معرفی کامل شهرستان اردکان یزد نگین کویر ایران

معرفی کامل شهرستان اردکان یزد نگین کویر ایران

شهر اردکان کجاست ؟

اَردَکان شهری است در بخش مرکزی شهرستان اردکان استان یزد ایران. اردکان از بزرگ‌ترین شهرهای استان یزد است. بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهر برابر با ۷۵,۲۷۱ نفر بوده‌ است. اردکان به معنی شهر مقدس که از دو کلمه ارد+کان تشکیل شده‌ است که ارد به معنی مقدس و کان به معنی سرزمین است.

صنایع و محصولات اردکان

از مهم‌ترین معادن اردکان و ایران می‌توان به سنگ آهن چادرملو، و اورانیم ساغند اشاره کرد. معادن باریت، سیلیس، سنگ‌های ساختمانی، و خاک مرغوب آن جهت صنایع کاشی نمونه‌های مورد اشاره هستند.

اردکان به‌ عنوان قطب فولاد منطقه ویژه اقتصادی فولاد در نظر گرفته شده‌است. از بزرگ‌ ترین کارخانجات که در حوزه فولاد و سایر صنایع در حال راه‌اندازی هستند عبارت‌اند از:کارخانجات گندله‌سازی اردکان، نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو، کارخانه آهن اسفنجی DRI، شرکت سرمایه‌گذاری فولاد غدیرفولاد ارفع،

شرکت الکترود گرافیتی ایران، مجتمع فولاد اردکان، شرکت کاشی و سرامیک گلسرام، شرکت کاشی ایفاسرام، کارخانجات کاشی صدف و زیر مجموعه‌ها، کاشی خاتم، مجتمع چینی بهداشتی رز سفید، شرکت صنایع خودرو کویر ایران، شرکت سرامیک های صنعتی اردکان،

کارخانجات نساجی اردکان، شرکت دامپروری میلشبار، کارخانجات شیشه شناور و کارخانجات مختلفی در حوزه‌ های صنایع غذایی، بهداشتی، تبدیلی، گرمایشی، سرمایشی، قطعه‌سازی وغیره. پسته و حلوا ارده اردکان نیز معروف است.

فرهنگ شهر اردکان یزد

آشنایی با اردکان یزد

کویر اردکان یزد

این کویر که سیاه کوه نام دارد مهم‌ترین کویر منطقه یزد است. شکل آن درست مثل یک نعل اسب ست که با جهت شمال غربی – جنوب شرقی در شمال اردکان قرار گرفته‌ است.

این منطقهٔ کویری بین دو کوه منفرد سیاه‌ کوه به ارتفاع ۲۰۵۰ متر در شمال و هریشت به ارتفاع ۱۹۳۹ متر در جنوب واقع است و مکانی ست مناسب جهت جذب جریان‌های آبی و سیلابی که از دامنهٔ این دو کوه سرازیر می‌شود.

جاذبه های گردشگری اردکان یزد

چک چک، یادگاری از شاهدخت ساسانی

چک چک یا چکچکو، زیارتگاه پیر سبز و پوشیده شده از سنگ مرمر سبز است که هر ساله از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ خرداد ماه، مراسم بزرگداشت صاحب پیر و گردهمایی اجتماعی، دینی و فرهنگی زرتشتیان در دامان طبیعت بکر و محیطی خودمانی برگزار می شود.

این مراسم به منظور بزرگداشت از صاحب پیر که طبق روایت و داستانی نقل شده از زرتشتیان، یکی از شاهدخت های دوران موبدشاهی زمان ساسانیان (احتمالا دختر یزد گرد سوم) به نام نیک بانو خواهر شهربانو همسر امام حسین (ع) می باشد، برگزار می شود.

نیک بانو پس از سقوط مداین به دست اعراب (تازیان)، برای حفظ پاکدامنی خویش به اطراف و اکناف ایران آواره گردید و به این منطقه پناهنده شد.

آثار تاریخی اردکان یزد

کمپ ریگ زرین اردکان

کمپ کویری ریگ زرین اردکان نزدیک به پناهگاه حیات وحش “در انجیر” و “نی باد” قرار دارد، حیات وحشی زیبا و کمیاب که موجوداتی نظیر قوچ، میش، کل، هوبره، کبک، جبیر و گربه شنی را در سایه خود حفظ کرده است.

کمپ کویری ریگ زرین اردکان همه روزه خدماتی نظیر موارد زیر را انجام می دهد؛ موسیقی زنده، سافاری، موتور سواری، شتر سواری، سالن سینما، رستوران، سایت تخصصی پرواز، اقامتگاه به صورت سوییت و کپر، مزرعه ارگانیک، پیست سوارکاری و پرورش اسب، آشپزخانه برای تهیه پیتزا، چای آتشی، آش شولی یزدی، جوجه کباب، کیک یزدی و …

جاذبه های طبیعی اردکان یزد

موزه فرش اردکان

موزه خانه افضلی، خانه ای تاریخی و تاجر نشین مربوط به اواخر عهد قاجار و اوایل پهلوی است که سعی دارد تا هنر صنعت فرش و بافندگی را شناسایی، معرفی، مستند نگاری و احیا سازد.

در موزه فرش اردکان؛ دست بافت های زنان و مردان اردکانی و سایر نقاط کشور (مناطق قشقایی شیراز، فرش های سبک تبریز، فرش های افشار کردستان و …)، کارگاه های دوره صفویه، زیلوهای قدیمی و چندی از نقشه های فرش اردکان قرار دارد

و همچنین بخش های مختلفی از چگونگی صنعت قالی بافی نیز در سرداب خانه افضلی وجود دارد که مراحلی همچون ایجاد دار قالی، پنبه پاک کنی، هنر رنگرزی و شیوه بافت فرش توسط استاد کاران را به نمایش گذاشته است.

موزه های اردکان یزد

بازار چهارسوق اردکان

بازار چهارسوق اردکان، یکی از بزرگترین چهارسوق های خشتی کشور با بیش از ۴۰۰ سال قدمت می باشد که هنر دست معماران دوره صفویه است. بازار چهار سوق اردکان در گذشته، زینت بخش شهر و متعلق به زرگرها بوده که اینک تنها دو راسته کوچک با چند بنای اطرافش باقی مانده است.

واژه چارسوق و چارسو یا چارسوی (در لهجه عامیانه) به محلّی که در ۴ طرف آن بازار قرار داشته گفته می شده است اما در اینجا کلمه چهارسوق به معنای محل تلاقی دو بازار می باشد. در شهر اردکان، بازارهایی مخصوص طبقه تجار و کسبه وجود داشته که دو بازار چهارسوق کوچک و بزرگ مهمترین آنها محسوب می شوند.

بازارهای قدیمی اردکان یزد

بافت تاریخی اردکان یزد

بافت تاریخی استان یزد و قدمت طولانیش شهرتی جهانی دارد، اما اردکان در میان دیگر بافت های تاریخی یزد از گستردگی و جذابیت ویژه ای برخوردار است. محله ها و دیگر بخش های این بافت، انسجام و سلامتی خود را به خوبی حفظ کرده تا زیبایی و صلابتش را برای آیندگان به نمایش بگذارد.

گشت و گذار در این بافت ۵۰ هکتاری و استشمام بوی دوست داشتنی کاهگل، حس خوشایندی است و تجربه ای منحصر به فرد را برای بینندگانش به ارمغان می آورد. در حین قدم زدن، بازار، مسجد، آب انبارها، کاروانسرا، محله، دالان و کوچه های تنگ متعددی به چشم می خورد که هر گوشه اش خاطرات زندگی پررونق ساکنانش را زمزمه می کند.

 

 

مناطق گردشگری و بلیط اتوبوس , بلیط هواپیما , بلیط قطار


منتشر شده

در

گردشگری

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *