ماجرای آثار تاریخی صندوق امانات یک‌ایرانی در اروپا

ماجرای آثار تاریخی صندوق امانات یک‌ایرانی در اروپا
ماجرای آثار تاریخی صندوق امانات یک‌ایرانی در اروپا

خبرگزاری مهر_ گروه فرهنگ: روز دوشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، پایگاه خبری پلیس به‌نقل از سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل ناجا از کشف تعدادی اشیا عتیقه از جنس طلا و نقره در یکی از کشورهای اروپایی خبر داد و گفت براساس اعلام اینترپل یک‌کشور اروپایی، یکی از بانک‌های آن‌کشور قصد بازسازی بانک و بازگشایی صندوق امانات داخل بانک را داشته و به صاحبان صندوق‌های امانات نیز اطلاع داده که قصد بازگشایی صندوق‌ها را دارند.

سردار شیرزاد در گزارش خود گفته بود: در این‌جریان متوجه شده‌اند صاحب یکی از صندوق‌ها، تعدادی اشیا عتیقه را از جنس طلا و نقره در صندوقش نگهداری می‌کرده است. با توجه به اهمیت موضوع، با بررسی‌های کارشناسی توسط کارشناسان مجرب میراث فرهنگی، مشخص شد اشیا متعلق به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی؛ و صاحب صندوق هم یک‌شهروند ایرانی است.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا همچنین اضافه کرده بود: پس از اطلاع اینترپل، تهران از این‌موضوع با استعلامات صورت‌گرفته از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص شد، اشیا موردنظر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و درنهایت با هماهنگی مراجع قضائی تیمی از پلیس به محل سکونت متهم اعزام و نامبرده دستگیر شد. با هماهنگی‌های انجام شده، درخواست معاضدت قضائی برای استرداد اشیا باستانی تهیه، ترجمه و از کانال ارتباطی اینترپل و همچنین مجاری دیپلماتیک به مقامات آن‌کشور ارسال و موضوع استرداد اموال هم در حال پیگیری است.

ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی وزارت میراث فرهنگی در این‌باره به خبرنگار مهر گفت: به تازگی از سوی پلیس اینترپل یا پلیس بین‌الملل گزارشی به ما داده نشده است اما حدوداً سال گذشته بود که خبر رسید یک‌ایرانی در صندوق امانات بانکی کشور اتریش، تعدادی آثار تاریخی پنهان کرده است. این‌فرد خاطی دستگیر شد و پرونده‌اش نیز اکنون در مرحله دادسرا قرار دارد. مالک صندوق مذکور با قرار وثیقه میلیاردی آزاد است.

وی افزود: این‌فرد حالا باید اثبات کند از چه‌طریقی این‌آثار را به دست آورده است؛ ارث خانوادگی بوده یا از ایران خارج شده و یا اینکه پیدایشان کرده است.

مدیرکل حقوقی وزارت میراث فرهنگی درباره سرنوشت اشیای مورد اشاره نیز گفت: این‌اشیا باید به ایران برگردد تا اصالت آنها مشخص شود. در تصاویری که برای ما ارسال شد؛ کارشناسان حدس زدند این‌آثار ملی، و دارای اصالت هستند اما بررسی و نظر قطعی را منوط به برگشت این‌آثار و دیدن آنها از نزدیک اعلام کردند. در اصل باید کارشناسان آثار تاریخی و باستانی روی اصالت یا تقلبی‌بودن این‌آثار نظر دهند. اکنون این‌آثار توسط پلیس اینترپل توقیف شده و ما هم پیگیریم تا آنها را به ایران برگردانیم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *