هنری که سختی کرونا را ‌قابل تحمل می‌کند

جواد علیزاده، هنرمند کاریکاتوریست و مدیر مسوول مجله «طنز و کاریکاتور» که شماره جدید آن به دلیل شیوع ویروس کرونا علاوه بر نسخه چاپی به صورت آن‌لاین نیز منتشر شده است، در گفت‌وگویی درباره نقش هنرمندان در همراهی با مردم در شرایط فعلی جامعه، اظهار کرد: «الان شرایط بسیار ویژه و خاص است. پیشتر چنین شرایطی را تجربه نکرده بودیم و شاید فکر این را هم نمی‌کردیم که در قرن بیست و یکم، یک بیماری ناشناخته در جهان فراگیر شود و حتی دانشمندان هم راه‌حل مشخصی برای آن نداشته باشند.»

او ادامه داد: «هنرمندان هم همانند مردم عادی هستند و گاهی ناامید و گاهی امیدوار می‌شوند. شاید تنها تفاوت ما با مردم عادی در این است که کمی حساس‌تر هستیم و سعی می‌کنیم این احساسات متغیر را به شکل کار هنری منعکس کنیم و در اختیار مخاطب قرار دهیم. در شرایط فعلی همه با هم برابر هستیم و ما فقط تلاش می‌کنیم که با کار هنری تا جایی که می‌شود هم خودمان و هم مردم را تسکین دهیم.»

علیزاده با بیان اینکه «هدف اصلی کاریکاتور و طنز این است که بتواند زندگی را برای مردم قابل‌ تحمل‌تر کند»، خاطرنشان کرد: «رسالت کاریکاتور از همان ابتدا که با صنعت چاپ و با مضامین سیاسی و اجتماعی ظهور پیدا کرد، این بود که بتواند کاری انجام بدهد که مخاطب به سختی‌های زندگی بخندد. این روزها هم که در اوج بحران ناامیدی هستیم کاریکاتور همچنان کار خود را انجام می‌دهد.»

این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: «ما پیشتر تجربه شرایط سخت همچون سال‌های جنگ را داشته‌ایم؛ اما شرایط امروز بسیار متفاوت است و این ویروس فراگیر در جهان، شرایط را بسیار مبهم کرده است.»

علیزاده یادآور شد: «امروز فقط باید امیدوار باشیم و امیدمان را از دست ندهیم. ما در شرایط فعلی به معنای واقعی به مرحله بودن یا نبودن رسیده‌ایم و هیچ فکر دیگری جز این در ذهنمان نیست. امیدوارم زنده باشیم و بتوانیم دوران بعد از کرونا را هم ببینیم.»

۵۷۵۷


منتشر شده

در

اخبار فرهنگی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *