متن کامل سخنان دکتر روحانی در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر انقلاب

متن کامل سخنان دکتر روحانی در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر انقلاب

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نه فارس بودن از نگاه ما امتیاز است و نه عرب بودن امتیاز محسوب می شود، اظهارداشت: امتیاز اصلی برای ما پیروی از رسول خداست ، ما استیلا بر خاک و خوی امپراطوری نمی خواهیم، آنچه در منطقه می خواهیم برادری، وحدت ، پیروی از رسول خدا و پرچمداری او می باشد.

متن کامل سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد (ص) و آله طیبین و صحبه المنتجبین

عید سعید میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام و فرزند برومندش امام جعفر صادق(ع) را به همه مسلمانان جهان، ملت بزرگ ایران، حضار محترم، میهمانان عزیزی که در کنفرانس وحدت اسلامی شرکت کردند، سفرای اسلامی مقیم در تهران که در این محضر حضور دارند و به ویژه به محضر رهبر فرزانه و معظم انقلاب اسلامی تبریک و تهنیت عرض می کنم. زاده امروز در جهان و دنیایی پا به عرصه وجود گذاشت که سراسر آن جهان را تبعیض، فساد، ظلم ، جنگ و خونریزی فرا گرفته بود.

افتخار آنها به قبیله بود و قدرت بازو و شمشیر و هدف آنها استیلا بر اموال و سرزمین دیگران بود. زنان به عنوان شهروندان درجه دوم در جامعه محسوب می شدند و جنگ خونینی بین قبایل و ادیان و مذاهب در طول آن دهه ها استمرار داشت.

دو امپراطوری عظیم و بزرگ در شرق و غرب بر جهان سلطه یافته بودند. در شرق امپراطور ساسانی و در غرب امپراطور روم و بقیه تمدن ها از قبیل چین، هند و مصر جایگاه چندانی در نظم جهانی آن زمان نداشتند.

مردی از جوار کعبه ندایی را به گوش جهانیان رساند که با همه صداها متفاوت بود او برای مردم کتاب آسمانی و حکمت آورده بود، او برای مردم میزان آورده بود این میزان و ترازویی که با همه ترازوهای گذشته فرق داشت. در این میزان و ترازو قبیله آن چنان سبک بود که نشانی از او نبود. ثروت  و جنسیت وزنی نداشت اما صداقت، علم، ایمان و وحدت و یگانگی و برادری بالاترین وزن را در این میزان مشاهده می شد،او پیامبر بود و در عین حال راهبر ، پیشوا ، امام و حاکم بود اما مقدم بر حکومت، پیامبر حکمت بود و این راز موفقیت پیامبر بود. او همه را در کنار هم یکسان قرار داد از سیاه و سفید، عرب و عجم، زن و مرد، فقیر و ثروتمند و تنها معیار بزرگی تقوا ، پاکدامنی ، علم، جهاد و فداکاری بود. او با ایمان ، قانون، اخلاق و با پیمان جامعه را اداره کرد. او تنها با مردها پیمان نبست و بیعت نکرد زنان هم در کنار مردان بودند، او پیمانش تنها با مسلمانها نبود با اهل کتاب و یهود هم پیمان بست و اساس حکومتش و هجرتش، زیربنایش دو پیمانه عقبه بود. پیمان برای رسول خدا با هر جمع و جمعیتی می بست یک معیار بود او هیچ گاه هیچ پیمانی را نشکست و آنها بودند که پیمان شکن بودند “الَّذِینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّهٍ ” اما او پای پیمان خود تا آخر ایستاد و مدینه ای را درست کرد و مدینه النبی ای را ساخت و حکومتی را استقرار بخشید که امروز هم بهترین الگو برای مردم جهان و برای اداره جامعه است.

او در زمینه قانون خود را بر دیگران مقدم نمی داشت و بین پیامبر و مردم و حتی بردگان در اجرای قانون و فرمان الهی و شریعت مساوی بودند و حتی قرآن به پیامبر می گوید اگر تو کج راه بروی و تخلف کنی مجازات تو سنگین تر است.”لَقَدْ کِدتَّ تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ شَیْئًا قَلِیلًا إِذًا لَّأَذَقْنَاکَ ضِعْفَ الْحَیَاهِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ “در برابر قانون همه یکسان و مساوی هستند و چه معجزه بزرگی او آورد، به غیر از قرآن که معجزه آسمانی او بود، او با اخلاقش که وَ اِنَّکَ لَعَلَی‌ خُلُقٍ عَظیم، بزرگترین معجزه اجتماعی و فضیلتی را در جامعه به جهانیان نشان داد.

او با معجزه سیاسی خود پیمانی را بست و صلحی را امضا کرد که از دهها و صدها جنگ برتر و بالاتر بود و خدا مدال فتح را به این پیامبر در آن صلح عطا کرد و نه در جنگ. إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا و همان صلح کنار مکه بود که بزرگ ترین پیروزی را در سال های بعد برای پیامبر به ارمغان آورد یعنی معجزه دیگری از سوی او همان شهری که او را بیرون رانده بودند و قصد جان او را داشتند به آن شهر بازگشت بدون اینکه خونی ریخته شود و وقتی وارد این سرزمین شد به انتقام نپرداخت و گفت «الیوم یوم المرحمه این پیامبر با معجزه کتابش، حکومتش، اخلاقش و سیاستش تمدنی نوین را برای جهان به ارمغان آورد. 

امروز ما به عنوان مدعیان پیروی از پیامبر و ایجاد حکومتی بر مبنای الگوی حکومت نبوی همانند او دنبال امپراطوری نبودیم و نیستیم. نفوذ ما در منطقه به دلیل قدرت ما نیست به دلیل توانمندی های نظامی و علمی و جایگاه استراتژیک جغرافیایی نیست، نفوذ ما به خاطر دعوت انقلاب اسلامی است، نفوذ این انقلاب است که دلها را به خود جذب کرده است.

ما به آن انقلابی ایمان داریم و مردم ما  برای او فداکاری کردند که آن انقلاب برای اسلام و تحقق اخلاق نبوی است. امروز اگر مردم عراق ، سوریه ، لبنان ، یمن و بحرین رابطه نزدیکی را با جمهوری اسلامی احساس می کنند به خاطر جاذبه آن دعوت و پیام بزرگ انقلاب اسلامی است که در مسیر و راه پیامبر عظیم الشان اسلام است.

فرزندان ما در عراق و سوریه به عنوان مستشار حضور یافته اند و جان خود را برای آزادی مردم و مبارزه با تروریزم در کنار ملت ها در طبق اخلاق گذاشتند. فرزندان ما در عراق، سوریه، لبنان و هر کجای دیگر که اگر حضور داشته باشند برای آنها آزادی انسان معیار است، مسلمان و مسیحی و ادیان دیگر و کرد و ترکمن و عرب همه برای آنها یکسان بود. نه فارس بودن از دید ما امتیاز است و نه عرب بودن ، آنچه امتیاز است پیروی از راه رسول ماست.

ما امپراطوری نمی خواهیم ما استیلا بر خاک و خون نمی خواهیم، آنچه ما از دنیای اسلام و منطقه می خواهیم آن است که برادری ، وحدت، پیروی از رسول خدا، او برای ما پرچمدار واقعی باشدکه خداوند در بعثت و وجود او بر ما منت گذاشت لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ و هر کجا خدا بر ما منت گذاشت یا برای رسولش بود یا برای هدایتش، یا برای اسلامش و یا برای نجات از ظلم و کفر بود و خداوند بر وجود این پیامبر بر ما منت گذاشت تا ما جایگاه این گوهر گرانبها را بدانیم و در کنارش بر ما منت گذاشت بر وحدت « وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ » راه نجات ما در دنیای امروز در برابر تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی و منافقین در منطقه و ارتجاع و تفرقه و تشتتی که میان مردم به وجود آورده اند، پیروی از رسولی است که او همیشه ستوده بود. آن زمان هم ستوده بود، امروز هم ستوده است، آینده تاریخ هم ستوده است و او همیشه محمد (ص) بود.

در این روز میلاد باسعادت آن بزرگ همه ما از خداوند می خواهیم که دنیای اسلام برادر متحد کنار یکدیگر بتوانند در برابر انواع ظلم و تجاوز به پیروزی بزرگ دست یابند. انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *