فرماندار: عوامل پیری جمعیت گناباد تبیین شود

فرماندار: عوامل پیری جمعیت گناباد تبیین شود

 

حامد قربانی روز شنبه در جلسه ثبت وقایع حیاتی گناباد افزود: کهولت سن جمعیت حاکی از آداب خوب فرهنگی است که سنین برخی افراد به بالغ بر ۹۰ سال رسیده است و باید این نقاط قوت شناسایی و برای جوانان و نسل جدید شناسانده شود.

وی ادامه داد: تدفین متوفیان قبل از صدور گواهی فوت تخلف است و باید با هماهنگی مسوولان ذیربط و دهیاران روستاها مجوزهای لازم اخذ شود.

فرماندار گناباد گفت: حمل اموات تنها باید با خودروهای دارای مجوز از شهرداری‌ها انجام شود و نمونه مجوز بر روی وسیله نقلیه الصاق و با هماهنگی فرماندهی انتظامی و راهنمایی و رانندگی انجام شود.

وی بر توجه بیشتر مسوولان ذیربط بر به روز بودن آمار وقایع حیاتی در برنامه ریزی توسعه گناباد تاکید کرد.

بخشدار کاخک گناباد هم گفت: علل مهاجرت از در روستاهای این بخش فقط نبود درآمد کافی و خشکسالی در منطقه نیست،بلکه بسیاری از جوانان در روستاهای منطقه با مدارک تحصیلی بالا حاضر به ماندن در روستا و اشتغال در بخش کشاورزی و دامپروری نیستند.

حسین مرادی کمبود شدید زاد و ولد در مناطق روستایی را از تنگناهای مهم ذکر کرد و افزود: به عنوان مثال در برخی روستاها از قبیل دیسفان با بیش از ۱۵۰ خانوار در ۱۸ سال گذشته یک مورد تولد نیز ثبت نشده است.

وی ادامه داد: از نظر علمی باید تغذیه و مواد غذایی مورد استفاده مردم مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که چقدر در زاد و ولد و باروری تاثیر گذار است.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

۴۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در مرکز شهر و مناطق شهری کاخک و بیدخت و بقیه در ۱۱۲ روستای این شهرستان زندگی می‌کنند.

منبع : خبرگزاری ایرنا


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *