ماسک زدن در تهران اجباری شد + جزئیات

 

دکتر ایرج حریرچی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: در اکثر استانهای کشور وضعیت قرمز است و یا شرایط کاملا هشدار داریم.

وی درباره وضعیت استان تهران در شرایط کرونایی گفت: در استان تهران وضعیت حادتری داریم، هم اکنون ۴ هزار و ۷۹۳ بستری و ۹۴۸ بیمار کرونایی در بخش آ سی یو داریم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: با اینکه ۲۰ تا ۳۵ درصد پذیرش بیماران عادی را بالاجبار و بنابر ضرورت کاهش دادیم اما در همین زمان ۳۱۱ بیمار در اورژانس ها داریم که باید به بخش بستری منتقل شوند ولی به دلیل کمبود تخت دچار مشکل هستیم.

وی افزود: هر چند بیماران کرونایی منتظر بستری در بخشها تا ۲۴ ساعت آینده به بخش منتقل می شوند اما باز بیماران جدیدی می آیند که در اورژانس باید منتظر تخت باشند.

دکتر حریرچی با اشاره به فرسودگی دستگاهها و تجهیزات پزشکی بیمارستانها گفت: در شرایط عادی ۱۰ درصد بیماران به اکسیژن احتیاج دارند اما بیماران کرونایی صد در صدشان حداقل به ۱۰ لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارند از این رو ما دستگاههای اکسیژن ساز و مخازن زیادی اضافه کردیم اما همچنان در برخی بیمارستانها مجبور هستیم از کپسول اکسیژن استفاده کنیم، همانطور که دستگاههای سی تی اسکن که برای چند ده سی تی در روز طراحی شده اند روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی تی بعلت ریه افراد مبتلا انجام می دهند.

وی ادامه داد: از اینها مهمتر فرسودگی نیروی انسانی ماست که ۷ ماه است پی در پی مشغول کار هستند به طوریکه در برخی بیمارستان های بزرگ روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و گاهی بیش از ۱۰۰ نفر در مرخصی استعلاجی کرونا هستند و از گردونه خدمت خارج می شوند و به دوران قرنطینه می روند و دوباره باید برگردند از این افراد تعدادی بستری و تعدادی نیز شهید می شوند.

معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با ابراز تأسف از اینکه اقلیت ناهمراهی در جامعه اکثریت همراه را دچار مشکل شدید ابتلا یا بستری و مرگ می کنند گفت: اصل اجباری شدن ماسک در استان تهران از روز شنبه اجرایی خواهد شد ضمن اینکه اصل جریمه نیز برای این اقلیت ناهمراه تصویب شده اما در مورد مقدار جریمه و نحوه اعمال آن کارشناسی های مختلفی در حال انجام است.

وی افزود: دیروز پیش نویس مصوبه مجازات افراد کرونایی که می دانند کرونایی هستند ولی تخطی می کنند و در اجتماع ظاهر می شوند، مجازاتهای قابل توجهی برای این افراد به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شد که باید نهایی شود، همچنین برای مردم عادی که ابتلا ندارند اما از ماسک استفاده نمی کنند کارهای کارشناسی در حال انجام است.

حریرچی درباره محدودیتهای اعمال شده در تهران و برخی استانها گفت: این مصوبه تا شنبه ۱۸ مهر قابل تمدید است ضمن اینکه در ۷ استان این محدودیت ها در حال اجراست و برای بعضی از استانها نیز تقاضا شده که اجرا شود و استانهایی هم در خواست تمدید دارند.

وی تأکید کرد: ما نگران رفتار متناقض هم هستیم، قرار نیست مدرسه و اداره تعطیل شود ولی سفر زیاد شود، یا خرید از مراکز خرید و بازار افزایش یابد، با اندازه گیری رد گوشی های همراه که نشانگر حرکت مردم است مشاهده کردیم در این روزها حرکت ها کاهشی نیست فقط مسیر تغییرمی کند.