غفلت مساوی با پیک دوم بیماری/ وضعیت گلستان سفید نیست

غفلت مساوی با پیک دوم بیماری/ وضعیت گلستان سفید نیست
غفلت مساوی با پیک دوم بیماری/ وضعیت گلستان سفید نیست

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: از زمان شیوع کرونا، وزارت بهداشت طبق پروتکل هایی خواستار تعطیلی مراکز آموزشی و دانشگاهی، مراکز مذهبی و مراکز تفریحی و غیره شد و در ادامه تعطیلی اصناف و بازاریان و رستوران ها و هتل ها و مراکز اقامتی و غیره اتفاق افتاد.

اوضاع به خوبی جلو می رفت و هنگام تعطیلی فروشگاه ها و پاساژها مردم کمتر در خیابان دیده شده و تردد بسیار کمی را شاهد بودیم.

اما از چند روز گذشته با برداشته شدن فاصله گذاری اجتماعی و بازشدن پاساژها خیل عظیمی از مردم در خیابان ها حضور داشته و حتی برخی از آنها از ماسک و دستکش هم استفاده نمی کنند.

خانمی هندوانه قاچاق خورده ای را بدون پوشش خاص از کوچه ای به کوچه دیگر می برد و صدای دورهمی های خانگی قرآنی و مذهبی از منازل شنیده می شود، غافل از اینکه ممکن است که یکی از آن افراد ناقل بوده و همه را درگیر کند.

در ماه های قبل مراقبت و احتیاط مردم بسیار بوده و رفتار آنها نشان می داد که عزمی در قطع زنجیره بیماری شکل گرفته است اما هم اکنون صحبت با برخی از آنها نشان می دهد که همه چیز را فراموش کرده اند و گویی کرونا از این دیار رخت بربسته است.

کارشناسان معتقد هستند که ماه رمضان فرصت خوبی برای در خانه ماندن و کمک به ریشه کنی کرونا بود اما با برداشته شدن فاصله اجتماعی و لغو ممنوعیت تردد بین شهری این احساس در اغلب افراد ایجاد شد که اوضاع عادی و سفید است اما غافل از اینکه با بی توجهی تلاش های ماه اخیر را از به باد خواهیم داد.

با برداشته شدن ممنوعیت ها تکلیف به مردم سپرده شده اما مشاهدات نشان می دهد که بسیاری نشان می دهد مردم رفتارهای پرخطر داشته و بسیاری از مسائل را جدی نمی گیرند.

خانم میانسانی که در بازار نعلبندان گرگان مشغول خرید بود، به خبرنگار مهر گفت: در ماه فروردین از منزل خارج نشدم و همه خریدهایم توسط فرزندم انجام می شد.

زیور حسن پور افزود: اما از زمانی که همه مراکز باز شد تصور کردم که همه چیز عادی شده برای همین خریدهایم را خودم انجام می دهم.

عدم رعایت فاصله اجتماعی سبب اوج گرفتن مجدد این بیماری خواهد شد از وی در خصوص برگزاری مهمانی های خانگی پرسیدم، بیان کرد: قبل از این با هشدارهایی که مسئولان می داد منع تردد در خانه های ما هم وجود داشت اما هم اکنون فرزندانم به خانه ما رفت و آمد می کنند.

مرد جوانی هم گفت: وقتی همه بیرون آمده و مراقب نیستند، بنده هم وسوسه شده و به بازار آمده ام.

وی با تأکید بر اینکه از خطرات ویروس کرونا مطلع است، افزود: سعی می کنم فاصله اجتماعی را در بازار رعایت کنم هرچند که با این شلوغی بعید به نظر می رسد فاصله یک و نیم متری رعایت شود.

مردم فاصله اجتماعی را فراموش نکنند

پرستار یکی از بیمارستان های گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: مراجعه به بیمارستان ها همچنان ادامه دارد و از مردم می‌خواهیم که اصول بهداشتی را رعایت کرده و جز به خاطر کارهای ضروری از منزل خارج نشوند.

سکینه جعفر بیان کرد: همه و مخصوصاً کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند از ماسک استفاده کرده و شستشوی مکرر دست‌ها و رعایت فاصله را جدی بگیرند.

جعفر افزود: نسبت به اوج بیماری، تعداد مراجعان کمتر شده است ولی اگر مردم اصول بهداشتی را ندید بگیرند ممکن است شاهد اوج گرفتن مجدد این بیماری در استان باشیم.

اگر رعایت نشود قطعاً پیک خواهیم داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: در چند هفته اخیر کرونا در استان به ثبات نسبی رسیده اما اگر مردم رعایت نکنند قطعاً پیک مجدد خواهیم داشت.

سراج الدین عارف نیا افزود: هر چند که اوضاع تحت کنترل است اما به این معنا نیست که ویروس از بین رفته است.

وی با بیان اینکه وضعیت گلستان هنوز سفید نشده است، ادامه داد: مردم نباید بی ضرورت و بدون ماسک و دستکش بیرون رفته و یا مهمانی برگزار کنند.

تکلیف به مردم واگذار شده است

عارف نیا با تأکید بر اینکه قواعد بهداشتی تغییری نکرده و همه مسائل را باید رعایت کرد، گفت: هم اکنون محدودیت تردد برداشته شده و تکلیف به خود مردم واگذار شده که رعایت کنند بنابراین آنها نباید از سلامتی خود غفلت کنند.

وی تصریح کرد: در دو سه هفته اخیر تغییر محسوسی در تعداد بستری ها نداشتیم البته این به معنای این نیست که کرونا تمام شده است.

عارف نیا بیان کرد: بیمارستان صیاد شیرازی گرگان از بیماران کرونایی خالی شده و فقط در بخش آی سی یو چند بیمار بستری است.

وی توضیح داد که بخش شریف بیمارستان پنج آذر و در سایر شهرستان ها هم یک بخش که ورود و خروج مجزا دارد، ویژه کرونا شده است.

عارف نیا گفت: مردم باید همچنان فاصله اجتماعی را رعایت کرده و شستشوی مکرر دست ها و زدن ماسک در اماکن تجمعی را فراموش نکنند.

رعایت مسائل بهداشتی ضروری است

عبدالرضا فاضل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: خوشبختانه علیرغم اینکه از هفته سوم و چهارم اسفند پیک شیوع کرونا را در استان شاهد بودیم به دلیل ملاحظه و رعایت مردم، این بیماری شیب نزولی پیدا کرد.

وی گفت: تقریباً در دو هفته اخیر (از ۱۳ الی ۱۴ فروردین تاکنون)، تعداد بیماران بستری در طی یک روز به یک هشتم زمان پیک رسیده است.

فاضل توضیح داد که در زمان پیک طی یک شبانه روز ۳۰۰ بیمار تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان بستری می‌شدند.

۲۵۰ بیمار کرونایی در گلستان بستری هستند

وی بیان کرد: در مقطعی مخصوصاً در ۱۳ و ۱۴ اسفندماه ۲۹۵ بیمار در ۲۴ ساعت بستری شد ولی اکنون به ۳۰ الی ۳۵ بستری در روز رسیده است.

فاضل اظهارکرد: در مقطع پیک تعداد بیماران به هزار و ۲۵۰ بیمار رسیده بود اما اکنون در مجموع حدود ۲۵۰ بیمار بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: در حال حاضر از همه بیمارانی که مراجعه کرده و بستری می‌شوند و حتی تعدادی از بیماران سرپایی هم تست کرونا گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه روز یک شنبه هفته جاری شاهد پیک خفیفی بودیم و تعداد مراجعان روزانه افزایش یافت، گفت: مردم باید اصول بهداشتی را همچنان رعایت کرده و در خانه بمانند و اگر برای کار ضروری از منزل خارج می شوند، فاصله اجتماعی و بهداشت را رعایت کنند.

با برداشته شدن ممنوعیت ترددها و بازشدن بسیاری از مراکز تفریحی و پاساژها، تکلیف به خود مردم واگذار شده است لذا مردم نباید از سلامتی خود غفلت کنند.

ساده انگاشتن و بی توجهی نسبت به بیماری کووید ۱۹، تلاش های پرسنل بیمارستان را به هدر داده و مطمئناً آسیب های جدی در پی خواهد داشت بنابراین استمرار رعایت اصول بهداشتی ضروری است.


منتشر شده

در

گلستان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *