی‌توان گفت که چه میزان اعتبار برای مقابله با آتش سوزی در سطح استان در نظر گرفته شده است اما به طور حتم اعتباراتی برای انجام این کار تخصیص می‌یابد که منتظر اعلام ستاد بحران هستیم.

وی با اشاره به اینکه از اسفندماه سال گذشته هماهنگی‌های لازم برای آمادگی با آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی انجام شده، تاکید کرد: در این راستا جلساتی با مردم محلی، فرمانداران و بخشداران برگزار شده و پیرامون پیشگیری و مقابله نیز موضوعاتی مطرح شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: علاوه بر این طی چند مدت اخیر نقشه مناطق مستعد آتش سوزی درسطح استان تهیه و نقاط بحرانی در شهرستانها نیز مشخص شده است همچنین به شهرستانهایی که در نزدیکی مناطق مستعد آتش سوزی هستند نیز هماهنگی لازم انجام شده تا در صورت آتش سوزی به کمک این مناطق بیایند.

منتصری به گوشه‌ای دیگر از اقدامات برای پیشگیری از آتش سوزی نیز اشاره کرد و افزود: افزایش قرقبان، خرید امکانات اولیه مهار آتش سوزی و… نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی در رابطه با هفت شهرستان تازه تأسیس فارس نیز گفت: در این راستا برای سه شهرستان که از مناطق بحرانی هستند از جمله بیضا و کوه چنار نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا در صورت آتش سوزی احتمالی با مشکل روبه رو نشویم.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس پیرامون بالگرد اطفای حریق نیز توضیح داد: تاکنون این امر محقق نشده اما ستاد بحران پیگیر تأمین بالگرد است و با شرکت هلکوپتری کشور نیز جلساتی برگزار شده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *