علل دولت در تعیین‌ نرخ مصوب شیر خام/ گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد

اعتمادآنلاین| احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تامین سهمیه نهاده دامداری های شیری اظهار کرد: نهاده برای بخش گاو شیری به طور ۱۰۰ درصد تامین می شود، اما دامداری های سنتی و روستایی بویژه پرواربندها با مشکلات متعددی روبرو هستند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: با استمرار روند کنونی تامین نهاده و انتقاد دامداری های روستایی و پرواربندها از نحوه توزیع معلوم نیست که در ماه های آینده چه اتفاقی در بازار نهاده رخ دهد.

 

مقدسی ادامه داد: با وجود آنکه چشم انداز روشنی از تامین ارز پیش رو نیست و تخصیص ارز ترجیحی در هاله ای از ابهام است، بنابراین از مسئولان تقاضا داریم‌که هر چه سریع تر ارز ترجیحی را قطع کنند تا تولید کننده بتواند در فضای رقابتی به تولید ادامه دهد.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی شفاف سازی بازار نهاده های دامی را به همراه دارد، بیان کرد: با وجود آنکه تجار، تولیدکننده و دولت با گرفتاری های متعددی در تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی روبرو هستند، از این رو حذف ارز ترجیحی و پرداخت مابه التفاوت به مصرف کننده به علت فضای رقابتی موجب شده تا تولیدکننده به سهولت به تولید ادامه دهد.

 

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی قیمت تمام شده هر کیلو شیرخام برای دامدار ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می شود، گفت: با افزایش هزینه های تولید، قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی برای هر کیلو شیرخام را به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داده ایم که با حذف ارز ترجیحی قیمت تمام شده به ۹ هزار و ۶۰۰ تومان می رسد.

 

رئیس هئیت مدیره انجمن صنفی گاوداران قیمت تمام شده هر کیلو دام سنگین را ۵۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر هر کیلو گوساله زنده با نرخ ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان از دامدار خریداری می شود که با این وجود تولیدکنندگان در فروش هر کیلو دام ۷ تا ۱۰ هزار تومان متضرر هستند.

 

وی با انتقاد از قیمت بالای گوشت در خرده فروشی ها بیان کرد: طبق روال معمول، فاصله قیمت بین تولید تا فروش بالاست که این موضوع هیچ ارتباطی به دامدار ندارد و تنها نظات باید افزایش یابد.

 

این مقام‌مسئول با اشاره به افزایش نرخ مصوب نهاده‌های دامی، و افزایش ۴۰ درصدی دستمزدها  افزود: سال گذشته قیمت

هر کیلوگرم یونجه ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده اما هم اکنون قیمت هر کیلو به ۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است، همچنین قیمت ذرت علوفه‌ای که پارسال ۹۰۰ تومان بوده هم اکنون به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

 

مقدسی در پایان تصریح کرد: اگر ستاد تنظیم بازار هر چه سریع تر قیمت مصوب شیرخام را اعلام‌نکند، آینده صنعت در معرض نابودی قرار می گیرد.


منتشر شده

در

اخبار اقتصادی, اخبار روز, تهران

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *