نیاز به غنی سازی بیش از ۲۰ درصد باشد، درباره آن تصمیم می گیریم

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه با حضور در گفتگوی ویژه خبری با تسلیت سالگرد شهادت شهید سلیمانی و چهلمین روز ترور شهید محسن فخری زاده درباره آغاز فعالیت غنی‌سازی ۲۰ درصد کشورمان از امروز، گفت: آغاز فعالیت غنی‌سازی ۲۰ درصد در سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی و چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری‌زاده دارای پیامی برای دیگران است و این نشان می‌دهد که با حذف فیزیکی نمی‌توانند حرکت علمی ایران را متوقف کنند. این حرکت و این رشد جریان و ادامه دارد.

وی ادامه داد: کاربرد غنی سازی ۲۰ درصد در راکتور تهران است. این راکتور قدیمی است و به پیش از انقلاب بر می‌گردد که همواره ما سوخت آن را از خارج تهیه می‌کردیم اما در سال ۸۸ با محدودیت‌هایی که ایجاد کردند اجازه ندادند که این سوخت از خارج کشور وارد شود و بعد از آن بود که مسئولین دستور دادند و شهید شهریاری و همکاران آنها توانستند به غنی‌سازی ۲۰ درصد دست یابند که در رآکتور تحقیقاتی تهران به کار گرفته می‌شد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: راکتور تحقیقاتی تهران تولید رادیوداروها را برعهده دارد که بیش از یک میلیون نفر از این رادیوداروها استفاده می‌کنند. پس نیاز ضروری است و قابل تعطیلی نیست بعد از تحریم به این نتیجه رسیدیم که خودمان باید این سوخت را تولید کنیم تا قبل از نهایی شدن برجام بیش از ۴۳۰ کیلو سوخت ۲۰ درصد غنی سازی کرده بودیم که بنا بر توافق برجام و داد و ستدهای انجام شده قرار شد که تولید این سوخت متوقف شد.

عراقچی ادامه داد: ما هنوز هم برای ۴ الی ۵ سال آینده سوخت ۲۰ درصد را داریم اما وقتی آنها به تعهدات خود عمل نکردند ما بر اساس یک برنامه ریزی و در پنج گام تعهدات خود را کاهش دادیم در یکی از گام‌ها ما اعلام کردیم که دیگر به محدودیت غنی سازی ۳/۶ درصدی پایبند نیستیم، از امروز با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی و البته با طی کردن روال قانونی غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کردیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام روال حقوقی آغاز غنی سازی و اعلام به سازمان بین المللی انرژی اتمی طی شده است، گفت: وقتی که به کاهش گام‌ها شروع کردیم این کار را براساس حقوقمان در برجام اتخاذ کردیم.

عراقچی درباره ضمانت اجرایی بودن برجام از سوی ایران گفت: ضمانت اجرای برجام خود ما هستیم که هر زمان طرف مقابل تعهداتش را انجام ندهد سازوکار حل اختلافات یا اسنپ بک را اجرا کنیم و ماده ۳۶ این اختیار را به ما می‌دهد و زمانی به جمع بندی برسیم ایران می‌تواند تعهداتش را جزئی یا کلی متوقف کند. اسنپ بک تنها برای آمریکایی‌ها نیست و ما نیز می‌توانیم از آن استفاده کنیم و کنار گذاشتن تعهدات در برجام به نوعی همان اسنپ بک از سوی ماست.

ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست

معاون وزیر خارجه ادامه داد: شروع مجدد غنی سازی ۲۰ درصد هم براساس ان. پی. تی و معاهده پادمان و هم براساس برجام قانونی است. اسنپ بک ایران هم بازگشت به وضعیت قبلی خود و کنار گذاشتن تعهداتش است. ما هستیم که اسنپ بک را اجرا کردیم. غنی سازی ۲۰ درصد به لحاظ نیاز راکتور است و اینگونه نیست که نیاز فوری داشته باشیم ما براساس قانون مجلس مکلف به آغاز غنی سازی هستیم.

عراقچی ادامه داد: قانون مجلس می‌گوید اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کرد مجلس می‌تواند تصمیم دیگری بگیرد. اگر طرف‌های مقابل تعهداتشان را اجرا کردند ما هم بازگشت می‌کنیم. اتفاقاً غنی سازی ۲۰ درصد امکان را دارد که خیلی سریع به قبل میزان غنی سازی قبل برمی‌گردد.

وی درباره توان ایران برای غنی سازی بالاتر از ۲۰ درصد، گفت: در مصوبه مجلس به غنی سازی بالای ۲۰ درصد اشاره شده است. به لحاظ فنی و فناوری آنطور که دوستان ما در سازمان انرژی اتمی می‌گویند توانایی آن برای ما وجود دارد و طبیعتاً براساس نیازهای کشور این صورت می‌گیرد.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، گفت: ما به اصول خود بر مبنای حرام بودن سلاح‌های هسته‌ای پایبند هستیم و اساساً سلاح‌های هسته‌ای جایی در سیاست دفاعی و امنیتی ما ندارند.

عراقچی تصریح کرد: برنامه غنی سازی ما براساس نیازهای میدانی ما جلو می‌رود و اجرا می‌شود. در حال حاضر نیازی نیست که غنی سازی بیش از ۲۰ درصد انجام دهیم. اگر نیازی تعریف شود کشور می‌تواند تصمیم بگیرد.

اروپایی‌ها حق طلبکاری ندارند

وی در خصوص واکنش‌های صورت گرفته به غنی سازی ۲۰ درصد از سوی مقامات اروپایی، گفت: اروپایی‌ها در این زمینه حق صحبت کردن ندارند. اگر انحراف در برجام است عدم اجرای تعهداتشان در برجام انحراف کامل از برجام است. اروپایی‌ها اگر خواهان حفظ برجام هستند بهتر است اول مسیر خود و انحرافات خود را اصلاح کنند و آن موقع خواهند دید ایران به تعهداتش برخواهد گشت. راه حفظ برجام در این است که طرف‌های غربی به اجرای تعهدات خود در برجام شامل رفع تحریم‌ها برگردند.

معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: اروپایی‌ها ناتوانی خود را کامل نشان دادند. البته برخی‌ها کماکان معتقدند اروپایی‌ها عدم اراده و اروپایی‌ها معتقدند عدم توانایی داشتند. بالاخره کشورهای اروپایی نتوانستند تضمین کنند ایران از منافعش برخوردار شود. حق طلبکاری ندارند. الان راه برجام بسته نیست. ۲۰ درصد به معنای مرگ برجام نیست. اگر به تعهداتشان برگردند ۲۰ درصد هم برگشت پذیر است.

ادامه دارد…

 

اخبار سیاسی |


منتشر شده

در

اخبار سیاسی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *