متولیان فرهنگ از ایسنا گفتند

علی متقیان ـ مدیرعامل ایسنا ـ در نشستی که با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و با موضوع بحث و بررسی فعالیت کمیسیون «هنر و معماری» در شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل این خبرگزاری برگزار شد، در ابتدای سخنانش با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست به میزبانی ایسنا، سالگرد تبدیل ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز تبریک گفت.

متقیان در این زمینه یادآور شد: ستاد عالی انقلاب فرهنگی در خرداد سال ۵۹ به دستور امام راحل تاسیس شد و جهاد دانشگاهی هم مولود انقلاب فرهنگی است؛ ما (ایسنا) هم زاده این تشکیلات هستیم. در سال ۶۴ ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شد و در آذر ماه ۶۴ سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی را جشن گرفتیم.

وی در ادامه به معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای خبرگزاری دانشجویان ایران که در آغاز دهه سوم فعالیت خود قرار دارد، پرداخت و گفت: ۱۶ آذر ۷۸ آغاز فعالیت ایسنا بود و در ۱۶ آذر امسال جشن ۲۰ سالگی ایسنا را برگزار کردیم و به دهه سوم فعالیت این خبرگزاری وارد شدیم. در ۲۰ سال قبل که خبر در انحصار چند روزنامه یا یک خبرگزاری و صداوسیما بود، دانشجویان و جهاد دانشگاهی در راستای فعالیت‌های فرهنگی طرحی را ارائه کردند که مورد توجه جامعه رسانه‌ای کشور قرار گرفت و خوشبختانه موفق شد ظرف مدت کوتاهی رشد و توسعه پیدا کند.

مدیرعامل ایسنا اضافه کرد: این خبرگزاری مبنای فعالیت خود را با کار دانشجویان آغاز کرد تا از این طریق دانشجویان در حین تحصیل بتوانند با مشکلات جامعه آشنا شوند و در فضای کار قرار بگیرند. خوشبختانه در مدت کوتاهی آنچنان رشد و جایگاهی برای خود پیدا کرد که مرحوم استاد معتمدنژاد در وصف ایسنا می‌گوید، اطلاع‌رسانی در جمهوری اسلامی به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ قبل از تاسیس ایسنا و بعد از تاسیس ایسنا. با این خبرگزاری یک تحول و نقطه عطفی در خبرگزاری‌های کشور ایجاد شد.

علی متقیان در ادامه دانشجویی بودن را یکی از امتیازهای ایسنا برشمرد و تاکید کرد که همچنان پس از گذشت ۲۰ سال این ویژگی حفظ شده است.

او اضافه کرد: ۹۰ درصد خبرنگاران ما دانشجویانی هستند که در دانشگاه تحصیل و کار خبری می‌کنند. با این تفاوت که مدیران میانی و دروازه‌بانان خبر از ویژگی دیگری برخوردار هستند و آن ثبات مدیریتی است. عمده مدیران در ایسنا سابقه بیست ساله دارند و مدیران میانی سابقه بالای ۱۰ سال دارند. در این سال‌ها مدیرعاملان زیادی در ایسنا حضور پیدا کرده‌اند اما بنده در سال ۸۹ که به این خبرگزاری آمدم و در سال ۹۰ رفتم و مجددا در سال ۹۳ برگشتم، تمام مدیران ارشد و میانی که در سال ۸۹ در این خبرگزاری فعالیت داشتند در سال ۹۳ هم حضور داشتند و اکنون که در سال ۹۸ هستیم ثبات مدیریتی را حفظ کرده‌ایم. بدنه دانشجویی و ثبات مدیریتی یکی از نکاتی است که باعث موفقیت ایسنا شده است.

وی سپس خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که تمام پرسنل و خبرنگاران ایسنا را خودمان آموزش داده‌ایم و خبرنگاری نداریم که در جای دیگری آموزش دیده باشد. تمام خبرنگاران با خط مشی و تربیت ایسنا بدون هیچ‌گونه وابستگی تربیت شده‌اند. نکته دیگر اینکه ما به هیچ جناح سیاسی وابستگی نداریم و از نظام جمهوری اسلامی دفاع می‌کنیم که شامل تمام ارکان نظام است و برای ما یک رکن با سایر رکن‌ها تفاوتی ندارد. وابسته به نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی هستیم و همین امر حضور ما را در دانشگاه‌ها پررنگ‌تر کرده است.

متقیان افزود: در خبر، صداقت، امانتداری، درست‌نویسی و صحت خبر را در رأس کار قرار داده‌ایم. با اطمینان به شما استادان بزرگوار اعلام می‌کنم اگر خبری را در ایسنا دیدید، با اطمینان تمام آن خبر را پذیرا باشید. شاید خبری را منتشر نکنیم اما آنچه منتشر می‌کنیم خبر درست و صحیح است. ما سخنان یک گوینده را عین کلام او منتشر می‌کنیم نه اینکه با تفکرات سیاسی و دلخواه خودمان به نفع خودمان آن را تغییر بدهیم. امانتدار خبر هستیم و همین امر باعث پرمخاطب‌تر شدن ایسنا شده است. بین خبرگزارهای رسمی از اعتبار خبری خاصی برخوردار هستیم و بیشتر مراجعه استفاده خبر در مطبوعات و سایت‌ها از ایسنا است. اگر در یک سال جمع کنیم، شاید یک ماه ما دوم شده باشیم وگرنه در اغلب موارد و در برآیند کلی، به عنوان اولین خبرگزاری مطرح هستیم. خداوند به ما لطف کرده و این اعتماد خبری را به ما داده است.

در ادامه اسماعیل آذر ـ پژوهشگر و نویسنده ـ با تایید سخنان مدیرعامل ایسنا، ادامه داد: بنده تاکنون چندین مصاحبه در اتاق جلسات و نشست‌های ایسنا داشته‌ام و برای دریافت خبر همیشه ابتدا به سراغ خبرگزاری ایسنا می‌روم. تمام افراد اینجا مانند یکدیگر، مهربان هستند و با فراغ بال صحبت‌های ما را منتشر می‌کنند.

مجید فروغی ـ مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز با تقدیر و تشکر از فعالیت‌های ایسنا و خصوصا مدیریت و اعضای اداره فرهنگی و هنری این خبرگزاری، گفت: حوزه فرهنگ و هنر از ابتدا در این خبرگزاری شکل گرفت و ما شاهد این بودیم که همیشه با اخلاق حرفه‌ای و با رعایت اصول اخلاق، این خبرگزاری به فرهنگ و هنر پرداخته و به همین دلیل از فعالیت ایسنا تقدیر و تشکر می‌کنیم.

محمد خزایی ـ فعال سینمایی و یکی از اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ  در ادامه با تایید صحبت‌های مدیرعامل ایسنا یادآور شد: اینکه مدیران ایسنا از قدیمی‌ها و باسابقه‌های ایسنا هستند، کاملا صحیح است. مدیرانی که از دوران دانشجویی در این خبرگزاری فعالیت داشته و اکنون به سطح مدیران رده‌بالای ایسنا رسیده‌اند و همین امر از دلایل موفقیت ایسنا است؛ چراکه آنها حوزه و نیروهای خود را می‌شناسند و با آنها مراودات بهتری دارند. بچه‌های ایسنا، سرمایه خوبی در حوزه‌ی فرهنگی هستند. به مدیریت ایسنا تبریک می‌گوییم چراکه ایسنا در سال‌های اخیر جهش‌های خوبی در حوزه تولید خبر داشته و به مصاحبه‌شوندگان خود امنیت خاطر روانی داده است. پر مخاطب بودن از شاخص‌های مهم این خبرگزاری است. اگر به رسانه‌های مکتوب مراجعه کنیم بعضا می‌بینیم که با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع از خبرهای ایسنا استفاده کرده‌اند و این شاخص خوبی برای این خبرگزاری محسوب می‌شود.

مجتبی آقایی ـ عکاس و مدیر فرهنگی ـ در ادامه این جلسه با یادی از ابوالفضل فاتح ـ اولین مدیرعامل ایسنا ـ گفت: ایسنا اخلاق حرفه‌ای دارد و همواره در عرصه خبر وفادار است. ایسنا در بخش اخلاق و سلامت حرفه‌ای عمل می‌کند. متاسفانه اکنون می‌بینیم تریبون در دست برخی از افراد است که از آن سوء استفاده می‌کنند اما دوستان ایسنایی مطلقا این کار را انجام نمی‌دهند. فضای حرفه‌ای و اخلاق حرفه‌ای را در ایسنا همواره شاهد هستیم. امیدواریم این فضا هر روز بیشتر در جریان رسانه‌ای ما شکل بگیرد. خوشبختانه همیشه شاهد سلامت خبری در ایسنا بوده‌ایم.

محمدعلی خبری ـ عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در ادامه با مطرح کردن دغدغه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر دانشجویی کشور، گفت: طبق آمار از سال ۶۵ تا ۹۵ در حوزه هنر سه میلیون و ۲۲ هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های گوناگون داشته‌ایم؛ یعنی سالی ۱۰۰ هزار نفر. ما به عنوان جهاد دانشگاهی و ایسنا می‌توانیم در این حوزه اتفاق بزرگ و عظیمی را رقم بزنیم. امکانات لازم برای بروز خلاقیت در سطح کشور و دانشگاه‌ها برای دانشجویان هنر وجود ندارد اما می‌بینیم که خانواده‌ها و جوانان نسبت به رشته‌های گوناگون هنر استقبال زیادی دارند. اگر قرار است دانشجویان هنر به مسیری برسند خبرگزاری ایسنا می‌تواند اتفاقات و مسائل خوبی را در این عرصه رقم بزند. ما می‌توانیم به مسائل و اندیشه‌های آنها بپردازیم. جدای از خبرهای ساده‌ای که در این رابطه منتشر می‌شود ما می‌توانیم با اینها رفت و آمد کنیم و آنها در سال‌های‌ آینده مخاطبان دائمی ما باشند. در اثربخشی و دروازه‌بانی خبر می‌توانیم با اینها ارتباط برقرار کرده و به اثربخشی آنها سمت و سو بدهیم که مطابق با نیازهای جامعه و نظام فعالیت کنند. آنها در آینده، هنرمندان و هنرشناسان جامعه خواهند بود و باید اتفاقی را رقم بزنیم که از استعداد آنها حمایت کنیم. این وظیفه جهاد دانشگاهی و خبرگزاری دانشجویان ایسنا است که هم سبب رونق تولید هنر و هم باقیات و صالحات برای فرهنگ کشور می‌شود.

محمدرضا جعفری جلوه ـ از اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در ادامه با بیان اینکه ذات دانشجویی خبرگزاری ایسنا موجب شادابی، جوانی و اثرگذاری این خبرگزاری شده است، گفت: یکی از رمزهای موفقیت ایسنا وسعت مخاطبان آن است که این امر در چهار ویژگی حفظ شده است و آن چهار ویژگی عبارتند از: ثبات قدم، اخلاق حرفه‌ای و صمیمیت، وسعت نگاه و اعتدال‌بخشی میان فرهنگ و سیاست؛ اینها دلایلی است که این مجموعه را مجموعه‌ای مؤثر معرفی می‌کند.

مدیر شبکه دو سیما سپس بیستمین سالگرد تاسیس ایسنا را تبریک گفت و افزود: از همکارانی که سالیان سال در این خبرگزاری با آنها در ارتباط بوده‌ام و همواره موثر، کارآمد و کارساز بوده‌اند، تشکر می‌کنم. برای ایسنا مهم نیست چه دولتی و سیاستی در رأس کار باشد، ایسنا با مدیران حوزه‌های مختلف کشور ارتباطی تنگاتنگ دارد.

رسانه بیش از آنکه مولد باشد، راوی است

علیرضا بهرامی ـ مدیر اداره اخبار فرهنگی و هنری ایسنا ـ در ادامه با تشکر از سخنان مطرح‌شده، خاطرنشان کرد: ما نبودیم، اگر نبود حضور و فعالیت‌های این همه سال ادامه‌دار دوستانی که در این جلسه جمع و از نیکان جامعه هستند. از آغاز فعالیت در خدمت بزرگواران این جمع در کسوت‌های مختلف بوده‌ایم و مسیری را با هم طی کرده‌ایم.

وی گفت: شما استادان بهتر از هر کسی می‌دانید برخلاف نظر خیلی‌ها، اکنون اولویت با کار فرهنگی است. در خیلی از مناسبت‌های جامعه برخورد مناسبی نسبت به فرهنگ صورت نمی‌گیرد. آنهایی که به حوزه فرهنگ و هنر مومن و آگاه و وفادار هستند این را می‌دانند که اکنون فرهنگ باید در اولویت جامعه ما باشد.

بهرامی با تایید صحبت‌های محمد علی خبری، در عین حال گفت: البته درباره با این موضوع باید این نکته را مد نظر قرار بدهیم که رسانه بیش از آنکه مولد باشد، راوی است. ما در جنبه روایت سعی می‌کنیم که توجه بیشتری نسبت به موضوع‌های دانشجویی هنر داشته باشیم. اکنون در نهادهای مرتبط با دانشجویان هنر، ازجمله جهاد دانشگاهی و وزارت علوم در این زمینه‌ها چه حرکت‌هایی انجام می‌شود که ما راوی آن‌ها نیستیم؟ در چند دوره در جهاددانشگاهی شاهد این هستیم که فرهنگ از اولویت نه تنها خارج، بلکه به زعم بنده تضعیف شده است. وزارت آموزش عالی ما کلا تمایل ندارد که فعالیت جمعی در دانشگاه‌ها انجام شود. این‌ها نهادهایی هستند که باید مولد باشند و ما راوی آن‌ها.

بهرامی در ادامه مبحث لزوم توجه به مقوله فرهنگ، تصریح کرد: وزارت ارشاد در زمینه فعالیت دانشجویی رویکردی ندارد. وزارت بهداشت هم یک رویداد فرهنگی در حوزه ادبیات داشت که در زمان تغییر وزیر، به تخلف متهم شد. با همکاری ایسنا و جهاد دانشگاهی جشنواره شعر دانشجویی با تلاش‌های زیادی برگزار شده اما برخی دانشگاه‌ها از جهاد دانشگاهی برای اجاره سالن هزینه دریافت می‌کنند. این‌ها برای آن خیل عظیم دانشجویان مورد اشاره شما در رشته‌های هنری، پیام دلگرم‌کننده‌ای ندارند.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *