اصول بورس

مولفه های اصلی بورس را بدانیم

معاملات بورس تا چند سال پیش دریک تالار همان تالار اصلی بود انجام میشد ولی به دلیل حجم  بالای شرکت های خواستار پذیرش از چندی پیش تالار فرعی افتتاح گشت تالار بورس شامل سه مرحله و طبقه می باشد.هر بخش از تالارها دارای قوانین و مشخصات تدوین شده ای است که شرکت ها باداشتن شرایط و رعایت قوانین به هر تالار وارد  می شوند.خرید و فروش اوراق بهادار ثبت شده در بورس در تالار بورس انجام میشود خرید و فروش در ساعات مشخصی ۹ الی ۱۲:۳۰ صورت میگیرد.امکانات مورد نیاز نیز در این تالار از قبیل تلفن و کامپیوتر و میز برای  کارگزاران آماده شده است. لازم به ذکر فرق هایی بین دو تالار وجود دارد.

مولفه های اصلی:

  • تالار بورس
  • فهرست رسمی بورس
  • تابلوی قیمتها
  • تالار بورس

 

تالار بورس شامل سه تابلو می باشد

  1. تابلو اول تالار اصلی
  2. تابلودوم تالار اصلی
  3. تابلو تالار فرعی

در تالار فرعی شرکتها پذیرش مشروط می شوند تا بتوانند شرایط مورد نظر را کسب کنند و به تالار اصلی وارد شوند. در تالارفرعی نوسان قیمتها کمتر از ۱۰۰ تومان اجازه داده می شود ولی در تالار اصلی معامله چنین سهامی اجازه داده نمی شود.

فهرست رسمی بورس

در بورس اوراق بهادار تنها اوراقی قابل معامله هستند که نام آنها در فهرست رسمی بورس درج شده باشد. سهام هر شرکت ابتدا باید مورد تایید سازمان بورس باشد تا بتواند در تالار بورس مورد معامله قرار گیرد و این ظوابط هم جهت اطمینان بیشتر خریدار به وضعیت شرکت در بلندمدت است.

تابلوی قیمتها

تابلوی قیمتها تمامی معاملات را در معرض دید و آگاهی و قضاوت عموم می گذارد. در پایان هر روز این اطلاعات برای درج در روزنامه های رسمی کشور، به دفتر آنها ارسال می شود تابلوی قیمتها در تالار بورس زینت بخش دیوار شده است تا خریداران بدانند، مجموعه سهام در هر لحظه از نظر قیمت و تعداد سهام قابل عرضه یا مورد تقاضا در چه وضعیتی قرار دارند.


منتشر شده

در

بورس, مقاله

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *