ناجا تمام قد پای مبارزه با کرونا/ جنگ شهر به شهر با ویروس منحوس

ناجا تمام قد پای مبارزه با کرونا/ جنگ شهر به شهر با ویروس منحوس

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: بیش از ۵۰ روز است که در ایران با بیماری منحوس کرونا درگیر هستیم، در راستای جلوگیری از شیوع این ویروس تمامی نهادهای اجرایی، انتظامی، نظامی، دولتی، مردمی و … پای کار آمدند و با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا اقداماتی را انجام دادند.

یکی از نهادهایی که به جرأت می‌توان گفت اگر همکاری آنها نبود هیچکدام از تصمیمات اخذ شده برای جلوگیری از شیوع کرونا و همچنین اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی میسر نبود، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است.

مجموعه ناجا در کنار طرح نوروزی پلیس‌های تخصصی، اقدامات ضد کرونایی را هم در دستور کار خود قرار داد. پلیس امنیت اقتصادی، راهور، یگان ویژه و امنیت عمومی بیشتر از سایر پلیس‌ها تخصصی با این موضوع درگیر بودند.

ضدعفونی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر با استفاده از ۶۴۰ خودروی آبپاش

یگان‌های ویژه با تهیه و تولید ماسک و محلول ضدعفونی و همچنین ضدعفونی کردن معابر شهری نقش مهمی در جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور داشتند.

سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد اقداماتی که در راستای جلوگیری از شیوع کرونا انجام داده‌اند، اظهار کرد: تا به امروز بیش از ۱۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر از معابر را با استفاده از حدود ۴ میلیون لیتر مواد ضدعفونی که این مواد هم در مجموعه یگان‌های ویژه تهیه شده بود، گندزدایی کردیم.

وی افزود: همچنین با استفاده از ۶۴۰ دستگاه خودروی آبپاش سبک و سنگین تا الان ۶ هزار و ۱۲۰ نقطه مانند پایانه‌های مسافربری، ایستگاه‌های اتوبوس و … ضدعفونی شده است.

به گفته فرمانده یگان‌های ویژه ناجا بیش از ۶ هزار نیروی آموزش دیده یگان ویژه از نخستین روز اقدامات ضد کرونایی یگان ویژه به میدان آمده‌اند.

کشف بیش از ۷۲۰ هزار عدد انواع لوازم بهداشتی احتکار شده

همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور با کمبود ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده مواجه شدیم که یک دلیل این موضوع احتکار این اقلام از سوی سودجویان بود، پلیس امنیت اقتصادی از همان روزهای اول بااقدامات اطلاعاتی و به کارگیری از نیروی‌ها زبده توانست بسیاری از این انبارها را در کشور کشف و اقلام آنها را تحویل علوم پزشکی دهد تا به جامعه برای رفع نیاز مردم تزریق شود.

سردار محمدرضا مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشریح عملکرد قرار گاه مبارزه با قاچاق در یک هفته گذشته پرداخت و اظهار کرد: طرح تشدید مبارزه با احتکار و قاچاق کالاهای بهداشتی در سطح کشور، رصد اطلاعاتی مبدأ و مقصد کالاهای بهداشتی همچنان ادامه داشته و در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی قرار دارد.

وی افزود: کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی با انجام اقدامات اطلاعاتی، انبارها و مراکز متخلف پخش کالاهای بهداشتی را شناسایی و پس از کسب مجوز قضائی اقدام به بازرسی از انبارهای مورد نظر می‌کنند.

کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی با انجام اقدامات اطلاعاتی، انبارها و مراکز متخلف پخش کالاهای بهداشتی را شناسایی و پس از کسب مجوز قضائی اقدام به بازرسی از انبارهای مورد نظر می‌کنند‌رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا خاطر نشان کرد: کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از واحدهای صنفی، مراکز توزیع و عرضه تجهیزات بهداشتی و انبارها؛ ۷۲۰ هزار و ۶۲۴ عدد انواع تجهیزات بهداشتی شامل ۱۲۷ هزار و ۷۸۳ عدد دستکش ،۲۱۱ هزار و ۳۷۹ عدد انواع ماسک، ۹۳ هزار و ۱۲۷ لیتر مواد ضدعفونی کننده، مواد شوینده و لوازم بهداشتی، کشف شده است.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه تجهیزات بهداشتی مکشوفه به وزارت بهداشت و درمان و در استان‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی تحویل شد، عنوان کرد: در این رابطه ۱۷۶ محتکر دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا در پایان ضمن تقدیر و تشکر از مردم فهیم و متعهد کشور که در شناسایی و کشف اقلام و تجهیزات بهداشتی کمک شایانی به پلیس کرده‌اند، تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه احتکار و قاچاق کالای بهداشتی، سریعاً موضوع را به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

صدور جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای ۴۰۱۲۸ خودرو

مجموعه پلیس راهور هم با نظارت بر مقررات رفت و آمد بیشتر از هر نهادی در اجرایی شدن طرح فاصله گذاری اجتماعی نقش داشت.

سردار سید کمال هادیانفر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از آغاز اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا امروز تعداد جریمه‌های صادره (جریمه ۵۰۰ هزار تومانی) برای رانندگانی که با پلاک غیربومی وارد شهرهای دیگر شده و به این طرح بی‌توجه بوده‌اند، ۴۰ هزار و ۱۲۸ مورد اعلام شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم تذکر پلیس راهور ۵۸۰۴ خودرو اصرار به تردد در شهرهای غیر محل سکونت خود داشتند که از سوی پلیس راهور توقیف شده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: مأموران پلیس راهور در ۷۱۵ گلوگاه حضور داشتند که یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹ خودرو را کنترل کرده‌اند؛ از این تعداد ۳۵۹ هزار دستگاه به شهرهای محل سکونتشان برگردانده شده‌اند.

هادیانفر بیان کرد: پلیس راهور ۳۴ ساعت و ۸ دقیقه و ۸ ثانیه در رسانه ملی حضور داشت و اقدام به اطلاع‌رسانی لحظه‌ای نسبت به وضعیت راه‌ها، آخرین قوانین اجرایی در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و … به شهروندان کرده است.

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باعث خلوتی معابر شده ولی متأسفانه اغلب تصادفات در این بازه زمانی به دلیل عدم کنترل وسیله نقلیه و همچنین داشتن سرعت بالا و غیرمجاز بوده است به گفته وی، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باعث خلوتی معابر شده ولی متأسفانه اغلب تصادفات در این بازه زمانی به دلیل عدم کنترل وسیله نقلیه و همچنین داشتن سرعت بالا و غیرمجاز بوده است که در همین جا به مردم توصیه می‌کنم درست است معابر خلوت شده و ترافیک چشمگیری بر معابر حاکم نیست، اما قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت و با سرعت مطمئنه حرکت کنید.

هادیانفر گفت: یکی از گروه‌های مؤثر در مقابله با شیوع ویروس کرونا، قطعاً پلیس راهور بوده چرا که اگر کنترل‌ها دقیق و با جدیت انجام نمی‌شد، مردم به ترددهای خود ادامه می‌دادند و نتیجه آن، پر شدن بیمارستان‌ها و افزایش این بیماری در جامعه بود. اگر پلیس راهور کمی در این طرح کوتاهی می‌کرد، آمار مبتلایان به این بیماری رو به کاهش نبود و شاید با یک بحران بزرگی در کشور مواجه می‌شدیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان از ترددهای بی مورد جدا خودداری کنند و در خانه بمانند چراکه عدم توجه به این طرح، سلامت عموم جامعه را به خطر می‌اندازد و پلیس نیز با افراد متخلف و کسانی که طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، برابر قانون برخورد می‌کند.

۹۵ درصد اصناف پایتخت با طرح فاصله گذاری اجتماعی همکاری داشتند

برای مقابله با کرونا نیاز به تعطیلی ادارات و واحدهای صنفی است که در همین راستا پلیس امنیت عمومی با گشت‌های شبانه روزی بر تعطیلی اصناف و همچنین فعالیت اصنافی که نباید در این روزها تعطیل باشند و باید به مردم خدمات ارائه دهند، نظارت داشت.

سرهنگ نادر مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای طرح فاصله گذاری اجتماعی تاکنون پلیس اماکن پایتخت بالای ۶۰ هزار بازدید شبانه روزی از اصناف در پایتخت داشته است که حدود ۱۷ هزار اخطار در این بازدیدها به اصناف ابلاغ شده است.

وی افزود: بالای ۹۵ درصد از اصناف با پلیس امنیت در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی همکاری داشته‌اند.

به گفته رئیس پلیس اماکن پایتخت، ۵ درصد از صنوفی که فعالیتشان نسبت به لیست ارائه شده فعالیت صنوف در طرح فاصله گذاری اجتماعی غیرضروری بوده است، بر خلاف تذکرات مکرر پلیس، همچنان اقدام به بازگشایی واحد صنفی و فعالیت داشته‌اند که این ۵ درصد هم بعد از چند بار تذکر پلمب شدند.

سرهنگ مرادی در پایان گفت: از تمام تجار، کسبه تشکر و قدردانی می‌کنیم چرا که همکاری این افراد با پلیس اماکن برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به منظور مقابله با ویروس کرونا و کاهش مبتلایان به این بیماری بسیار خوب بوده است.

امسال ناجایی‌ها حتی در ایام تعطیلات در حالت آماده باش قرار داشتند

مأموران ناجا امسال برخلاف سال‌های گذشته فعالیت بیشتری در ایام تعطیلات داشتند و حتی زمانی هم که شیفت حضورشان در محل کار نبود، در حالت آماده باش قرار داشتند تا بتوانند هرچه زودتر کشور را از لوث وجود این ویروس منحوس پاک کنند.

طرح‌های مختلف برای جلوگیری از شیوع کرونا، بی توجهی مردم به اطلاعیه‌ها و ادامه داشتن سفرهای نوروزی و… زحمت پلیس را در ایام تعطیلات چند برابر کرد اما هنوز هم پلیس‌های تخصصی با تمام قوا پای کار هستند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *