نقش مهم استارت آپ ها در گذر بخش کشاورزی از بازار سنتی به مدرن

نقش مهم استارت آپ ها در گذر بخش کشاورزی از بازار سنتی به مدرن

محسن احتشام صبح پنج شنبه در مراسم اختتامیه نخستین رویدار استارت آپی عناب اظهار داشت: در حال حاضر محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نیاز به معرفی هرچه بیشتر از گذشته دارند.

وی با بیان اینکه باید علل عدم معرفی این محصولات را بررسی کنیم، بیان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۶ هزار خانوار در تولید عناب و ۴۵ هزار خانواده در تولید زرشک و زعفران مشغول فعالیت هستند اما خام فروش هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند اضافه کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت نکردیم و باید دلیل این امر مورد بررسی قرار گیرد.

احتشام، علم، فناوری و تولید را سه اصل مکمل و جدایی ناپذیر یکدیگر دانست و گفت: اگر تولید عناب داریم باید علم و فناوری در کنار آن قرار گیرند اما این ها در کنار محصولات استراتژیک استان قرار نگرفته و در حال حاضر خام فروش هستیم.

اقتصاد دانش بنیان اقتصاد کارآفرین است

وی با تأکید بر اینکه باید این مثلث را حمایت کنیم، بیان داشت: اگر به دنبال کسب ارزش افزوده هستیم باید هرچه بیشتر تعامل و تناسب این سه عامل را کنار هم فراهم کنیم تا ارزش افزوده را به عرصه تولید بازگردانیم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: در حال حاضر از زرشک و زعفران و عناب در دنیا دارو تولید می شود اما حتی بسته بندی مناسبی برای عرضه این محصولات نداریم.

احتشام با اشاره به اینکه یکی از عواملی که نقش بسیار مهمی می تواند در توسعه این محصولات داشته باشد سرمایه انسانی خلاق و نوآور است، عنوان داشت: ظرفیت و پایه در استان وجود دارد و باید فناوری در کنار آن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروز اقتصاد دانش بنیان اقتصاد کارآفرین است چراکه با کارافرینی می توان اقتصاد ایجاد کرد، افزود: اگر  این امر محقق نشود در بازار بین المللی حرفی برای گفتن نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تأکید بر اینکه باید ایده های ارائه شده در این استارت آپ غربال و تجاری سازی شود، گفت: باید این ایده ها حمایت شود تا این ها از مرحله معرفی عبور کرده و به مرحله رشد و بلوغ برسند.

احتشام با بیان اینکه تجاری سازی یک محصول امروز در بازار بسیار پرهزینه است، بیان کرد: از این رو باید صندوق نوآوری و شکوفایی دست این جوانان را بگیرد و تسهیلات در اختیار آن ها قرار دهد.

وی با بیان اینکه استارت آپ ها بسیار ایده خوبی است، بیان داشت:  این ایده های استارت آپی می تواند با توجه به شرکت های دانش بنیانی که در این بخش ایجاد می شود، کارآفرینی کرده و شغل پایدار ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تأکید بر اینکه استارت آپ های بخش کشاورزی می توانند نقش مهمی در گذر از بازار سنتی به بازار مدرن داشته باشند، افزود: امروز در بخش کشاورزی به سمت کشاورزی ارگانیک می رویم و بهتر است محصولات در بخش کشاورزی از سنتی عبور و به سمت کشاورزی مهندس محور و دیجیتالی حرکت کند.

راه اندازی پویش صادرات

احتشام بیان داشت: اتاق بازرگانی بیرجند آمادگی دارد ایده هایی را که قابلیت تجاری سازی بین المللی دارند را در سطح جهانی و در نمایشگاه ها و بازارهای بزرگ این ایده های خوب را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی محصولات جدید و نوع و تغییر رفتار مصرف کننده به سوی این محصولات جدید کار بسیار سخت و پرهزینه ای است، عنوان داشت: از این رو اگر بتوان در این زمینه سرمایه گذاری کرد، اتاق بازرگانی بیرجند برای حمایت از آن آمادگی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند همچنین از راه اندازی پویش صادرات در این اتاق طی سال آینده خبر داد و گفت: در این پویش دوره های آموزشی و کاربردی برای استفاده از تجربیات افراد موفق در حیطه بازار برگزار می شود تا اقدامات مورد نیاز در بازار را به صورت عملی فراگیرند.

۴۶

منبع : خبر آنلاین


منتشر شده

در

خراسان جنوبی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *