فتیرمسکه خراسان شمالی خوراکی به قدمت ۲۰۰ سال

فتیرمسکه خراسان شمالی خوراکی به قدمت ۲۰۰ سال

به گزارش خبرآنلاین ازبجنورد،  این خوراک خوشمزه بهاری که در سال ۹۶ در فهرست میراث ناملموس فرهنگی خراسان شمالی ثبت شده است، چنان که از نامش پیداست از فتیر که نانی تنوری و خوشمزه با پختی خاص است تهیه و با مسکه که همان کره محلی است خورده می‌شود.

این نان با آردهای معمولی تهیه می‌شود، ولی شیوه عمل آوری آن موجب می‌شود تا نان بعد از پخت ورقه ورقه شود و سپس داغ داغ در ظرفی گذاشته می‌شود و لابلای آن کره محلی تازه قرار می‌گیرد که عمدتا با شکر خورده می‌شود.

به گفته یک کارشناس میراث فرهنگی خراسان شمالی «فتیر مسکه»، خوراکی بهاری است و بیشتر در زمان شیردوشی بهاره گوسفندان، که بازار کره گرفتن عشایر و کردهای خراسان شمالی از دام‌ها گرم است، عمومیت پیدا می‌کند.

رضا انباردار، با بیان این که قدمت فتیرمسکه که اکنون همگانی شده است به ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد، گفت: فتیرمسکه در ابتدا در میان کردها و به ویژه دامداران عشایر، مرسوم بود و سپس ذائقه دیگر ساکنان منطقه را نیز تحریک کرده و عمومیت یافت.

فتیرمسکه با آردهای معمولی تهیه می‌شود، ولی شیوه عمل آوری آن موجب می‌شود تا نان بعد از پخت ورقه ورقه شود و سپس داغ داغ در ظرفی گذاشته شده و لابلای آن کره محلی تازه قرار می‌گیرد.

او افزود: با توجه به اینکه اقوام ساکن در شمال خراسان دامدار بوده و زندگی خود را از راه تولید لبنیاتی مانند شیر، کره و ماست می‌گذراندند بانوان عشایر کرد در زمان انجام کارهای گروهی مانند شیردوشی، پشم‌چینی و قوچ‌گذاری، فتیر می‌پختند و با کره مخلوط می‌کردند و در کنار آن دوغ تازه‌ای هم قرار می‌دادند تا احتمالا در صورت گلوگیری فتیرمسکه، رفع مشکل کند.

او گفت: با توجه به قدمت حضور عشایر در شمال خراسان، پیشینه این خوراکی را دست کم می‌توان با قاطعیت تا ۲۰۰ سال پیش برآورد کرد.

یکی از بانوان بجنوردی هم در مورد پخت فتیر این غذا، که در خراسان شمالی به «قتلمه» معروف است، گفت: خمیر این فتیر مانند نان است، اما طریق باز کردن خمیر مهم است.

هاجر کردی افزود: خمیر را با وردنه باز کرده و روی آن مخلوط روغن و زردچوبه را که از قبل آماده شده، می‌ریزند. سپس خمیر را به شکل نوارهایی نازک بریده و این نوارها را دوباره با دست رول کرده و هر یک از آن را روی دیگری گذشته و سپس دوباره با وردنه پهن می‌کنند.

او گفت: برای این که خمیر خوبی به دست آید این کار چند بار تکرار می‌شود که البتته با دقت و سرعت انجام می‌شود و سپس آن را باز کرده و در تنور قرار می‌دهند.

این بانوی خراسانی اظهار داشت: قتلمه داغ را از تنور خارج کرده و همانطور داغ داغ در لابلای آن کره محلی تازه و شکر می‌ریزند تا چرب و شیرین شود.

او  افزود: این غذا را اکنون فقط کردها و عشایر طبخ نمی‌کنند بلکه عمومیت یافته و حتی ترک ها، تات‌ها و ترکمن‌های خراسان شمالی نیز فتیرمسکه تهیه کرده و می‌خورند و از این غذای بهاری لذت می‌برند.

۴۶

منبع : خبر آنلاین


منتشر شده

در

خراسان شمالی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *