عمارت مسعودیه؛ همه چیز درباره‌ی این عمارت مشهور و زیبا

برترین‌ها: وقتی صحبت از گردشگری پایتخت و تهران گردی می‌شود معمولاً جاذبه‌های گردشگری مشخصی در اول لیست قرار می‌گیرند و نمی‌توان تهران گردی را بدون آن‌ها تصور کرد. ساختمان‌ها و بنا‌های تاریخی و قدیمی نیز از آن دسته جاذبه‌هایی هستند که به لحاظ آنکه تهران در دوران قاجار به عنوان پایتخت شناخته شد تعداد آن‌ها کم هم نیست.

امروزه بسیاری از همین عمارت‌ها و ساختمان‌های تاریخی با کاربری‌ای متفاوت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان مهم‌ترین اماکن گردشگری شهر تهران شناخته می‌شوند.

عمارت مسعودیه نیز یکی از همین ساختمان‌ها و عمارت‌های تاریخی معروفی است که امروزه به عنوان یک موزه و مکان فرهنگی و تفریحی مورد استفاده شهروندان و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. در این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با عمارت مسعودیه آشنا شویم.

درباره عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه ساختمان تاریخی زیبایی مربوط به دوران قاجار و واقع در میدان بهارستان تهران است. این عمارت در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسمی رسیده است و از این حیث اهمیت بسیاری دارد.

این بنا در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار و به دستور فرزند او مسعود میرزا (ظل السلطان) ساخته شده و در حالی که اصالت ایرانی خود را به خصوص در رابطه با باغ‌های ایرانی حفظ کرده مقداری هم با عناصر معماری فرنگی در هم آمیخته و مزین شده است. معمار اصلی این بنا فردی به نام استاد شعبان معمار باشی است که در کنار چند تن از معماران برجسته دیگر ساخت این عمارت را به انجام رساندند.

این عمارت در گذشته به عنوان یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمدشاه بود. به علاوه باید به این مسئله نیز اشاره کرد که انفجار بمب دست‌ساز در زیر کالسکه محمدشاه نیز در نزدیکی همین عمارت رخ داد و همین موضوع بهانه‌ای شد تا مجلس به توپ بسته شده و خانه ظهیرالدوله، عمارت مسعودیه و سایر پایگاه‌ها به رگبار بسته شوند.

این عمارت هم‌چنین در عمر خود تجربه‌های دیگری را نیز به چشم دیده است، برای مثال در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ از آن به عنوان دانشکده افسری استفاده می‌شده و بعد از آن نیز در سال ۱۳۴۵ با جدایی وزارت فرهنگ و هنر از آموزش‌وپرورش در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش قرار گرفت و در نتیجه به عنوان اولین وزارتخانه آموزش‌وپرورش در ایران شناخته شد.


معماری عمارت مسعودیه

معماری این عمارت یکی از بزرگ‌ترین جذابیت‌های آن است و در ساختش حوصله و دقت زیادی به کار رفته است. عمارت مسعودیه به دو قسمت کلی اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شود و در کنار آن‌ها سایر قسمت‌ها نیز به چشم می‌خورند.

مجموعه این عمارت از چند بخش عمارت دیوان‌خانه، عمارت سردر پیاده‌رو و کالسکه‌رو، عمارت مشیرالدوله، حیاط‌خلوت، حیاط مشیری، سفره‌خانه، حوض‌خانه و هم‌چنین عمارت سید جوادی تشکیل شده است. هنر‌های به کار رفته در معماری این بنا شامل کاشی‌کاری، گچ‌بری، نقاشی دیواری، خطاطی و انواع تزئینات نفیسی می‌شوند که شکوه بسیاری را در این بنا به جا گذاشته‌اند.

محل محوطه‌ای که مجموعه مسعودیه در آن قرار دارد دارای مساحتی در حدود ۱۵۶۰۰ مترمربع است و به صورت زمینی کشیده در جهت شمال شرقی، جنوب غربی قرار گرفته است. کلیت این زمین به شکل ذوزنقه است، اما در نگاه اول نمی‌توان متوجه آن شد و به همین دلیل غالباً آن را مستطیل شکل تصور می‌کنند.

ناگفته نماند که در این مجموعه تاریخی ۷ کتیبه وجود دارد که اعتبار این بنا را به مراتب افزایش داده‌اند. این کتیبه‌ها در سردر کالسکه، سردر اصلی، عمارت مشیریه و عمارت دیوان‌خانه دیده می‌شوند.


بازدید از عمارت مسعودیه

علاوه بر زیبایی‌های کلی موجود در این عمارت امروزه با افزایش کاربری آن شرایط خوبی برای بازدید از عمارت مسعودیه فراهم شده است. گالری‌های هنری بسیاری در این مجموعه به نمایش گذاشته می‌شوند که بازدید از آن‌ها جذابیت زیادی را برای بازدیدکنندگان به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این وجود کافه‌ای زیبا و البته مشهور به نام کافه مسعودیه نیز تأثیر زیادی در گردشگری این عمارت دارد. کافه مسعودیه در داخل این عمارت بوده و با شیشه‌های ارسی زیبا و رنگی خود حس و حال نوستالژیکی را در افراد ایجاد می‌کند. به علاوه آنکه آرامش موجود در فضا در کنار میز و صندلی‌های قدیمی و زیبا نیز لذت حضور در آن را چندین برابر می‌کند.

لازم به ذکر است که اگر شما ساکن شهر تهران نیستید و به دنبال جایی برای اقامت خود در نزدیکی عمارت مسعودیه می‌گردید می‌توانید به هتل‌های سعدی، خیام و همین‌طور مهر مراجعه کنید. عمارت مسعودیه واقع در تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان است و برای بازدید از آن می‌توانید روز‌های یکشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب مراجعه نمایید.


مسیر رفت‌وآمد به عمارت مسعودیه

از آنجایی که این عمارت و مجموعه در منطقه طرح ترافیکی قرار دارد و رفت‌وآمد با خودروی شخصی در آن کار کمی سختی است توصیه می‌کنیم که برای بازدید از آن از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. با این حال مسیر‌های رفت‌وآمد به این عمارت شامل این موارد می‌شوند:

مترو: استفاده از مترو ساده‌ترین و سرراست‌ترین راه برای رفتن به این عمارت است. شما باید وارد خط ۲ شوید و در ایستگاه ملت از مترو خارج شوید. بعد از آن به سمت خیابان اکباتان بروید و خود را به ورودی عمارت مسعودیه برسانید. علاوه بر این ایستگاه متروی بهارستان نیز گزینه دیگری است که پیش روی شما قرار دارد. شما می‌توانید به کمک این ایستگاه خود را به ضلع جنوب غربی میدان بهارستان برسانید و راه عمارت مسعودیه را پیش بگیرید.

اتوبوس: به طور کلی اتوبوس‌های مختلفی از جمله خطوط میدان بهارستان، میدان جمهوری و… وجود دارند که می‌توانند شما را تا مقصد عمارت مسعودیه همراهی کنند.

خودروی شخصی: این راه هم به عنوان گزینه نسبتاً شلوغی پیش روی شما قرار دارد. شما می‌توانید با خودروی شخصی خود تا خیابان جمهوری بروید و از آنجا با کمک یکی از کوچه‌ها وارد خیابان ملت و بعد هم خیابان اکباتان شوید و در نهایت راه عمارت مسعودیه را پیش بگیرید.


منتشر شده

در

سبک زندگی, مد و زیبایی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *