مسئولان به تعیین مرزهای عفاف فرهنگی برای جوانان توجه کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عباس پسندیده دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث صبح امروز در همایش ملی الگوی مفهومی عفاف جنسی گفت: عفاف یک موضوع فردی نیست، بلکه ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن بسیار اهمیت دارد که متأسفانه در جامعه ما مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه حجاب به معنای عفاف نیست، عنوان کرد: حجاب بخشی مهمی از مفهوم عفاف را در برمی گیرد اما تمام آن نیست. یکی از مشکلات موجود در جامعه ما، نبود مدل الگویی جامع در خصوص عفاف است و تنها موضوع مورد توجه در حوزه عفاف، حجاب است.

وی ادامه داد: این در حالی است که حجاب به لحاظ مفهومی عضو کوچکی از عفیف بودن را تشکیل می دهد.

پسندیده با تأکید بر اینکه وجود مدل مفهومی برای عفاف می تواند به برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های فرهنگی کشور کمک کند، بیان کرد: برخی مطالعات نشان می دهد که میزان پوشش زنان در نیویورک در حال افزایش است و علت این امر، تغییر نگرش فمینیست ها نسبت به زنان است.

دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه عفاف دارای سه بعد فردی، فرهنگی و اجتماعی است، اظهارداشت: در بعد فردی جوان باید به شناخت و تثبیت عفت فردی برسد و مرزهای فردی عفاف را برای خود تعریف کند تا قادر به مهار وسوسه ها، افزایش نفوذپذیری خود در برابر فشارهای اجتماعی و تاب آوری در برابر لذت ها باشد.

وی در خصوص عفاف فرهنگی نیز توضیح داد: لازم است جوانان، هنجارها و ارزش های عفیفانه فرهنگی را بشناسند، از سوی دیگر نیاز داریم تا تاب آوری و نفوذناپذیری فرهنگی جامعه را افزایش دهیم.

پسندیده در خصوص عفاف اجتماعی نیز توضیح داد: لازم است تا مسئولان کشور و کارشناسان حوزه های اجتماعی به تعریف مرزهای اجتماعی عفاف در محیط کار، دانشگاه و فضاهای عمومی بپردازند. موضوع بازدارندگی ساختارهای اجتماعی و کاهش زمینه تحریکات و نفوذناپذیری اجتماعی از جمله مهمترین ساختارهایی است که در جامعه ما وجود ندارد و نیاز جدی به برنامه ریزی برای آنها داریم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *