موسیقی پاپ کشور روبه افول است/پیش‌بینی می‌کردیم «افسانه چشم‌هایت» مورد انتقاد قرار گیرد

موسیقی پاپ کشور روبه افول است/پیش‌بینی می‌کردیم «افسانه چشم‌هایت» مورد انتقاد قرار گیرد

موسیقی پاپ کشور روبه افول است/پیش‌بینی می‌کردیم «افسانه چشم‌هایت» مورد انتقاد قرار گیرد
موسیقی پاپ کشور روبه افول است/پیش‌بینی می‌کردیم «افسانه چشم‌هایت» مورد انتقاد قرار گیرد

ایسنا/خراسان رضوی مهیار علیزاده گفت: موسیقی پاپ کشور ما در شرایط بدی به سر می‌برد و رو به افول است.

این آهنگساز در سلسله لایوهای اینستاگرامی «نت شاهد» که با موضوع درآمدی بر ماهیت موسیقی خوب برگزار شد، اظهار کرد: تا زمانی که افرادی در موسیقی حضور داشته باشند که روزانه آثار زیادی تولید کنند، فقط به مسائل اقتصادی آن توجه داشته باشند و به اصل هنر توجهی نداشته باشند، اوضاع موسیقی ما خوب نخواهد شد و قطعا این اتفاق گوش و سلیقه افراد را به شدت تنزل می‌دهد و ضربه بزرگی بر فرهنگ کشور وارد خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای بهبود اوضاع فرهنگ و هنر کشور متولیان فرهنگ باید از جنس هنر باشند تا بتوانند با دلسوزی، حمایت‌ها را به هنرهای جدی تزریق کنند. آموزش درست به کودکان و نوجوانان نیز از مسائل مهم دیگری است که می‌تواند در این امر تاثیرگذار باشد.

این آهنگساز با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا از موسیقی‌های کلاسیک و جدی حمایت می‌شود، بیان کرد: این موضوع برای رشد و اعتلای فرهنگ آن کشورها قابل اهمیت است اما متاسفانه در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد و حمایتی برای تولید آثار موسیقی کلاسیک و جدی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ما در کشورمان موسیقی خانقاهی، صوفی‌گرایانه و موسیقی‌های فولکلور اقوام مختلف را داریم که ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب جوان دارد و در کشورهای دیگر چنین چیزی وجود ندارد اما آن‌ها بهترین استفاده را از آثار فولک محدود خود می‌کنند و متاسفانه ما استفاده درست را از این موضوع انجام نمی‌دهیم.

موسیقی خوب تعریف خاصی ندارد و نسبی است

علیزاده در رابطه با تعریف موسیقی خوب بیان کرد: موسیقی خوب تعریف خاصی ندارد و نسبی است. شاید وقتی ۲ اثر موسیقی در کنار یکدیگر قرار بگیرد، بتوان از نظر ارزش‌های فرهنگی، غنای موسیقی، آهنگ‌سازی و تنظیم آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد اما اصولا زمانی که گوش مردم به موسیقی‌های با ارزش و سطح بالا عادت کند، دیگر پذیرای هر نوع موسیقی نخواهد بود.

این آهنگساز با بیان اینکه در هنگام ساخت یک اثر موسیقی بهتر است که ابتدا شعر نوشته شود و سپس بر روی آن آهنگ‌سازی شود، گفت: بنده همیشه گفته‌ام که چون شعر به عنوان یک اثر مستقل هنری دارای فرم، اتمسفر و رنگ است، در حوزه موسیقی باکلام ابتدا باید شعر انتخاب شود و سپس با توجه به فضای شعر، روی آن آهنگ‌سازی شود.

علیزاده گفت: انتخاب مسیر برعکس این، مسیری ساده‌تر و آماتورگونه‌تری است که بنده تابه حال این کار را انجام نداده‌ام اما بسیاری از آهنگ‌سازان در زمینه موسیقی پاپ این کار را انجام می‌دهند و پس از ساخت ریتم، از ترانه‌سُرا می‌خواهند که بر روی آن ترانه بنویسد که به نظر بنده این اتفاق حرفه‌ای نیست و به آن به چشم موسیقی بازاری و زودگذر می‌توان نگاه کرد.

وی در رابطه با استفاده از اشعار کلاسیک و نو در آثارش عنوان کرد: بنده به اشعار کلاسیک علاقه‌مند هستم. آلبومی را خوانده‌ام که در آن اشعاری از مولانا وجود دارد. با مهران مدیری چند قطعه تولید کرده‌ایم که در آن‌ روی اشعار حافظ و مولانا کار شده و با هادی فیض‌آبادی نیز همینطور اما شاید به دلیل اینکه در حوزه موسیقی با کلام، مردم بنده را بیشتر با آثار علیرضا قربانی که در آن کارها از اشعار نو مانند اشعار استاد ابتهاج و دکتر شفیعی کدکنی استفاده شده، می‌شناسند، تصور کنند بیشتر از اشعار معاصر در کارهایم استفاده می‌کنم اما اینطور نیست.

علیزاده در رابطه با همکاری با علیرضا قربانی و همایون شجریان در آلبوم «افسانه چشم‌هایت» گفت: بنده زمانی که شروع به نوشتن آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان کردم و سال‌های زیادی هم از آن می‌گذرد، به دنبال ساخت موسیقی عامه‌پسند نبودم.

در موسیقی عامه‌پسند از اشعار، ترانه‌ها و عاشقانه‌های سطحی استفاده می‌شود

این آهنگساز ادامه داد: ساخت موسیقی عامه‌پسند مولفه‌هایی دارد که در آن از اشعار و ترانه‌های سطحی و قابل فهم برای اکثر اجتماع استفاده می‌شود. در این موسیقی‌ها در رابطه با عشق‌های سطحی صحبت می‌شود که بنده در هیچ‌کدام از شعرهای آلبوم «افسانه چشم‌هایت» از این موضوع پیروی نکرده‌ام.

وی افزود: بنده اشعار آلبوم «افسانه چشم‌هایت» را از منظومه نیما یوشیج و اشعار اخوان ثالث، سیمین بهبهانی، شاملو و… انتخاب کرده بودم که در ابتدا خوانش آن برای خودم نیز سخت بود و به دنبال جذب مخاطب سطحی در این آلبوم نبوده‌ام.

این آهنگساز بیان کرد: زمانی که با علیرضا قربانی و همایون شجریان در این رابطه صحبت می‌کردیم، به آن‌ها گفتم که این آلبوم به آن سمت و سویی که آثار قبلی‌شان می‌رفت و باعث پر فروش شدن و مورد اقبال عموم مردم قرار گرفتن می‌شده، نخواهد بود و با توجه به انتظار بالای مردم از این آلبوم، قطعا انتقادهای زیادی به آن وارد خواهد شد.

علیزاده با بیان اینکه هدف ساخت آلبوم «افسانه چشم‌هایت» این بود که در آینده از آن به عنوان آلبومی بازاری یاد نشود، گفت: زمانی که کمتر موسیقی ارکسترال جدی بی‌کلام گوش داده باشیم، ممکن است دچار این معضل بشویم که در موسیقی به دنبال ملودی‌ها و شعرهای ساده بگردیم که بتوانیم سریعا با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم اما آلبوم «افسانه چشم‌هایت» را به دلیل حجم بالا و پیچیدگی شعرها و تنظیم‌هایش باید در بلندمدت شنید چون درک آن آسان نیست و نمی‌شود سریعا با آن به خوبی ارتباط برقرار کرد.

این آهنگساز تصریح کرد: آلبوم «افسانه چشم‌هایت» و بیشتر آثار بنده در بافت ارکسترال قرار می‌گیرد و ضبط این آلبوم با حضور ۴۰ نوازنده به صورت زنده در استودیو انجام شد که در آن حتی امکان ادیت نداشته‌ایم.

فرمولی برای ماندگاری آثار موسیقی وجود ندارد

وی درباره ماندگاری آثار موسیقی عنوان کرد: فرمولی برای ماندگاری آثار موسیقی وجود ندارد و هنگام ساخت آن نمی‌توان متوجه شد که ماندگار و پرطرفدار خواهد شد یا خیر. برای مثال می‌توانم به موزیک «بی‌قرار» علیرضا قربانی اشاره کنم که هیچ‌کدام از ما هنگام ساخت آن پیش‌بینی نمی‌کردیم که تا حد زیادی با اقبال عموم مواجه شود اما آنقدر طرفدار پیدا کرد که در کنسرت‌ها مدام درخواست اجرای این قطعه را می‌کنند.

علیزاده با بیان اینکه در کشور ما آثار موسیقی روز دنیا دنبال نمی‌شود، گفت: متاسفانه مردم ایران، هنردوستان و حتی قشر دانشگاهی ما آثار موسیقی روز و جدی دنیا را دنبال نمی‌کنند. بنده زمانی که به ارمنستان مسافرت کردم با موسیقی‌های قرن ۲۰ در دنیا آشنا شدم و متوجه تحول موسیقی شدم اما سیستم‌های هارمونی که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود، به روز نیست.

این آهنگساز در رابطه با تحصیلات خود در رشته موسیقی گفت: بنده ۱۰ ساله بودم که با تشویق خانواده مشغول فراگیری ساز تار در محضر استاد کیوان ساکت شدم و پس از چندین سال آموزش در نزد ایشان، هم‌زمان به گروه ارکستر وزیری و دانشگاه موسیقی سوره وارد شدم و پس از فارغ التحصیلی در این رشته، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به کنسرواتوار کومیتاس ارمنستان در شهر ایروان رفتم و به مدت ۲ سال آهنگ‌سازی مدرن را آموختم و از آن پس نحوه دید بنده به موسیقی تغییر کرد و سپس برای رشته موسیقی‌شناسی در دانشگاه وین پذیرفته شدم و در آنجا به ادامه تحصیل پرداختم.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *