نمونه‌های سیارک بنو در فضا پخش شده‌اند

 

نمونه‌های سیارک بنو در فضا پخش شده‌اند

 

به گزارش پایگاه اینترنتی اسپیس، فضاپیمای «اوسریس رکس» (OSIRIS-REx) روز ۲۰ اکتبر (۲۹ مهر)  پس از طی فرایند دقیق فرود که چهار ساعت و نیم طول می کشد، تنها چند ثانیه در منطقه ای به نام نایتینگل (Nightingale) در نیم کره شمالی این سیارک فرود می آید.

پس از فرود این فضاپیما، یک بازوی رباتیک نمونه هایی را از سطح این سیارک جمع آوری و ذخیره کرد اما به نظر می رسد نمونه مذکور به اندازه ای زیاد است که درِ محفظه نگهداری نمونه که در انتهای بازوی رباتیک قرار دارد، همچنان باز مانده و ذرات گرانب های جمع آوری شده در فضا پراکنده می شوند.

«دانته لورتا» محقق ارشد این پروژه هفته گذشته اعلام کرد که نمونه جمع آوری شده طی عملیات مذکور بسیار بیشتر از میزان پیش بینی شده و حدود چند صد گرم است. محفظه نگهداری نمونه در انتهای بازوی رباتیک چنان عمیق و با فشار در سیارک نفوذ کرد که سنگ های جمع آوری شده اجازه نمی دهند در محفظه بسته شود. محققان تخمین می زنند بخش نمونه برداری فضاپیما در عمق ۴۸ سانتیمتری سیارک بنو نفوذ کرده باشد.

محققان ماموریت «اوسریس رکس» اکنون قصد دارند تا هر چه زودتر نمونه های جمع آوری شده را در کپسول بازگشت به زمین این کاوشگر قرار دهند تا میزان از دست رفتن ماده را به حداقل برسانند. محققان امیدوارند که این عملیات حیاتی و چند روزه را از روز سه شنبه ۲۷ اکتبر (۶ آبان) انجام دهند.

«اوسریس رکس» (OSIRIS-REx)، نخستین مأموریت ناسا برای جمع‌آوری نمونه از یک سیارک است. فضاپیمای مذکور در سال ۲۰۱۶ میلادی به آسمان ارسال شد و در دسامبر ۲۰۱۸ به Bennu رسید. طی این مأموریت هفت ساله فضاپیما به فاصله بسیار نزدیکی از سیارک رسید.

سیارک بنو میان سیاره‌های زمین و مریخ در فاصله حدود ۲۰۷ میلیون مایلی (۳۳۴ میلیون کیلومتری) از سیاره خاکی ما واقع شده است.


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *