موج دوم کرونا در راه است/توپ تدبیر در زمین مردم

موج دوم کرونا در راه است/توپ تدبیر در زمین مردم
موج دوم کرونا در راه است/توپ تدبیر در زمین مردم

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ششم اسفندماه ۹۸ بود که نخستین تست کرونا در یزد مثبت شد و نخستین مرگ ناشی از این بیماری نیز در همان روز گزارش شد.

در آن روزها که مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته بودند، اعلام آمار مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از این بیماری، شوکی در جامعه ایجاد کرد که مردم به سمت پیشگیری حرکت کردند و اغلب آنها ماندن در خانه را مقدم بر هر پیشگیری دیگری مدنظر قرار دادند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، هفته اول شیوع کرونا در یزد یعنی از ۷ تا ۱۳ اسفندماه هفت نفر، هفته دوم از ۱۴ تا ۲۰ اسفند ۱۲۰ نفر، هفته سوم از ۲۱ تا ۲۷ اسفند ۲۲۹ نفر، هفته چهارم از ۲۸ اسفند تا ۵ فروردین ۴۰۴ نفر، هفته پنجم از ۶ تا ۱۲ فروردین ۲۶۰ نفر، هفته ششم از ۱۳ تا ۱۹ فروردین ۱۱۸ نفر، هفته هفتم از ۲۰ تا ۲۶ فروردین ۱۲۴ نفر و هفته هشتم از ۲۷ فروردین تا دوم اردیبهشت ماه ۴۴ نفر به کرونا مبتلا شدند.

گرچه آمار هفته نهم بر اساس سیاست وزارت بهداشت به رسانه‌های استان اعلام نشد اما شواهد نشان می‌دهد آمار هفته نهم نیز همچنان نزولی است.

خانه نشینی مردم کرونا را مهار کرد

کرونا که در هفته چهارم شیوع در استان یزد به اوج خود رسید و طی یک هفته ۴۰۴ نفر را مبتلا کرد، مردم را به خانه نشینی و اصناف را به تعطیلی مصمم کرد و همین امر سبب شد تا این بیماری تقریباً مهار شود.

اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تا حد زیادی توانست این بیماری را تحت کنترل درآورد اما با بروز مشکلات اقتصادی برای اصناف و فشارهای اقتصادی که به مردم تحمیل شد، دولت تقریباً شرایط را به حالت عادی بازگرداند و توپ پیشگیری را به زمین مردم انداخت.

کرونا افسارگسیخته در شهر می‌تازد

ویروس خطرناک کرونا که تا حد زیادی مهار شده بود اکنون دوباره افسارگسیخته در شهر می‌تازد و موجی از نگرانی در بین مردم و مسئولان حوزه بهداشت و درمان ایجاد کرده است.

در استان یزد، گروهی از مردم همچنان در قرنطینه خانگی خودخواسته به سر می‌برند و عده‌ای دیگر به خاطر تأمین معاش، قرنطینه را رها کرده و به کار و معاش روزانه خود پرداخته‌اند و در این بین به نظر می‌رسد دولت نظارت را رها کرده و صفر تا صد پیشگیری از این ویروس را به خود مردم واگذار کرده است.

لغو قرنطینه‌های خانگی به دنبال ناچاری برای امرار معاش

عده زیادی از مردم به خوبی از عهده مهار کرونا برآمده‌اند ولی عده‌ای دیگر ندانسته و برخی از روی ناچاری برای کسب درآمد و امرار معاش، در اجتماع حضور یافته‌اند که این امر بار دیگر کادر درمانی و پزشکان را به توصیه‌های اکید واداشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر یزد برای مهار این بیماری روند نزولی را طی می‌کند.

رفت و آمدهای غیرضروری مهار نشود، کرونا همچنان مهمان ما خواهد بود

محمود نوری شادکام بیان کرد: تا زمانی که دورهمی‌های خانوادگی، رفت و آمدهای غیر ضروری و رعایت نکردن بهداشت ادامه داشته باشد، کرونا همچنان مهمان ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: موج اول کرونا تقریباً در استان یزد مهار شده اما اگر مردم رعایت نکنند، به زودی وارد موج دوم کرونا در استان خواهیم شد.

خداحافظی اکثر بیمارستان‌های یزد با بخش کرونا

نوری شادکام در مورد وضعیت بیمارستان‌های استان نیز بیان کرد: مهار بیماری معنایش این است که ۲۰ بیمارستان در استان یزد بیماران کرونایی را پذیرش می‌کردند اما با توجه به روند نزولی، پنج بیمارستان دیگر بیمار کرونایی ندارند.

وی ادامه داد: احتمالاً ابتدای هفته آینده بخشی از ۵ بیمارستان را مختص بیماران کرونایی انتخاب و بقیه بیمارستان‌های دیگر را هم پاک اعلام کنیم.

ساده انگاری کرونا فاجعه انسانی رقم خواهد زد

با توجه به اینکه به جز مدارس و دانشگاه‌ها، تقریباً تمام بخش‌های دیگر طبق روال عادی در حال فعالیت هستند و نظر می‌رسد دولت نیز از فشار برای اجرای دقیق طرح فاصله گذاری اجتماعی کاسته، مردم باید بیش از گذشته نسبت به پیشگیری و عمل به توصیه‌های پزشکان شدت عمل داشته باشند.

ساده انگاشتن کرونا و بی‌توجهی به توصیه‌های پزشکی به طور قطع فاجعه‌ای انسانی رقم خواهد زد بنابراین لازم است مردم همچنان توصیه‌ها و تدابیر پیشگیرانه را رعایت کنند و باور داشته باشند که کرونا هنوز خداحافظی نکرده و هنوز مهمان ناخوانده کشور است.


منتشر شده

در

یزد

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *