ماموریتی که دیدگاه مردم جهان را درباره سفر به فضا متحول می‌کند

ماموریتی که دیدگاه مردم جهان را درباره سفر به فضا متحول می‌کند

 

به گزارش روز چهارشنبه نیویورک تایمز، آمریکا در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی فضانوردانی را به ماه فرستاد و سپس توانست تنها ناوگان شاتل فضایی در جهان را به منظور سفر به مدار زمین ایجاد کند اما نابودی شاتل کلمبیا در حادثه سال ۲۰۰۳ میلادی، باردیگر آمریکا را به فضاپیماهای گران‌قیمت روسی وابسته کرد.
اکنون ناسا برای رهایی از این وابستگی، به جای تولید یک شاتل فضایی جایگزین، مسوولیت جابجایی فضانوردان خود به مدار زمین را بر عهده یک شرکت خصوصی موسوم به SpaceX قرار داده است.
در صورتی که متخصصان این شرکت بتوانند داگلاس اچ هرلی و رابرت ال بنکن، دو فضانورد ناسا را با موفقیت به مدار زمین برسانند، برای همیشه دیدگاه عمومی نسبت به سفر به فضا را تغییر می دهند.
اگر یک شرکت خصوصی امروز بتواند افرادی را به مدار زمین ببرد، پس به زودی می‌تواند مردم را به ماه یا حتی مریخ ببرد. این پرتاب موفقیت آمیز می‌تواند نخستین گام در به حقیقت پیوست رویای دیرینه نویسندگان داستان‌های علمی و تخیلی در رابطه با سفر به فضا باشد.
این ماموریت تقریبا از تمام جنبه‌ها با سفرهای پیشین انسان‌ها به فضا تفاوت دارد. سکوی پرتاب پایگاه فضایی کندی در فلوریدا که در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب آخرین شاتل فضایی مورد استفاده قرار گرفت، ‌ اکنون بازسازی شده تا بتواند راکت فالکون ۹ را به فضا پرتاب کند. برای جابه‌جایی فضانوردان در پایگاه فضایی نیز به جای استفاده از آستروون که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد، از یک خودرو پیشرفته موسوم به X S.U.V استفاده می‌شود که توسط شرکت تسلا ساخته شده است. فضانوردان نیز از لباس‌های فضایی شرکت SpaceX استفاده می‌کنند و پس از عبور از یک مسیر باریک ۷۰ متری وارد کپسول Crew Dragon ساخت شرکت SpaceX می‌شوند که روی راکت فالکون ۹ نصب شده است.
این اولین بار است که یک شرکت خصوصی به جای آژانس‌های دولتی، مسوولیت پرتاب فضانوردان به مدار زمین را بر عهده می‌گیرد و اتاق کنترل SpaceX‌ توسط کارکنان این شرکت اداره می‌شود. با وجود این سرنشینان این ماموریت، فضانوردان ناسا هستند و قطعا مقامات دولتی در صورت لزوم می‌توانند این ماموریت را لغو کنند.
معاون مدیر ناسا در این رابطه اظهار داست: «ما واقعا به دنبال این هستیم که در آینده مشتری خدمات SpacseX و سایر شرکت‌های خصوصی باشیم. ما واقعا به دنبال توسعه هستیم و در تلاشیم تا یک فضای کسب و کار در مدار پایین زمین ایجاد کنیم.»
تا کنون دو شرکت برنامه‌هایی را برای خرید خدمات فضایی SpaceX و پرتاب مسافران خصوصی به فضا با استفاده از کپسول Crew Dragon اعلام کرده‌اند. احتمالا این سفرهای فضایی ظرف یک سال آینده انجام خواهد شد. در یکی از این سفرها قرار است توریست‌هایی به بازدید از ایستگاه فضایی بین‌المللی بروند و در سفر دیگر، مسافران به یک مداری بیضوی با دو تا سه برابر فاصله مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند تا زمین را از آن فاصله مشاهده کنند.
علاوه بر SpaceX، شرکت‌های بویینگ و Blue Origin نیز در تلاشند تا خدمات سفرهای فضایی را به بخش خصوصی و حتی ناسا ارائه کنند.
شرکت SpaceX در سه پرتاب اول راکت خود دچار مشکلات فنی شده بود که تقریبا موجب خروج آن از بازار رقابت شد. اما قرارداد انتقال تجهیزات به فضا که در سال ۲۰۰۶ میلادی منعقد شد، هزینه لازم برای توسعه و بهبود راکت فالکون ۹ و کپسول حمل مسافر و بار را در اختیار این شرکت قرار داد. این شرکت تا کنون ۱۹ ماموریت حمل تجهیزات به فضا برای ناسا را با موفقیت به انجام رسانده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *